Gå til innhold

Trenger en forklaring på pins

Anbefalte innlegg

Strømforsyningen jeg hadde før var det en ledning med 4 pins på å en med 20. Og på hovedkortet var det en plass med 24 pins og en med 4 pins. Jeg satte den med 20 på 24 og 4 på 4. Og har hatt det slikt i 2-3 år. Nå har jeg kjøpt ny strømforsyning å den har det samme men den startet ikke når jeg plugget den samme som den forige. Nå må sette 20 pins på 24 pins port (samme) men så må jeg sette 4 pins pluggen på samme porten slik at alle 24 blir fylt. Ogden 4 pins porten på hovedkortet er tom. Og dette funker, maskinen startet normalt og alt funker.

Også på den nye strømforsyningen så er det to ekstra 4 pins på en egen ledning som jeg ikke aner hva brukes til. Noen forklare meg det plz?

Nå har jeg også bygget en annen pc hvor jeg ikke får noe bilde på sjermen. Å der har jeg plugget samme som den første maskingen. Har samme strømforsyning btw. Men lurer fortsatt på hva de ekstra 2 4pins ledningene brukes til. Må jeg kansje plugge en av den på den 4 pins på hovedkortet i tillegg til de andre? er det derfor jeg ikke får opp noe bilde?

Alt ser ut til å fungere men det kommer INGENTING opp på skjermen. Jeg tør ikke å plugge på disse før jeg vet at ikke noe kan gå galt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den ene skal i 24pins porten og den andre i 4pin

Den ene henger sammen med 20pins?

Ja en 4pin henger sammen med 20 pins. Og jeg mente det skal være som du sa. men da starter ikke maskinen. Ingen av dem. prøvde det på begge. Men hvis jeg setter 4 pin på de 4 manglende plassene på den 24 pins plassen (slik at det blir fylt opp) så funker alt fint.

Så den 4 pins står ledig. Men har også enda en ledning hvor det henges sammen to 4 pins på. Lurer på om jeg må plugge på en av de på den ledige 4 pins porten på HK'et. Trenger ikke det på den ene maskinen vet jeg (den jeg skriver på nå), for den funker fint. Men den andre jeg bygget opp måtte jeg gjøre det samme med for å få den til å starte. Og er også en 4 pins port som er ledig på HK'et. Men kommer ikke bilde på skjermen. Så hvis noen kan forklare meg hva de to ekstra 4 pins skal brukes til hadde det hvert fint.

Lenke til kommentar

Har du en forholdsvis ny psu vil det være en en 8 pins kontakt som du kan dele i to 4 pins kontakter, en av disse to skal i hovedkortet hvor det er plass til en 4 pins, den er somregel for seg selv oppe til venstre en plass (denne må du ha i, hvis ikke starter ikke alle komponentene, bl.a. kommer ikke skjermen opp). Det er 8 pins på den fordi endel nyere hk har 8 pins istede for 4 pin som du har. Den 24pins saken skal du plugge i alle 24 pinsene, de siste 4 pinnene henger fast i samme kabel og de kan hektes i hverandre. Du må ikke ha i alle 24 pins, skal funke med 20 og, men det er nok det beste å ha i alle. Har du da noe på hovedkortet som ikke får strøm?

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Jeg satte på den det sto P4 på å da kom det bilde på skjermen :)

Så nå er et 24 pins koblet til på 24 porten (en 20 og 4) + den P4 (4pins) kontakten i den andre porten, og da startet den greit.

MEN

Den maskinen jeg er på nå som også fungere 100% har jeg bare 24 pins kontakten på. Den P4 Kontakten er ikke koblet til men alt funker. Er sikkert for at strømforyningen gir mye mer en hva maskinen trenger? Så dvs at P4 er ikke nødvedig for å gi full ytelse i størmforbruk? på MIN maskin. Avhengig av hva delene trenger. Men for sikkerhets skyld så skal jeg plugge inn P4 kontakten på denne PC-en også.

Takk for hjelpen folkens :)

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva fordelen er med disse ekstra kontaktene på nyere hovedkort, kanskje litt med stabilitet og sånn jeg vet ikke. Jeg har i alle fall aldri opplevd at pcen får for lite strøm av å ikke få de siste 4 pinnene eller at enkelte komponenter ikke funker etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...