Gå til innhold

HDR direkte fra RAW?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har peiling på hvordan man lager HDR direkte fra en RAW-fil i Photomatix? Programmet krever at jeg laster opp tre eller flere filer, men har hørt at det er mulig å lage det direkte fra en fil? Eller må jeg justere eksponeringen og lagre tre forskjellige filer, for så å fyre den gjennom Photomatix?

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er IKKE mulig å lage HDR fra én eksponering. Du kan lage tre versjoner av en RAW-fil og lage "fancy" (les: kitchy) tone-mapping-effekter, men en eksponering inneholder rett og slett ikke nok data til å lage et HDR-bilde.

Lenke til kommentar

Det avhenger av definisjonen man bruker på HDR. HDR står for High Dynamic Range. RAW har større dynamikk enn JPEG og vanlige PC skjermer, dermed kan man ruke RAW som grunnlag for HDR med et praktisk brukbart resultat. Det er det som er hele poenget med RAW.

Hvis man tar HDR som å bety samme dynamikk som virkeligheten så er ikke et RAW bilde nok og de aller fleste HDR bildene du ser vil heller ikke passere den definisjonen.

Om det er mulig å ta utgangspunkt direkte fra en RAW fil avhenger av programmet du bruker.

Lenke til kommentar

Når man snakker om HDR snakker man vanligvis om høyere dynamisk omfang enn det som er mulig å fange med bare en eksponering. Poenget mitt er at man ikke kan få mere ut av en RAW-fil i et program som Photomatix enn man kan ved å bruke helt standard justeringsverktøy (levels/curves) i et hvilket som helst annet bildebehandlingsprogram.

Lenke til kommentar
Når man snakker om HDR snakker man vanligvis om høyere dynamisk omfang enn det som er mulig å fange med bare en eksponering. Poenget mitt er at man ikke kan få mere ut av en RAW-fil i et program som Photomatix enn man kan ved å bruke helt standard justeringsverktøy (levels/curves) i et hvilket som helst annet bildebehandlingsprogram.

Funksjonen i Paint shop pro går ut på å sette samme flere bilder :)Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...