Gå til innhold

Hva menes med EF og EF-S

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier lurer jeg på hva forskjellen på EF og EF-S er. Har selv nettopp kjøpt meg mitt første fotoapparat, canon eos 40D og skal kjøpe meg et objektiv med bedre lysstyrke for å kunne fotografere inne uten blits. Objektivet jeg har har EF-S betegnelsen, mens det jeg har sett på at bare EF. Syns å ha lest at betegnelsene har noe med hvordan objektivet er tilpasset bildebrikkens størrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som tittelen sier lurer jeg på hva forskjellen på EF og EF-S er. Har selv nettopp kjøpt meg mitt første fotoapparat, canon eos 40D og skal kjøpe meg et objektiv med bedre lysstyrke for å kunne fotografere inne uten blits. Objektivet jeg har har EF-S betegnelsen, mens det jeg har sett på at bare EF. Syns å ha lest at betegnelsene har noe med hvordan objektivet er tilpasset bildebrikkens størrelse.

På objektiv/blitz delen av forumet finner du en oversikt over forkortelsene.

Guide til forkortelser for objektiv

Lenke til kommentar

Aetius har som vanlig riktig ja.

Det spiller rolle om man har 1.3x eller 1.6x, og tommelfinger-regelen er ikke at EF-S kun fungerer på såkalte "cropkamera", men kun kamera i xxD og xxxD-seriene. Det vil si at per dags dato (aktuelle kamera / kamera i produksjon) si at EF-S kan kun brukes på 400D, 30D og 40D. De vil også (etter all forventning) være kompatible med det nye 450D / 500D som mest sannsynlig kommer i slutten av måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...