Gå til innhold

Passer nynorsk bedre noen ganger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså..det var vikinger i Danmark også. Det betyr at også dansk har samme røtter som (ny)norsk. Jeg ser ikke hvorfor det skulle skadet å ta inn litt dansk i nynorskblandingen. Det er jo ikke snakk om at dansk skulle flommet inn over arbeidet hans, men litt her og litt der. Nynorsk hadde sikkert ikke vært mer enn 2% annerledes fra slik det er i dag om denne "fryktelige" dansken hadde blitt tatt med i vurderingen.

Lenke til kommentar

En dansk kompis synes at det norske språket er bedre enn det danske, siden vi er flinkere til å skrive ting som vi sier det, enn dem. Slik sett har kanskje det norske språket kommet lengere enn dansk og man kan spørre seg om dette hadde vært tilfelle, dersom det ikke hadde vært slik fokus på skriftspråk her i landet i over hundre år. Jeg tror at konkurransen mellom disse dialektene har vært bra for språket norsk, synd at en av dem er på vei ut. Jeg liker nynorsk veldig godt, men er nok ikke flink nok til å bruke det aktivt. Allikevel kan dere jo sjekke ut laget mitt Vandaud Rørsle For Åleinegrav, hvor jeg har slått et slag for nynorsken, både i spillerbiografiene og på laget. :D

Lenke til kommentar
Altså..det var vikinger i Danmark også. Det betyr at også dansk har samme røtter som (ny)norsk. Jeg ser ikke hvorfor det skulle skadet å ta inn litt dansk i nynorskblandingen. Det er jo ikke snakk om at dansk skulle flommet inn over arbeidet hans, men litt her og litt der. Nynorsk hadde sikkert ikke vært mer enn 2% annerledes fra slik det er i dag om denne "fryktelige" dansken hadde blitt tatt med i vurderingen.
Nå skal det sies at både dansk og svensk var østskandinaviske språk, mens norrønt (sammen med islandsk, færøyskt og norn) var vestskandinavisk, så det var en betydelig forskjell på språkene.
Lenke til kommentar
Når en person snakker, høres nynorsk bedre ut. Men nynorsk er et tungvindt språk å skrive på og derfor konkluderer jeg alltid at det er et drittspråk. Men når det gjelder folk som snakker på nynorsk går det vel egentlig over på at det er en dialekt i og med at det er få som snakker sånn....?

Nynorsk som talemål er det svært få, om nokon, som har. Det finnes derimot mange dialektar som har grunnlag i nynorsk. Same gjeld for bokmål, men eg trur det er fleire som talar etter ordboka der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Når en person snakker, høres nynorsk bedre ut. Men nynorsk er et tungvindt språk å skrive på og derfor konkluderer jeg alltid at det er et drittspråk. Men når det gjelder folk som snakker på nynorsk går det vel egentlig over på at det er en dialekt i og med at det er få som snakker sånn....?

Nynorsk som talemål er det svært få, om nokon, som har. Det finnes derimot mange dialektar som har grunnlag i nynorsk. Same gjeld for bokmål, men eg trur det er fleire som talar etter ordboka der.

Nynorsk er eit skriftspråk, så det er det ingen som snakkar. Næraste ein kjem nokon som snakkar nynorsk er vel i nyhendene. Poenget med nynorsk var å få eit skriftspråk som stod meir i stil til dialektane på vestlandet enn kva "det danske skriftsprog" gjorde. Å seia at det er mange dialektar som har grunnlag i nynorsken vert feil, då det er nynorsken som er basert på dei ulike dialektene. Bokmålen er meir basert på kva som var korrekt i tidlegare tider, det vil seia slik danskane skreiv. Så lyt det namnast at knud knudsen var bokmålens svar på ivar aasen, han fornorska bokmålet betydeleg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...