Gå til innhold

GVS ( grense vakt)

ultra89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin tjeneste som anbefales på det sterkeste. Studentlivet er rene sorgen sammenlignet med det frie og bekymringsløse livet på grensa. Eneste ulempe er kanskje at man aldri har fri i helgene, hadde selv tre uker fri på et halvt år.

Det første måneden preges av stress og løking. Mye kveldstjeneste og lange dager. ALDRI så mye som fem minutter dødtid i tjenestetid. Det skjer ikke, hehe. Mye drilling på elementære kunnskaper, skyting, telt, orientering og ikke minst marsjing. Vi hadde minst en gang i uka treningsøkt kl 0430, som oftest gikk ut på å løpe rundt flyplassen, ca seks km.

Jegerperioden etter rekrutten er roligere, det kan skje at fem min dødtid oppstår, and it feels good..hehe. Attpåtil er de verste løkene fjernet, enten overført til støttekompaniet eller div andre avdelinger, hvilke varierer etter behov, i min tid havnet de fleste hos E. bat, der de ble div ass`er. Ellers så er jegerperioden en fin tid sammenlignet med rekrutten, befalet behandler deg ikke lenger som dritt(stort sett, unntak skjer;) og man har den første lengre øvelsen, som innebærer mye fin skog(pasvik) hvis budsjettet tillater det, og mye hating med tung sekk. På tampen av øvelsen dukker det fort opp et par dager overlevelse og.

I min tid hadde vi mye perm første halvåret, pga at grensekapasiteten krever et visst antall mannskap og det blir dermed færre permer på grensa. Men første halvåret hadde vi stort sett fri i helgene, og disse ble ofte tilbrakt på fylla i kirkenes, der lokalbefolkningen flest skydde oss som pesten, spesielt de pene jentene og deres beundrere. Ikke la deg overraske av at menn i tredveåra råner rundt med jenter på 14, snarere regel enn unntak.

Etter jegerperioden dukker spesialiseringsperioden opp, der patruljemedlemmene tar sine kurs, som patruljefører, speider/skarpskytter og san/samb.

Etter kursene kommer den hardeste øvelsen, øvelse patrulje, og her blir det fort kaldt. Det er og den lengste øvelsen, med 11 døgn, og mye hating i skogen med tung sekk :) Politikurset dukker og opp på denne tiden.

Deretter følger grenseopplæring i leir, med mye arrestasjonsteknikk og div caseløsning. Og til slutt øvelse grensejeger, eller OJT(on the job training) der dere løser oppdrag på vanlig måte ute på grensa sammen med skarpe* jegere som lærer dere svært mye på kort tid.

Nå glemte jeg patruljeløpet, som er designet i den hensikt å påføre soldaten mest mulig smerte og fortvilelse..enjoy :) Glem alskens infanteriløp/krigens krav osv som mange avdelinger sutrer over, this is the real shit..hehe

*En grensejeger beveger seg nærmest ikke utendørs uten 40 eller 80 skarpe skudd.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I utgangspunktet så er kravet at dersom man har hår som berører uniformen i nakke-/kragepartiet, så må du enten klippe deg eller binde håret opp med strikk. Egne regler kan sikkert gjelde for visse avdelinger, fortrinnsvis garden.

Ellers ser jeg på bilde 26 at det er noen som ikke har helt orden på hilsingen. Ikke hilse mot hodet så lenge man ikke har kongemerket på ;) Ang bilde 40 og 41 så er det så lenge siden jeg har brukt den luen at jeg husker ikke om den har kongemerke bak bremmen.

På bilde 36 var det mye dårlig pipeføring...

Bilde 33 og 38 avslører grisebikking. Håper dere ikke er dumme nok til å vise disse bildene til befalet :p

På bilde 58 så skimter jeg en naken rumpe, som vi får se mer til på bilde 59 :| På bilde 66 ser vi den sannsynlige årsaken til at denne rumpen er bar :p

Alt i alt så er jeg litt misunnelig på dere som får skyte ofte OG kjøre bv206. All skytingen jeg har bedrevet i tjeneste de siste mndene, har foregått på xbox, og kjøringen har vært turer til butikken i en niseters opel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Folk kunne nekte aa klippe seg og heller gaa med ett latterlig stygt haarnett.. de fleste gav etter etterhvert.. er heldigvis bare i grkpu og mest i rekrutten at det er fokus paa dette.. var en fyr som fikk beholde haaret uten haarnett, men han trua med aa hoppe ut ett vindu og ble dimma etter en stund..

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Var i samband der. Digg å sitte inne og spille Playstation/Xbox mens man så på alle stakkars grensevakt-rekruttene som sprang rundt og stresset.

Stakkarene hadde jo alltid noe å gjøre. Løpe, vaske, pusse, skyte osv osv. Hele tiden.

Haddde 3 feltdøgn i mine 9 mnd der. Var greit ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...