danielnj Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Har akkurat satt sammen den nye maskinen min, og ved installasjon av Windows henger den seg etter en liten stund. Prøvde først med Vista Ultimate x64, hvor den kom helt til oppdatering av filer før den stoppet opp. Så prøvde jeg WinXP Pro, og først kom den ikke til serial-input, mens andre gangen kom den helt til fullføring av installasjonen (7 minutter igjen/lagrer innstillinger) før den stoppet opp. Alt av hardware skal være koblet korrekt, så her står jeg helt blank i hva som kan være feil. Specs: Asus P5N-T Deluxe 780i (BIOS v0502) Intel Core 2 Quad Q6600 (kjølt med Tuniq Tower 120) 2x1024 Cruicial BallistiX DDR2 PC8500 (DIMM-slot 1 og 3) 2x XFX GeForce8800 GTS 650Mhz 512MB PCI-Ex2.0 Antec TruePower Quattro 1000w PSU SATA1: Seagate 250GB (OS skal installeres på denne) SATA2: Western Digital 500GB SATA3: Western Digital 200GB IDE master: NEC DVD-brenner IDE slave: Seagate 400GB Noen som har vært borti lignende problem, som kanskje vet hva som kan være problemet? Vurderte å koble fra alle de andre harddiskene og prøve med kun Seagate 250GB-disken i, for å se om det kanskje går da. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Riv ut minnebrikkene dine, bruk bare en når du instalerer. Og ha bare en harddisk tilkobblet, den du skal ha OS på. Og bruk bare ett grafikkort. Formye ram i når vista legges inn går ikke før S1 oppdatering og ellers er det lettere å feilsøke om du kun har i det man må under installasjon. Endret 12. januar 2008 av War Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Kan være en ide å prøve å koble fra så mye som mulig. I BIOS kan du disable lydkort, nettverk, USB etc. Prøv også med bare ett skjermkort. Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Takker for hurtig svar. Jeg skal prøve å ta vekk alt som ikke trenger å være der, og prøve på nytt. Må jeg forresten ta hele skjermkortet ut, eller holder det med å plukke ut strømkabelen til det? Jeg er litt grønn på nyeste teknologien, er flere år siden sist jeg bygde PC. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Ta det ut da strømmen er en bonus, ikke alle kort som har det og får fra porten. Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Ok, alt dette er gjort nå, og når jeg boota første gangen kom den til skjermen med den lille loadbaren før den stoppa. Boota på nytt og gikk inn i BIOS for å undersøke innstillingene, og det gikk cirka 15 sekunder før den hengte seg. Nå har jeg boota en tredje gang og den driver nå og installerer Vista, så vi får se hvor langt det går, og om den eventuelt stopper opp igjen. Takk for all hjelp så langt. Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Der sa den stopp igjen, etter å ha bootet etter installasjon, og mens den sto på "Completing Installation"...Noen flere forslag? Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Feilmelding-stopp eller hang det bare? Om den henger seg og det ser ut som om den ikke jobber så er ikke det unormalt. Endret 12. januar 2008 av War Lenke til kommentar
ovni Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg hadde samme problem selv, og maskina hang seg på helt forskjellige steder i installasjonen. Eller evt stoppet og rebootet. Hos meg var det feil på rambrikkene. Last ned memtest (ligger feks på en ubuntu live-cd eller på www.memtest.org) og kjør en sjekk av minnebrikkene. Får du opp røde felt under testen er det en feil og de må kanskje byttes. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Evt instaler med annen ram fra en annen pc? Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Den stopper rett og slett bare opp og fryser alt. Er ikke liv i musa heller. Og testing av RAM-brikkene er litt problematisk iom at jeg ikke har noen annen plattform jeg får testa de på. Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 La merke til en liten ting som flasher forbi i oppstarten. Noe om Marvell og Harddisk is not enabled eller detected. Virker rart siden den finner harddisken ved installasjonen av Windows. Lenke til kommentar
War Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Du kan slenge testen på en cd ob bote på den eller usb pen. Ikke uvanlig at must hanger seg heller om det er usb mus. Sjekket setup og sett om den ser harddisken? Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Den ser harddisken både i POST og BIOS, så det skal vel egentlig ikke være noen problemer der, men Marvell-chipen er vel for styring av disker i RAID? Uansett, får prøve memtesten, og se hva som skjer. Har i tillegg koblet musa til PS2 i stedet for USB. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Følg råd jeg gir her anngående minne. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096 Lenke til kommentar
wrigglewriggle Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Hei danielj har akkurat kjøpt meg ny PC før helgen med samme Hovedkort. Har lest litt rundt omkring , det er selve hovedkortet som er problemet. Min henger seg også vilkårlig har testet med forskjellige ram , tatt ut alle xtra kort o.l. Første tja..3 gangen fikk jeg innstallert windows , trodde kanskje det var noe tull med installen min så jeg formaterte , men nå klarer den ikke legge inn windows engang , den henger seg vilkårlig i innstallasjonen , hvis jeg er skikkelig uheldig henger den seg inne i BIOSen også. Driver og ser om jeg finner noen oppdaterings mulighet til BIOS akkurat nå , hvis jeg ikke finner noe ser jeg ingen annen løsning enn å kontakte komplett.no der jeg kjøpte kortet. Og rett og slett bare få byttet det i et annet hovedkort , virer som det er noe bug med dette Asus kortet. Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Husk historien til 680i. Denne må settes opp riktig i bios,det samme gjelder sikkert for 780i. Minne må settes opp riktig. Alså aldri auto. Disable alt en ikke trenger. CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Endret 12. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
wrigglewriggle Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Husk historien til 680i.Denne må settes opp riktig i bios,det samme gjelder sikkert for 780i. Minne må settes opp riktig. Alså aldri auto. Disable alt en ikke trenger. CPU Spread Spectrum: Disabled PCIE Spread Spectrum: Disabled MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled SATA Spread Spectrum: Disabled LDT Spread Spectrum: Disabled CPU Internal Thermal Control: Disabled Limit CPUID MaxVal: Disabled Enhanced C1 (C1E): Disabled Execute Disable Bit: Disabled Virtualization Technology: Disabled Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled LDT Frequency: 5x PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100 PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100 SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200 Ok det her høres kanskje sykt ut , men jeg fant ingen av disse settingsene i min BIOS , de har garantert andre navn , kan bli litt vanskelig som sagt når man er litt grønn som meg. Når det gjelder volten på Ram fikk jeg byttet denne til 2.210V , nærmeste jeg kommer , kan forandre den med 0.020 . Regner med at dette ikke er så nøye akkurat der? Leste at noen foreslo et sted og sette memory timings/latency til "5-5-5-15" , heh noe som vet hva dette ligger under? Lenke til kommentar
snippsat Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) 2.21v er for høyt sett 2.1v For høy spenning kan gi frys. For ballistix setter du 1066mzh 5.5.5.15 [email protected] NB Core Voltage: 1.4v---(System Platform Processor = North Bridge Voltage) tCL 5 (CAS Latency 5) tRCD 5 tRP 5 tRAS 15 Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T) Advance Memory Settings tRRD: AUTO tRC: AUTO tWR: AUTO tWTR: AUTO tREF: AUTO Async Latency: AUTO Dette må du finne,det er bare og lete litt. http://www.ultimatebootcd.com/ velg memtest86+ 1.70 Kjør 2-3 pass kun 0feil er ok. Endret 12. januar 2008 av SNIPPSAT Lenke til kommentar
danielnj Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 BallistiX-brikkene mine skal jo kjøre på 5-5-5-15 med 2,2v, så jeg skal undersøke hva de står på etter at jeg har kjørt ferdig memtesten. Har et lite håp nå om at det kanskje kan hjelpe meg. Og til Deepy, last ned nyeste BIOS (v0502) til kortet på www.asus.com, legg på CD, diskett eller USB-penn og start opp maskinen i BIOS og last inn den nye BIOSen med ASUS EZ Flash2 som ligger under Tools. Kjapt og smertefritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå