Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig problem, sannsynligvis skjermkortfeil.

Anbefalte innlegg

Når jeg starta maskinen om morgenen i forgårs frøs bildet under oppstart, men harddisken fortsatte å jobbe og det virket som at resten av pcen var med.

Trykka reset og fikk beep code: 1 lang 3 kort.

Slo så av maskinen og på igjen og alt virka fint.

Samme skjedde igår morges, men da ville den ikke før 3dje forsøket.

Idag var den helt umulig, den ville ikke før 7-8 forsøk...

Det rare er at denne maskinen har jeg brukt slik i 1/2 år slik den står nå. Og når jeg først får den opp og gå så er den helt iorden resten av dagen...

Ifølge ATItool ligger tempen på GPU på ca 60 grader idle og runder 80 grader under press. Ellers er både tempraturer og spenninger innenfor grensene.

Specs.

Asus A8N-SLI Premium hovedkort

Athlon 64 FX-60 prosessor

XFX Geforce 8800 GTS 320Mb Skjermkort

Mist 600W rev.1 PSU

Creative SB Audigy 2 ZS

2 WD raptor i RAID 0.

3 andre disker.

1 NEC DVD-RW.

Sony diskettstasjon. (tør ikke være uten)

NN Memory card reader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg starta maskinen om morgenen i forgårs frøs bildet under oppstart, men harddisken fortsatte å jobbe og det virket som at resten av pcen var med.

Trykka reset og fikk beep code: 1 lang 3 kort.

Slo så av maskinen og på igjen og alt virka fint.

Samme skjedde igår morges, men da ville den ikke før 3dje forsøket.

Idag var den helt umulig, den ville ikke før 7-8 forsøk...

Det rare er at denne maskinen har jeg brukt slik i 1/2 år slik den står nå. Og når jeg først får den opp og gå så er den helt iorden resten av dagen...

Ifølge ATItool ligger tempen på GPU på ca 60 grader idle og runder 80 grader under press. Ellers er både tempraturer og spenninger innenfor grensene.

Specs.

Asus A8N-SLI Premium hovedkort

Athlon 64 FX-60 prosessor

XFX Geforce 8800 GTS 320Mb Skjermkort

Mist 600W rev.1 PSU

Creative SB Audigy 2 ZS

2 WD raptor i RAID 0.

3 andre disker.

1 NEC DVD-RW.

Sony diskettstasjon. (tør ikke være uten)

NN Memory card reader.

Du har trolig et skjermkort problem ja. Sjekk skjermkort og kabler.

Her ser du hva signalene betyr (går utifra at du har Award bios):

http://www.bioscentral.com/beepcodes/awardbeep.htm

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Snakka for tidlig, den frøs rett etter at jeg hadde lagt inn inlegget. Jeg tipper allikevel at maskinen fungerer bra ut dagen.

Det er akkurat som om problemet kommer før maskinen får varma seg opp, eller mens den varmer seg opp.

Lenke til kommentar

PSU burde klare et SLI oppsett av disse korta så dette skal den klare enkelt. Skjermkortet er nok det mest sannsynlige men det virker jo helt fint etter den obligatoriske oppstarts frysen. Pcen har stått på i hele dag og jeg har spilt endel grafikktunge spill og PC-en har ikke hikka engang.

Lenke til kommentar

Bare test og se om det er noen forbedringer hvis du får ned gpu tempen, en vanlig 80x80mm vifte som du får lagt under skjermkortet på en eller annen måte funker fint, skal ikke mye greine til for å kjøle ned et slikt skjermkort. Det beste er hvis du klarer å ta fingeren på baksiden av kortet (der hvor vifta ikke er) uten at du brenner deg.

Lenke til kommentar

Det som er rart er at det er jo ingen problem når kortet er så varmt. Pcen fryser når tempen er på mellom 30-50 grader ca. Like etter at jeg har slått på maskinen.

Nå har jeg satt i det gamle skjermkortet, et 7900GT og problemene er forduftet. Maskinen er dønn stabil under alle forhold.

8800 kortet sendes i retur til komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...