Gå til innhold

Spm om Teknisk fagskole

.Andre

Anbefalte innlegg

Jeg jobber nå som elektrikker med fagbrev og har planer om å gå videre for å bli ingeniør. I utgangspunktet er planen min å ta forkurs til høsten. Men i det siste har jeg begynt å forhøre meg rundt om det er andre måter man kan bli ingeniør. Vet om y-veien som egnetlig er det beste alternativet, men vil ikke flytte på meg, bor i Bergen. Etter som jeg vet har de ikke den linjen på HIB.

Jeg snakket litt med folk og tok en telefon til Bergen tekniske fagskole for å forhøre meg om fagskolen. Der fikk jeg vite at man kan ta fagskolen i 2 år også gå to år på høgskolen for å bli ingeniør. Slik jeg forsto det fikk man bachleor på denne måten. Jeg får også real- og studeiekompetanse etter denne skolen, slik at jeg egentlig kan søke det jeg vill etterpå. Må liksom ikke ta ingeniør hvis jeg pluttselig ombestemmer meg. Noen der ute som har gjort dette?

Hørte også av dem at de har et nettstudium hvor du kan ta fagskolen over 3 år mens man er i full jobb, og gå 2 år på høgskolen etterpå slik at man da er ingeniør til slutt.

Er det noen som har erfaring med dette nettstudiet? De snakket om at det var samlinger flere ganger per semester og man har en kontaktperson som kan hjelpe deg når du måtte trenge det.

Lurer på hvordan det er lagt opp. Er det mye stress? Fungerer dette i praksis?

Er det noen her på forumet som har tatt den veien? Virker fristende å ta første del av utdannelsen over 3 år og samtidig vere i full jobb. Vil jo få mye verdifull arbeidserfaring og et ekstra pappir på CVen.

Håper det er noen som kan svare meg :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går an å ta teknisk fagskole pluss to år på høgskolen, men du får ikke bachelor av det. Du får en slags "kandidat-grad" eller noe slikt. For å bli bachelor må du gå forkurs pluss tre år på høgskolen eller flytte til Porsgrunn/Narvik og ta Y-veien.

Hvis du absolutt vil bli i Bergen, anbefaler jeg deg å ta forkurs + tre år på HIB, da får du bachelorgraden som kan være god å ha i dårligere tider pluss at den gir deg muligheten til å bygge på med master en gang. Men å ta turen til Porsgrunn og Y-veien er nok ikke dumt, hører mye bra om utdanningen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...