isrihel Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg har et Canon 400 d med Canon 50 mm 1,8 objektiv. Tenkte å ta noen portrett-bilder uten blitz. Men jeg får et gult stikk på bildene, jeg bruker også stativ på lave lukkerhastigheter. Jeg er ganske nybegynner og lurer på hva jeg gjør feil når jeg får dette gule stikket på bildene. Jeg trodde at dette objektivet var lyssterkt slik at det skulle gå greit å ta bilder uten blitz i normalt belyste rom. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Jeg har et Canon 400 d med Canon 50 mm 1,8 objektiv. Tenkte å ta noen portrett-bilder uten blitz. Men jeg får et gult stikk på bildene, jeg bruker også stativ på lave lukkerhastigheter. Jeg er ganske nybegynner og lurer på hva jeg gjør feil når jeg får dette gule stikket på bildene. Jeg trodde at dette objektivet var lyssterkt slik at det skulle gå greit å ta bilder uten blitz i normalt belyste rom. Dette har ingenting med objektivet å gjøre. Vil tro at hvitbalansen blir feil her. Hvis du bruker "automatisk hvitbalanse" innendørs får du ofte litt rare farger på bildene. Kameraet lar seg lure av forskjellige lyskilder som ofte er i rommet (naturlig lys, lysstoffrør o.l) Løsningen er å sette hvitbalansen manuelt, eller aller best, fotografere i raw, for så å justere i etterkant der det behøves. Endret 12. januar 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Stikkordet er hvitbalansen Gjør også nettsøk; les, eksperimenter med ditt kamera og du vil lære etterhvert. Endret 12. januar 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
perottol Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvis man har tatt et portrett hvor man virkelig sliter med hvitbalansen, og heller ikke har noen referanse i bildet som angir nøytral farge så kan man justere hudtonen ut i fra tallverdier: - Fem deler rødt (feks 200) - Fire deler grønt (160) - Tre deler blått (120) Dette er et godt utgangspunkt til å justere hudtone. I photoshop: åpne curves, hold ned ctrl+shift og trykk en litt lys plass i huden (pannen), går inn på hver kanal og skriv inn verdiene i boksen "Output". Denne teknikken er kjent som "Skin corrections by the numbers". Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Alltid RAW innendørs. Alltid! Da er det enkelt å justere hvitbalansen i etterkant når kameraet har bommet. Det skjer jo så ofte at jeg egentlig synes at auto-hvitbalanse er en falsk markedsføring. Du kan eventuelt lære deg å låse hvitbalansen ved hjelp av et gråkort dersom du synes at RAW er skummelt eller for mye jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå