isrihel Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg har et Canon 400 d med Canon 50 mm 1,8 objektiv. Tenkte å ta noen portrett-bilder uten blitz. Men jeg får et gult stikk på bildene, jeg bruker også stativ på lave lukkerhastigheter. Jeg er ganske nybegynner og lurer på hva jeg gjør feil når jeg får dette gule stikket på bildene. Jeg trodde at dette objektivet var lyssterkt slik at det skulle gå greit å ta bilder uten blitz i normalt belyste rom. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Jeg har et Canon 400 d med Canon 50 mm 1,8 objektiv. Tenkte å ta noen portrett-bilder uten blitz. Men jeg får et gult stikk på bildene, jeg bruker også stativ på lave lukkerhastigheter. Jeg er ganske nybegynner og lurer på hva jeg gjør feil når jeg får dette gule stikket på bildene. Jeg trodde at dette objektivet var lyssterkt slik at det skulle gå greit å ta bilder uten blitz i normalt belyste rom. Dette har ingenting med objektivet å gjøre. Vil tro at hvitbalansen blir feil her. Hvis du bruker "automatisk hvitbalanse" innendørs får du ofte litt rare farger på bildene. Kameraet lar seg lure av forskjellige lyskilder som ofte er i rommet (naturlig lys, lysstoffrør o.l) Løsningen er å sette hvitbalansen manuelt, eller aller best, fotografere i raw, for så å justere i etterkant der det behøves. Endret 12. januar 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Stikkordet er hvitbalansen Gjør også nettsøk; les, eksperimenter med ditt kamera og du vil lære etterhvert. Endret 12. januar 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar