Gå til innhold

Hjelp til å oppgradere en gammel pc

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og tenker på å oppgradere en 5 år gammel pc. Det går ut på å skifte ut grafikkkortet. Dvs. bytte et geforce 4200 med et geforce 7900 agp (ganske stort hopp). Hvilke problemer er det jeg kan støte på ved dette?

Takk for svar :)

Endret av serf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sitter og tenker på å oppgradere en 5 år gammel pc. Det går ut på å skifte ut grafikkkortet. Dvs. bytte et geforce 4200 med et geforce 7900 agp (ganske stort hopp). Hvilke problemer er det jeg kan støte på ved dette?

Takk for svar :)

At resten av PC-en din blir en flaskehals, dvs CPU, minne etc ikke henger med i svingene.

PC-en din bruker også trolig AGPx4 mens kortet bruker AGPx8. Dette skaper normalt ikke problemer, men har gjort det i gitte tilfeller.

Det er heller ikke sikkert at PSU-en blir helt fornøyd. Regner med at det er et 7900 GS kort det er snakk om. Det drar vel noe mer strøm en GF 4200. Så PSU-en kan bli for svak.

Nå aner jeg ikke spesifikasjonene på resten, men generelt sett har det liten hensikt i å oppgradere en PC som er 5 år gammel. Etter 2 1/2 - 3 1/2 år har det vanligvis skjedd så mye at enhver oppgradering blir som "å pisse i buksa for å holde varmen". Oppgraderingen har liten og kortvarig effekt, og medfører bare at man oppfatter hvor stor flaskehals resten av systemet er. Men med opplysninger om resten av systemet, kan vi nok si litt mer. Men i og med at systemet har GF 4200, som var et nedre "midrange" skjermkort da det ble lansert i 2002, indikerer det at resten heller ikke er mer enn en "midrange" 2002/2003 PC.

Når AGP er en død standard, så medfører dette i tillegg at kortet ikke vil kunne brukes om du oppgradere hovedkort etc senere (med mulige unntak for noen AsRock hovedkort).

Lenke til kommentar

Skjønner. Det var bare en idé om å gi den en liten boost for å si det sånn slik at jeg kunne spille halflife 2 i det minste. Maskinen har blant annet amd athlon xp 2000+ og 512Mb ram, helt klart ikke noe å rope hurra for :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...