Gå til innhold

Nettskatt i Frankrike?


Anbefalte innlegg

I den sammenhengen mener jeg det er veldig urettferdig at enkelte norske media må betale 25% mer moms enn andre.

25% mer moms enn andre? Mener du 25% moms mens andre ikke betaler moms i det hele tatt, eller mener du at noen betaler 25% mens andre slipper unna med 20% (25% er 25% mer enn 20%)? Du pleier alltid å være så nøye med tall, så her må jeg arrestere deg litt. :tease:

Du tok meg der! :p Jeg mente 25% prosentpoeng mer enn andre. Altså 0% vs. 25%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Han mener skatten generelt vil øke kvaliteten på TV-sendingene med visning av flere dokumentarer, undervisningsprogrammer og annet kvalitetsinnhold."

 

Jøss? Kvalitet i hvems øyne? Kutte ut reality TV dog er jeg enig med!

Mer pengeressurser til de franske TV-kanalene gir utvilsomt et større potensiale for kvalitets-sendinger (om pengene blir brukt godt selvsagt). Dokumentarer, undervisningsprogrammer og annet kvalitetsinnhold er definitivt ikke billig å lage sammenlignet med mess-TV.

 

Ettersom staten i Norge er søkkrik i motsetning til den franske, tror jeg neppe vi får noen internettskatt med det første.

Vi har skatt på bruk av internett i Norge. Det heter merverdiavgift og øker prisene på internetttilgang med 25%.

 

Forslag: Nå som det gamle analoge singnalet omsider skal stenges, kunne vi ikke da fåttt en ordning med dekoderkort for statskanalene også? så kan de som ønsker å ha dem betale, og de som ikke ønsker det slippe?

Dekoderkort ville ikke forandret noen ting. Avgiften betinger ikke at man har mulighet til å se på NRK.

 

Men få det over på statskassa mener nå jeg. Det er bare ineffektivt med to avgiftsinnkrevingssystemer (lisenskontoret + skatteetaten). La skatteetaten ta seg av begge deler. La NRKs konkurrere reellt med helsevesen, skoler og andre offentlige oppgaver om skattepengene. Det ville også blitt en mer sosial profil på TV-lisensen: Studenter/trygdede og direktører/kjendiser hadde ikke lengre bidratt med 2200 kr per år, men det hadde blitt vektet opp mot inntekt osv slik all annen skatt blir.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Men få det over på statskassa mener nå jeg. Det er bare ineffektivt med to avgiftsinnkrevingssystemer (lisenskontoret + skatteetaten). La skatteetaten ta seg av begge deler.

 

Denne er jeg helt med på.

 

Hvorfor NRK ? Jeg mener vi trenger en informasjonskanal som ikke er avhengig av brukernes "godkjenning" (enten via reklame eller som betal-tv). Informasjons selskap nødt til å sende hva "folk flest vil ha" for å tjene penger. Den store gemene hop har en tendens til å tenke i flokk og populistiske tendenser gir mye dårlig informasjon som resultat.

TV2 nyhetene har for eksempel meget tungt for å sende ting som går mot folk hva flest finner "riktig". Det vil si saker som ansees "upopulære" vil ikke sendes selv om de er viktige for å gi et riktig/nyansert bilde av en gitt situasjon.

Kort sagt er informasjons institusjoner som lever av folks populistiske oppfatninger nødt til å vinkle stoff med hensyn på å tjene penger. NRK er bedre enn f.eks TV2, men også de har latt seg rive med de siste 10 åra.

Jeg er av samme grunn sterkt imot reklame-finansiert internett satsing i NRK.

Lenke til kommentar
Jeg er av samme grunn sterkt imot reklame-finansiert internett satsing i NRK.

Helt enig. Jeg er forsåvidt også i mot NRKs nåværende reklamer for Norges eneste lovlige gamblingselskap: Norsk Tipping. Det samme med "denne sendingen er sponset av.."-reklamer, samt SMS-avstemninger.

 

Staten bør stramme inn på hva NRK kan tillate seg å gjøre på de områdene.

Lenke til kommentar
I den sammenhengen mener jeg det er veldig urettferdig at enkelte norske media må betale 25% mer moms enn andre.

25% mer moms enn andre? Mener du 25% moms mens andre ikke betaler moms i det hele tatt, eller mener du at noen betaler 25% mens andre slipper unna med 20% (25% er 25% mer enn 20%)? Du pleier alltid å være så nøye med tall, så her må jeg arrestere deg litt. :tease:

% kan stå for både prosent og prosentpoeng

Lenke til kommentar

hvor for skal man betale "nrk avgift " for å få lov til å se på tv.

nrk kan hente alle pengene fra den vanlig skatteseddelen ( og sper penger på inndrivelse av penger ) slik at de hr bedre råd til alle dritt programmene sine.

 

for å få ut viktig informasjon så trenger man da for pokker ikke å betale for det.

 

nå er det slik at det du synes er viktig er ikke nødvendigvis viktig for andre.

det samme blir de med interessene.

 

jeg har lært mye av discovery etter jeg skaffet meg kabel tv.

 

 

jeg ser ikke noe prblemer å samenligne nrk avgiften med momsen staten tar .

det er en ekstra av gift for å få lov til å se på alle kanaler.

 

staten tar en avgift av alt kjøp av varer og tjenester kalt moms for å dekke felles utgifter ( om de blir brukt rett kan diskuteres )

NRK tar en avgift kun for å dekker deres avgifter

i tillegg så er de eid av staten.

jeg har lyst til å kalle det for dobbelt beskatning

 

nå er det en inngrodd holdning i hos politikerne at alt skal beskattes ( helst flere ganger )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...