LostOblivion Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Hei, Lurer på hvor stor andel av de 9,200,000,000,000 USD USA skylder Norge? Er det noen statistikk om dette noe sted? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Rot litt rundt på www.ssb.no sine sider så finner du sikkert noe. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Gjorde det, men fant bare 268 milliarder USD gjeld til oss fra mange land. Sikkert 267 som USA skylder oss. Uansett er det jo ikke mye i forhold til de 9,200 milliarder de skylder...er vel Kina mesteparten? Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Kanskje på tide at Norge sender ut torpedoer snart? Norge er forresten en av veldig få land i verden som står gjeldsfrie. Prise oljen! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Norge er forresten en av veldig få land i verden som står gjeldsfrie. Prise oljen! Den norske utenlandsgjelden er faktisk større enn oljefondet... norske kommuner er synderen. Endret 12. januar 2008 av robertaas Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) Norge er forresten en av veldig få land i verden som står gjeldsfrie. Prise oljen! Den norske utenlandsgjelden er faktisk større enn oljefondet... norske kommuner er synderen. Kom med kilde. her er ihvertfall beviset på at norge har vært uten UTENLANDSGJELD siden 2004: http://www.regjeringen.no/Upload/FIN/vedlegg/OA/tabell1n.pdf Endret 12. januar 2008 av Rasch Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Norge tjener vel perr idag like mye på renter av oljefondet som Svenske staten håver inn i året tror jeg at jeg leste for noen måneder siden... Lenke til kommentar
Ballemannen Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Vi har vel utenlandsgjeld vi også, men vi har lånt ut mer enn vi skylder. Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Vi har vel utenlandsgjeld vi også, men vi har lånt ut mer enn vi skylder. Kan ikke du heller sjekke linken jeg la ut før du uttaler deg, eller gjorde du det og valgte å ignorere tallene? Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Nå nå nå, dere har nå begge rett. http://www.ssb.no/brutgjeld/ Det er bare ikke staten sin gjeld. Men gjelder det for 9 000 billionersgjelden til usa også? Er det staten sin gjeld eller generell. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Vi går i "overskudd" 1,410 milliarder NOK i følge SSB. Hmmm, *kreve pengene tilbake på kontoen min*. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Er ikke utenlandsgjeld altså den totale gjelden i et land ovenfor utenlandet? Og USA som har så vanvittig mange bedrifter, og et par av de er virkelig enorme, selvsagt har de høy gjeld. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Ja sant det, uten amerikansk teknologi og bedrifter ville ting gått mye saktere. Har ingenting i mot det, men synes fortsatt de har ganske stor gjeld i forhold til andre land. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Noen som har tall på andre land? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Det er en forskjell på gjelden som alle individer og bedrifter skylder til utlandet. Mot gjelden det offentlige har, nasjonen USA/Norge. Norge er en stat som går i pluss og låner ut, USA går i minus og tar opp gjeld. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 I trådstarter sitt innlegg komme det ikke frem om det er samlet gjeld, offentlig eller hva det enn er. Har du tall på hvor mye norge låner ut, og hvor mye USA skylder? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) http://www.treasurydirect.gov/govt/reports...ddebt_daily.htm Der står offentlig og mellomstatlig gjeld for USA. Men det var kanskje snakk om forholdet mellom Norge og USA? Kanskje ikke så fullt lett å finne Endret 12. januar 2008 av Rampage Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 I følge CIA World Factbook har Tyskland større public debt (i mangel av et bedre oversatt ord) i prosent av BNP enn USA. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Jupp, men til sammenligning så har jo mange fattige land i verden også høyere gjeld i prosent av BNP. Lebanon f. eks. Japan har også nest høyest samlet gjeld i forhold til BNP. Men Japan går faktisk i pluss og låner ut. 170% av BNP liksom. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 12. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 12. januar 2008 Hm. Tror jeg må sette meg litt mer inn i dette før jeg kan være med videre i diskusjonen. Det jeg tror (og håper å finne ut av) er at gjeld sier lite om hvor mye/lite penger et land har. Et stort og rikt land som USA vil selvsagt ha mer gjeld en Moldova og Lithauen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå