Gå til innhold

Mine meninger og tips til nye spillere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen snakker jeg om utførelsen av questen ikke storylinen. En quest kan ha en spennende storyline men likevell være middelmådig hvis utførelsen er den samme som de 200 andre oppdragene du har gjennomgått.

 

Jeg har heller ingen ting imot storylinen i WoW ettersom den er god den men utførelsen kunne med letthet vært gjort annerledes. Jeg foretrekker mye heller 500 gjennomførte quester på alle mulige måter enn 1000 ctrl-c - ctrl-v quester.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ingen ting imot storylinen i WoW ettersom den er god den men utførelsen kunne med letthet vært gjort annerledes.

 

Det er begrenset hvor kreativ man klarer å være med hundrevis av quests, og samtidig holde dem stilig, for alt man vet kan man ende opp med et quest der man skal bruke ei klo på en stol, noe som var et quest i HGL..

 

Hvordan synes du at MMORPG burde lage/utføre questene sine?

Lenke til kommentar

Kort sagt, engasjerende. Selv om det har MMO fremfor RPG frigjøres den ikke fra i alle fall de forventningene jeg har til et RPG. Historien kan være kjempebra i bakgrunnen men så lenge utførelsen består av å slakte et vist antall fantasifoster på forskjellige måter for å samle det de slipper av seg så er det ikke mye engasjemang.

 

Jeg foretrekker kvalitet fremfor kvantitet i MMORPG og RPG spill. Det er mye bedre å ha lange, flerstegs oppdrag hvor man kombinerer elementer fremfor små korte oppdrag som består av å kverke et eller annet og bringe ting de dropper eller en del av kroppen (hode, hjerte, armer etc) tilbake til oppdragsgivere. Eller for den sags skyld springe over halve kalimdor med en pose urter, eksempelvis.

Lenke til kommentar

Ja, ikke noe er så frustrerende som å fly rundt å lete etter ting på et sted du aldri har vært.

 

Derfor - det første en bør skaffe seg er et par addons som hjelper deg med dette. Stikkordet er - koordinater! Bruk f.eks. en map addon som Cartographer og et eller annet som viser koordinater på minimappet ditt. Og hvis man er riktig lat legger en inn den addOn'en Light Headed med questforklaringer (hentet fra wowhead.com - mitt favoritt "oppslagsverk" for wow. Leting og fumling er en relativt unødig del av spillet mener nå jeg.

 

Instant quest text er også din venn...

Lenke til kommentar
Vel la meg sammenligne med Offline spill, Neverwinter Nights f.eks. Du har en dyp dyp hovedquest linje som følger deg gjennom spillet, men har og i tillegg en bråte med quester utenom. Samme med Mass Effect, hovedquestlinjen og en bråte quester utenom, som er både engasjerende og spennende.

 

Nå har jeg og lest gjennom questene som WoWHead har listet opp og mer eller mindre samtlige av de questene er samme type quest som jeg har gått gjennom frem til nå. Så ja, det er tydeligvis samme type quester hele veien.

 

I en enspiller som NWN og andre RPG så går dette såklart an - fordi det er en tydelig slutt på eventyret ditt. I ett MMORPG så er det ingen slutt og da kan man ikke følge den samme linjen. Som jeg har sagt før så tror jeg virkelig ikke at WoW er et spill for deg.

 

Såvidt jeg husker fra NWN så var det mange mennesker som måtte hjelpes der også, og det gikk ut på å kverke en god andel uønskede elementer. Starten var jo hele tiden den samme mørke byen, med de samme undeads overalt. For hver meter du tok i starten var det noen du måtte prate med og du fikk så information overflow at du ikke skjønte opp fra ned. Og fangehull, hvor mange av dem var man ikke nede i? DET var repetivt det!

 

RPG er repetivt, uansett om det er MMO eller singelplayer. Skytespill er også repetivt, man skal alltid skyte noe eller noen. Livet er repetivt, man må alltid spise og sove. Man fortsetter fordi det er noe der som er gøy.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli litt smålei av folks "tror ikke WoW er noe for deg" metodikk, begynner å lure på om det er overhode noen som leser hele innlegget mitt eller skummer gjennom. Jeg har jo klart og tydelig sagt hvorfor jeg spiller WoW så det skulle jeg ikke trenge å repetere.

 

Joda, NwN er et "sluttende" spill men envær quest i WoW er og avsluttende, den pågår ikke i det uendelige ser man bort fra de som er repeterende. Når du har kverket 100 zebra for 4 zebra hoves så er den questen ferdig for den karakteren, du kan ikke gjøre den igjen om du da ikke starter en ny char.

 

Questene er avsluttende og dermed er det ingen problem å lage andre elementer i questen. Som jeg har bringet frem tidligere, Runescape er og et MMORPG som aldri slutter men der har de et stort antall quests og det er fåtall av de oppdragene som består av å drepe X antall monster for X antall ting. Der har du alt fra å snike deg inn på en festning til å forsere feller og andre ulumskheter i et tempel. Ja jeg vet at Runescape er Java, men se nå, når et så banalt spill som Runescape som kjører på Java og i web browser klarer å lage så interesange og varierende oppdrag, hvorfor klarer ikke WoW det?

Lenke til kommentar

Du svarer jo på deg selv der... Du syntes ting blir gjort bedre med questene i Runescape, gå å spill Runescape davel.

 

Man kan ikke si at hver quest i WoW er sluttende slik som i f.eks. NWN. I NWN så følger man en karakter som utvikler seg for historien i spillet, i WoW så utvikler man karakteren sin for å prøve å sette sitt navn på historien.

Lenke til kommentar

Vel, hvis jeg ikke spilte Runescape hvordan kunne jeg si at questene er bedre?

 

Nå vet jeg ikke hvor du vil med det siste angående utvikling men du spiller nå grangivelig 1 person og utvikler 1 person gjennom spill, hvorfor har WoW reputation system hvis du ikke utvikler deg gjennom historien i spillet? Din karakter setter sitt preg på historien i spillet, noe som kommer frem i oppdragstekstene når de sier ting som "You have helped us befor", f.eks. Det er bare det at WoW er så ensporet i oppdragene sine at du gjør ikke noe annet enn å leke Forest Gump eller så slakter du X antall ting. Et lite sidespor er når du slakter Xantall ting for å komme til Y antall ting som ligger på bakken. Spennende.

 

Men jeg begynner å bli temmelig smålei at så snart folk kritiserer elementer på WoW så får de "da er ikke WoW noe for deg" og "spill noe annet da vel". Er det ikke lov å si at WoW mangler enkelte elementer?

Lenke til kommentar
Men jeg begynner å bli temmelig smålei at så snart folk kritiserer elementer på WoW så får de "da er ikke WoW noe for deg" og "spill noe annet da vel". Er det ikke lov å si at WoW mangler enkelte elementer?

vil jo ikke si at questene bare er et enkelt element i spillet, du har ikke bare sagt de mangler noe, du har slaktet dem fullstending. Og mener fremmdeles ikke du har så god kunnskap om dem som du sier, du har gjort xx anntal quester fra 1-30. Da er det 40 levler med ekstremt mange quester igjenn du ikke har prøvd. Tror ikke heller at du som du sier har lest om majoriteten av disse på nettet, det er timesvis med lesning og søking. La meg gi deg det at du faktisk har lest det, siden jeg ikke kjenner deg og ikke kan dømme, det er ikke det samme å lese om en quest som å faktisk gjøre den.

 

Du kan ikke lese manuset til en film for så å si hvordan filmer føles på skjermen. En quest kan føles ganske mye mer spenende når du gjør den enn når man leser questen. det er uventede ellementer, kansje en boss, eliter, en kul instance, spennende steder questen er i osv. Sier ikke på langt nær at alle quester er slik, men er en god del innemellom.

Lenke til kommentar
Men jeg begynner å bli temmelig smålei at så snart folk kritiserer elementer på WoW så får de "da er ikke WoW noe for deg" og "spill noe annet da vel". Er det ikke lov å si at WoW mangler enkelte elementer?

 

Da innser du kanskje også at vi andre blir litt smålei av å prøve å forklare en person som ikke aner hvordan spillet utvikler seg frem til høyeste level og hvordan ting åpner seg der? Du prater om at du liker musikken og at lore virker interessant, det er såklart positive ting det. Men alle mine beste opplevelser fra WoW er ting jeg har gjort i fellesskap med andre i guildet på høyeste level.

 

- edit -

 

Blir litt feil når du prater om at vi slakter deg fordi du etterlyser enkelte elementer du føler mangler, når du ikke engang har sett halvparten av hva spillet har å tilby.

Endret av Gakks
Lenke til kommentar
vil jo ikke si at questene bare er et enkelt element i spillet, du har ikke bare sagt de mangler noe, du har slaktet dem fullstending. Og mener fremmdeles ikke du har så god kunnskap om dem som du sier, du har gjort xx anntal quester fra 1-30. Da er det 40 levler med ekstremt mange quester igjenn du ikke har prøvd. Tror ikke heller at du som du sier har lest om majoriteten av disse på nettet, det er timesvis med lesning og søking. La meg gi deg det at du faktisk har lest det, siden jeg ikke kjenner deg og ikke kan dømme, det er ikke det samme å lese om en quest som å faktisk gjøre den.

 

Du kan ikke lese manuset til en film for så å si hvordan filmer føles på skjermen. En quest kan føles ganske mye mer spenende når du gjør den enn når man leser questen. det er uventede ellementer, kansje en boss, eliter, en kul instance, spennende steder questen er i osv. Sier ikke på langt nær at alle quester er slik, men er en god del innemellom.

 

Men tør jeg da spørre hvorfor er det slik at de som har flere chars på level 70 sier seg enig i det jeg sier og i tillegg sier at slik er questene frem til level 70?

 

Ja jeg har slaktet dem på enkelte punkter. Jeg har ikke slaktet dem fullstendig men har kritisert elementer ved oppdragene. Om du har lest gjennom førsteposten og konklusjonen ser du at jeg kritiserer opplegget på questen og utførelsen. Selve oppdragets mening og tekst synes jeg er interesangt og leser flittig quest logen for å friske opp historien med det jeg gjør. En totalslakt, som du påstår jeg gjør, vil med andre ord si at jeg og slakter historien bak questen noe som ikke er tilfellet.

 

Når jeg bedømmer questene utetter hva jeg har lest bedømmer jeg nettopp de elementene jeg har slaktet, det å springe rundt med ting eller å samle ting. Jeg har ikke utalt meg om historien, som faktisk høres tidvis interesang ut lengere opp i levler og er en av hovedgrunnene til at jeg fortsetter, men selv utførelsen er den samme i samtlige quester jeg har lest om.

 

Da innser du kanskje også at vi andre blir litt smålei av å prøve å forklare en person som ikke aner hvordan spillet utvikler seg frem til høyeste level og hvordan ting åpner seg der? Du prater om at du liker musikken og at lore virker interessant, det er såklart positive ting det. Men alle mine beste opplevelser fra WoW er ting jeg har gjort i fellesskap med andre i guildet på høyeste level.

 

- edit -

 

Blir litt feil når du prater om at vi slakter deg fordi du etterlyser enkelte elementer du føler mangler, når du ikke engang har sett halvparten av hva spillet har å tilby.

 

Jeg er i en guild så den biten har jeg og forsøkt og jeg trenger ikke være høy level og uber elite for å si at vi har hadt det meget morsomt både i instancer, battlegrounds og quests.

 

Men hvordan utvikler spillet seg da? Alle oppdragene jeg har lest om består av samme elementer hele veien og det er akkurat det jeg etterlyser, forskjellige typer oppdrag. Du kjører samme formel helt frem til slutten, enten drepe en boss, slakte dyr for involdene deres, springe ærender etc. Ikke mye forskjell. Historien forandrer seg og det ser jeg frem til men selve utførelsen er forskjellig.

 

Samt, jeg lurer, hvorfor sier alle high levels, eller de fleste vel og merke, at "joda spillet er repetivt og kjedelig frem til level 70 men da begynner end game PvP". Det sier samtlige og mer eller mindre flesteparten jeg har snakket med, spillet begynner på level 70. Er det noe her jeg har gått glipp av?

 

Når de samme elementene har gått igjen 31 levler og gjennomganger på nette forteller at de samme elementene fortsetter fremover til level 70, så tror jeg ikke de har noe grunn til å lyve heller. Er innholdet jeg er ute etter å bedømme ikke loren eller noe annet men innholdet.

Lenke til kommentar

Det er positivt at du har en guild, mye moro med det. Grunnen til at de fleste føler spillet starter på level 70 er fordi da åpner alle muligheter seg, mens før level 70 så går det mest ut på å lære klassen sin og hvordan den fungerer i gruppe, solospilling og PvP. Levelingbiten er en læringsarena.

Lenke til kommentar

Men så er det slikt at ikke alle tar spillet seriøst og tenker end game men tenker current game og det har mange level 70 folk vanskelig for enten å skjønne, eller godta.

 

Jeg tenker current game når jeg spiller og ser ikke engang 1 level frem i spillet men heller koser meg med spillet. Mitt tips er da selvfølgelig å se current game på det men jeg sier dog ikke at det er en fasit for spillet men heller hvordan jeg spiller det, ettersom det er en generell misoppfatning blant mange nye spillere at spillet ikke starter før level 70. Derfor anbefaler jeg folk å nye de elementene som spillet har frem til level 70 så tenker du på hva du skal gjøre på level 70 når den tid kommer.

 

Jeg håper at jeg forblir i levlingsprosessen i minst 2 månder til om ikke lengere. Har ingen planer om å forhaste meg frem til en level kun fordi den har enkelte lovnader, da føler jeg at jeg mister mye av det som gjør spillet verd pengene i måden. Utforskning og ren pur glede. Synes det er kjempemorsomt nå som level 31 å rusle rundt i Barrens og se på de ting jeg ikke fikk se da jeg gjorde mitt tapre forsøk på US serveren men måtte gi opp på dårlige 18 warrior tauren. Nå storkoser jeg meg med å kan utforske området uten å være redd for døden.

Lenke til kommentar

Den beste spilleopplevelsen din, Bear som du alltid kommer til å huske best er din første karakter til (60) 70. Selv store bosskils som Ragnaros, Onyxia og Nefarian pre AQ og Naxx release slår ikke den følsen.

Savner den gode følsen da alt var nytt i Azeroth.

Faktisk er nok min første levling periode den aller beste tiden jeg har hatt i wow.

Endret av Ashvan
Lenke til kommentar
Men jeg begynner å bli temmelig smålei at så snart folk kritiserer elementer på WoW så får de "da er ikke WoW noe for deg" og "spill noe annet da vel". Er det ikke lov å si at WoW mangler enkelte elementer?

Hvis questene kjeder deg så enormt, og det er repetetivt og kjedelig, hvorfor spiller du da? Quests er det omtrent grunnleggende i hele spillet, og hvis de er så forferdelige, da bør du ikke spille spillet.

Lenke til kommentar
Hvis questene kjeder deg så enormt, og det er repetetivt og kjedelig, hvorfor spiller du da? Quests er det omtrent grunnleggende i hele spillet, og hvis de er så forferdelige, da bør du ikke spille spillet.

 

HINT: Les hele førsteposten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...