tomsi42 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Så alt i alt, 24mm'ern er en bommert? Det er jeg ikke sikker på. Det som er spørsmålet, er hvor ille CA er i praksis. Jeg har forgjengeren til denne, og den er kjent for å være fæl på CA, se selv: Du ser det særlig på bruddflaten ved grenen. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Så alt i alt, 24mm'ern er en bommert? Det er jeg ikke sikker på. Det som er spørsmålet, er hvor ille CA er i praksis. Jeg har forgjengeren til denne, og den er kjent for å være fæl på CA, se selv: Du ser det særlig på bruddflaten ved grenen. Tom Så for å ha nytte av den så må CA ære mindre på denne, enn Tokinaen min(?) Vet ikke om det er noe vits i å ha det da. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Så alt i alt, 24mm'ern er en bommert? Det er jeg ikke sikker på. Det som er spørsmålet, er hvor ille CA er i praksis. Jeg har forgjengeren til denne, og den er kjent for å være fæl på CA, se selv: Du ser det særlig på bruddflaten ved grenen. Tom Så for å ha nytte av den så må CA ære mindre på denne, enn Tokinaen min(?) Vet ikke om det er noe vits i å ha det da. Er du mye plaget av CA i dine bilder? Hvis ikke, så hadde jeg ikek bekymret meg. Nikon'en ser også noe bedre ut, særlig på f/2.8 og f/4. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Akkurat! Nei Ca har aldri vært et problem. Har ikke lagt merke til det, klarer helt sikkert å få fram noe om jeg prøver, men aldri lagt merke til det. Ja, bedre på f/2.8-4 noe hovedpåenget er , å ha noe bedre til dårlige lysforhold, samt øve litt mer på komposisjon. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Akkurat! Nei Ca har aldri vært et problem. Har ikke lagt merke til det, klarer helt sikkert å få fram noe om jeg prøver, men aldri lagt merke til det. Ja, bedre på f/2.8-4 noe hovedpåenget er , å ha noe bedre til dårlige lysforhold, samt øve litt mer på komposisjon. Der ser du. Av ca 1000 bilder jeg tok i Afrika, så var det bare noen få bilder som hadde synlig CA. Noe som er lett å glemme da det er et av favorittbildene som er plaget... Tom Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Heisann! Sitter å vurderer å kjøpe noe som kan erstatte hullet mellom 24mm og 50mm hos meg. Er Sigmaen det beste valget? Kan få 24mm'ern til 1750 (mulig vi får prutet litt) så tenkte å kjøpe den bare for å kjøpe, så det jeg egentlig spør om er Sigmaen vs Nikkor 28mm f/2.8. Noen som har noen meninger? Jeg syns Nikkor 28mm f/2.8 var så billig at jeg ble litt skeptisk. 28/2,8 er ikke et veldig bra objektiv. Sigma 30/1,4 høres bra ut og jeg vurderte den lenge selv, men tok ikke sjansen da det har vært en del tull med disse. Nikkor 35/2 derimot er et veldig bra objektiv som sitter på kameraet mitt det meste av tiden. Jeg synes denne er litt trang enkelte ganger, så har du mulighet til å teste Sigmaen (spesielt fokus) i en butikk før du kjøper den, hadde jeg vurdert den hardt og lenge. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 28/2,8 er ikke et veldig bra objektiv. Sigma 30/1,4 høres bra ut og jeg vurderte den lenge selv, men tok ikke sjansen da det har vært en del tull med disse. Nikkor 35/2 derimot er et veldig bra objektiv som sitter på kameraet mitt det meste av tiden. Jeg synes denne er litt trang enkelte ganger, så har du mulighet til å teste Sigmaen (spesielt fokus) i en butikk før du kjøper den, hadde jeg vurdert den hardt og lenge. Eller kjøp den i en fysisk butikk og test senere. Hvis det er problemer med fokus er det jo bare å reklamere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå