Gå til innhold

Sigma 30mm f/1.4 - Nikkor 28mm f/2.8 - Nikkor 24mm f/2.8


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Sitter å vurderer å kjøpe noe som kan erstatte hullet mellom 24mm og 50mm hos meg.

 

Er Sigmaen det beste valget? Kan få 24mm'ern til 1750 (mulig vi får prutet litt) så tenkte å kjøpe den bare for å kjøpe, så det jeg egentlig spør om er Sigmaen vs Nikkor 28mm f/2.8.

 

Noen som har noen meninger? Jeg syns Nikkor 28mm f/2.8 var så billig at jeg ble litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg lurer...

 

Du har en tokina, men den er kanskje for lyssvak på 24mm?

Forksjellen mellom f4 og f2.8 er ikke gigantisk og selv 2.8 blir for lyssvak inne på kveldene...

 

Sigma 30mm f1.4 er kanskje det beste kjøpet, og du skal ikke bikke så mye på overkroppen for å kompansere de 6mm det er mellom obejektivene. Regner med at du er amatør og kan ta deg litt tid til å ta bildene?

Lenke til kommentar
Siden jeg lurer...

 

Du har en tokina, men den er kanskje for lyssvak på 24mm?

Forksjellen mellom f4 og f2.8 er ikke gigantisk og selv 2.8 blir for lyssvak inne på kveldene...

 

Sigma 30mm f1.4 er kanskje det beste kjøpet, og du skal ikke bikke så mye på overkroppen for å kompansere de 6mm det er mellom obejektivene. Regner med at du er amatør og kan ta deg litt tid til å ta bildene?

 

Jeg skal teste ut hvordan kvaliteten på 24mm er kontra tokinaen. Skal begynne mer med portretter og da trenger jeg noe videre enn 50mm f/1.8

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på et objektiv i området 24-30mm. Hadde med meg 35mm'eren min på en fest i høsst, og den ble akkurat for trang.
Når du jo i tillegg Canon da, det utgjør noen mm. Ikke overveldende mange, men kan være "akkurat nok" ;o)

Sant nok. Selv hadde jeg veldig sansen for 35mm på analog, etter å ha brukt en Olympus XA i mange år. Men det er så lite av gode 22-23mm faste objektiver der ute.

 

Tom

Lenke til kommentar
Sant nok. Selv hadde jeg veldig sansen for 35mm på analog, etter å ha brukt en Olympus XA i mange år. Men det er så lite av gode 22-23mm faste objektiver der ute.
Det går vel an å leve med Canon 24mm f/1.4L (selv om den riktig nok ikke er 22-23mm)...

24mm er "close enough", men prisen er helt klart ikke der :( Noen som har erfaring med Sigma sin 24mm f/1.8?

 

Tom

Lenke til kommentar
24mm er "close enough", men prisen er helt klart ikke der :( Noen som har erfaring med Sigma sin 24mm f/1.8?
Kommer greit nok ut på sider som Fredmiranda og SLR Gear (sistnevnte har riktignok bare én erfaring, men den ser ut til å korrespondere med Fredmiranda. Photozone har ikke testet den, men brukerne har kommet til samme konklusjon som fra Fredmiranda ser det ut til...

 

Problemer med kantskarphet, vignettering (tross tilpasset fullformat) og CA, særlig i motlys. Flares forekommer også relativt hyppig...

Lenke til kommentar
24mm er "close enough", men prisen er helt klart ikke der :( Noen som har erfaring med Sigma sin 24mm f/1.8?
Kommer greit nok ut på sider som Fredmiranda og SLR Gear (sistnevnte har riktignok bare én erfaring, men den ser ut til å korrespondere med Fredmiranda. Photozone har ikke testet den, men brukerne har kommet til samme konklusjon som fra Fredmiranda ser det ut til...

 

Problemer med kantskarphet, vignettering (tross tilpasset fullformat) og CA, særlig i motlys. Flares forekommer også relativt hyppig...

Hmm - er allergisk mot flares og CA...

 

Tom

Lenke til kommentar
Hmm - er allergisk mot flares og CA...
Da ser det ut som du må gå for en zoom... Har faktisk ikke sett mange 24mm som ikke sliter med CA, selv Pentax FA* 24mm f/2 og tildels Canon 24mm f/1.4 har større problemer enn mange med det. Nikonen til Mr. Olsen er faktisk et av de beste, enda Photozone var ikke overveldende positiv til den heller...
Lenke til kommentar
Nå HAR jeg akkurat kjøpt en pen brukt Nikkor 24mm f/2.8 for 1750, og ser frem til å teste ut denne kontra Tokinaen min. Er den ikke god nok blir den solgt rimelig kjapt.

Du kan jo forkorte ventetiden med å lese denne testen. Det skal bli interessant å se om "real-life" ytelsen er i forhold til en test...

 

Tom

 

Hvem sier at jeg deler testen med dere? :devil:

 

 

Har forresten lest testen fra før av. Kan jeg sammenlikne tall direkte oppmot tokinaen?

Sammenliknet litt, er det bare meg, eller ser dette litt mørkt ut?

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på et objektiv i området 24-30mm. Hadde med meg 35mm'eren min på en fest i høsst, og den ble akkurat for trang. Det er noe med at det finnes vegger i et hus.

 

Jeg kjøpte Sigma's 30mm/1,4 rett før jul og den ble med på alt som hører jula til. Finfin arbeidsavstand og behovet for større vinkel var ikke veldig stort. Et knallobjektiv for innendørs bruk.

Lenke til kommentar
Nå HAR jeg akkurat kjøpt en pen brukt Nikkor 24mm f/2.8 for 1750, og ser frem til å teste ut denne kontra Tokinaen min. Er den ikke god nok blir den solgt rimelig kjapt.

Du kan jo forkorte ventetiden med å lese denne testen. Det skal bli interessant å se om "real-life" ytelsen er i forhold til en test...

 

Tom

 

Hvem sier at jeg deler testen med dere? :devil:

Bare vær sær du :tease: Har andre å leke med, jeg :cry:

 

Har forresten lest testen fra før av. Kan jeg sammenlikne tall direkte oppmot tokinaen?

Sammenliknet litt, er det bare meg, eller ser dette litt mørkt ut?

Han påstår selv at resultatene ikke kan sammenlignes på tvers av systemer, men ettersom hans tester på D200, og du har D200, så burde du vel kunne sammenligne.

 

Han tester med 350D på Canon siden, og jeg synes resultatene hans passer godt overens med mine erfaringer når det gjelder de objektivene jeg har selv.

 

Tom

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...