Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Død maskin. Hovedkort eller strømforsyning?

Anbefalte innlegg

Hei!

Maskinen min er nå død etter å ha fungert knirkefritt i overkant av to år. Siste endring i hardware var et nytt POV GeFORCE 8800 GTS 640MB, men dette var et halvt år siden. Prøver jeg å skru den på, så skjer ingen ting. Som om strømkabelen ikke stod i. Jeg har gjort følgende feilsøking:

- Testet PSU ved å kortslutte power on med ground. Diskene vil da starte opp, viften på psu'en starter, pluss enda en vifte. Så strømmforsyningen virker ihvertfall delvis. Om 12 volt til hovedkortet virker er vanskelig å si, ettersom ATX-kontakten må trekkes ut av hovedkortet for å teste dette.

- Det lyser en led-lampe på hovedkortet nå det er strøm på maskinen.

- Har prøvd å trekke ut strøm fra de fire diskene som står koblet til, samt strøm til skjermkort for å minske belastning på PSU, uten noe endring.

- Tatt ut skjermkort. Dette gir heller ingen endring. Lar jeg skjermkortet stå i, men tar ut strømkabelen til skjermkortet, så vil den gi et kortere pip fordi den ikke får nok strøm. Dette er riktig, og ettersom den ikke gjør det når kablene står i riktig, så tror jeg PSU'en er i orden. Ettersom led-lampen lyser på hovedkortet, og viften på skjermkortet dreies en halv cm når det blir satt i strøm, så tror jeg at hovedkortet har nok strøm ihvertfall til å starte opp.

- Tatt ut ledningen til på-knappen og kortsluttet denne. Ingen endring, så det er ikke knappen heller som er noe galt med.

Så min konklusjon er at hovedkortet har tatt kvelden, og ikke strømforsyningen. Enig, eller tror dere at det kan være noe annet? Noe jeg bør teste før jeg kjøper nytt hovedkort? Hva ville resultatet vært om CPU'en var død? Da ville vel viftene startet i det minste vel?

Forresten så er hovedkortet Asus A8N-SLI Premium,Socket -939. Jeg ser at de ikke selger noe særlig 939 hovedkort lengre. Er noen av de nye hovedkortene bakoverkompatible med 939? F.eks AM eller AM2?

Endret av ubernoob1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok turen innom jobben igår og hentet multimeteret, og det viser seg at strømforsyningen er i orden. Har sendt returforespørsel til PS-data, så det blir spennende å se hva de sier. Asus har visst 36 mnd garanti. Får håpe jeg får nytt hovedkort, og ikke pengene tilbake! :S Det ser ut som det er vanskelig å få fatt på bra 939 hovedkort

Lenke til kommentar
har du sitt etter at koblingene fra av/på knappen er rett satt på hovedkortet?.

ta en titt på kondensatorene på hk og se om de er begynt å bule ut :)

Av/på knappen er testet (som beskrevet over). Den sitter rett på hovedkortet.

Kondensatorene sjekket jeg før jeg sendte den inn, og de var fine.

Men uansett; PS-data sender meg nytt hovedkort, så jeg regner med de har testet det og funnet det dødt de også. Klokere enn det blir jeg vel neppe på denne saken.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter alt for mye feilsøking, så viste det seg at det var strømforsyningen som var død likevel! Kjøpt en ny og større nå, så nå er endelig boksen oppe og går igjen. Regner med at det ble litt feil belastning med det nye skjermkortet. Jeg så ikke at jeg hadde egen ledning direkte fra strømforsyningen til det, og ga strøm fra et par kretser som var greit belastet fra før. Men men... nå har jeg lært!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...