Gå til innhold

XP eller Vista til ny gaming PC?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bygge en ny Gaming PC og ønsker å få mest mulig ut av systemet og delene. Hvilket operativsystem bør jeg kjøpe til denne PC-en? Er XP raskest? Bør jeg gå for XP eller Vista? Trenger ikke store utgreiingen om hvorfor, bare kort og greit hva som er fordelene med det ene og det andre. Setter pris på alle meninger. (skal bruke ca 10-15 tusen på PCn)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder på å bygge en ny Gaming PC og ønsker å få mest mulig ut av systemet og delene. Hvilket operativsystem bør jeg kjøpe til denne PC-en? Er XP raskest? Bør jeg gå for XP eller Vista? Trenger ikke store utgreiingen om hvorfor, bare kort og greit hva som er fordelene med det ene og det andre. Setter pris på alle meninger. (skal bruke ca 10-15 tusen på PCn)

Om du velger Vista 64bit og 4 eller 8GiB RAM, så vil nok det føles raskere og gi bedre respons når du navigerer i Windows. Vista har et penere grensesnitt, syntes hvert fall de fleste om slikt har betydning for deg. Vista er også en del mer brukervennlig for folk som ikke regner seg selv som en "geek".

64bit er og yter bedre enn 32bit så fremt til du kjører 64bit optimaliserte applikasjoner, nå er det ikke så alt for mange av de per dags dato, men det kommer :)

Vista har også støtte for DirectX10, som gir deg bedre visuelle effekter i spill som har støtte for DirectX10. Dog vil det kvele mye av ytelsen, men om du skal skaffe deg en "gamer" til 15'000, så tror jeg ikke det vil bli et så alt for stort problem, med unntak av Crysis hvor du fort må sette ned oppløsningen litt for å ha over 40FPS.

Det negative med Vista er det faktum at det såpass nytt. Det krever helt nye drivere, og dagens Vista drivere er ikke like godt optimalisert som XP driverne som har blitt optimalisert i over 7år.

Dette gir blant annet redusert ytelse i spill, men du vil ikke merke så alt for mye til dette med en gamer-PC til 15'000kroner, for da har du en så kraftig skjermkortløsning, at du har såpass god ytelse uansett. Bedre drivere kommer etterhvert :)

Vista krever også mye maskinvare for å kjøre smertefritt, men når det først kjører smertefritt så føles det raskere enn XP. Det er hvert fall hva jeg har erfart, og jeg kjører Vista Ultimate 64bit.

Og en Gaming-PC til 15'000kroner drar helt klart Vista uten problemer, spesielt om du går for 64bit utgaven og 4 eller 8GiB RAM.

Det er dårligere kompatibilitet med Vista, det er nyere og kan ha problemer med å kjøre eldre programmer og applikasjoner, og klarer kanskje ikke å kjøre de i det hele tatt. Men om du ikke har et stort spekter av applikasjoner og programmer du pleier å ha på en PC, så vil du nok ikke merke allverdens til dette. Jeg har selv ikke opplevd stort til dette problemet.

Og siden du skaffer en helt ny maskin, vil ikke drivere være noe problem heller, siden alle komponentene du skaffer vil nok ha greie Vista 32bit og Vista 64bit drivere.

Vista:

+ Har DirectX10 støtte

+ Penere grensesnitt

+ Responderer og føles raskere

+ Bedre optimalisert for dagens maskinvare

XP:

+ Krever mindre plass på harddisken

+ Bedre kompatibilitet

+ Mer optimaliserte drivere (som blant annet gir bedre ytelse i spill)

+ Lider ikke av barnesykdommer

Så får du velge selv :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Hadde tenkt å gå for 32 bit og 2 gb ram, men forstår nå at jeg må satse på et ekstra ram set. Det blir nok vista, så får jeg håpe at jeg ikke støter borti alt for mange av de barnesykdommene :) Hvis det er lov å spørre i denne delen av forumet: Vil jeg føle noe ytelsesforskjell av å gå fra 4 til 8 gb ram?

Lenke til kommentar
Tusen takk for svar. Hadde tenkt å gå for 32 bit og 2 gb ram, men forstår nå at jeg må satse på et ekstra ram set. Det blir nok vista, så får jeg håpe at jeg ikke støter borti alt for mange av de barnesykdommene :) Hvis det er lov å spørre i denne delen av forumet: Vil jeg føle noe ytelsesforskjell av å gå fra 4 til 8 gb ram?

Folk hevder jo at faktisk Vista yter bedre med 8GiB enn 4GiB RAM.

Jeg selv har bare 4GiB og har aldri prøvd meg på 8GiB, så det har jeg dessverre ingen erfaring med.

Den største forskjellen er nok fra 1GiB til 2GiB, hvor du da går fra 1GiB som rett og slett er for lite, til å ha 2GiB som er i grenseland til å være nok. Det er også en forskjell fra 2GiB til 4GiB da du vil være sikret og ha nok RAM i Windows til at Vista alltid vil ha nok minne. Vista hos meg kommer ofte opp i over 2GiB RAM når jeg bare startet et program som FireFox for eksempel, og da er jo 4GiB RAM en fordel.

Men noen hevder altså at 8GiB skal være en fordel fremfor 4GiB igjen, og mer RAM er jo som oftest bedre. Men spørsmålet er jo om du vil merke noe i praksis. Og det er jeg ikke sikker på, en fordel jeg kan se for meg er i de tilfellene Vista begynner å sluke en del RAM (har opplevd at den har kommet opp i 3GiB hos meg, og det uten at jeg kjører noen applikasjoner eller programmer, det er bare selve systemet som av en eller annen merkelig grunn som har begynte å sluke minne) da er det praktisk med 8GiB RAM, for som kjent så krever jo spill en del RAM selv, og med 8GiB RAM så vil du jo være garantert å ha nok RAM for flere år fremover :)

Med dagens DDR2 minnepriser og tilgang, så er det jo verken spesielt dyrt eller vanskelig å få tak i et skikkelig sett med 8GiB RAM. Ville anbefalt 2x av dette settet, da har du god veldig gode kort og 8GiB :)

Men valget er jo ditt, det er ikke på noen måte et "must" å ha 8GiB, det vil nok holde lenge med 4GiB :)

Men det er ikke spesielt dyrt med 8GiB om du skulle vurdere det.

Lenke til kommentar
Vil ready boost usb pen øke vistaytelsen? Kritisk med riktige hastigheter på pennen?

Ready-Boost er vell en form for mellomlagring, det fungerer vell som Virtuelt Minne, bare det mellomlagres på minnepinnen istedenfor harddisken. Så jo raskere pinne, jo bedre ytelse gir det.

Men dette gir vell bare fordel for PC-er med for lite minne, har du nok minne stå trenger du jo ikke å mellom lagre noe som helst på verken en minnepinne eller på harddisken, er det ikke slik det er?

Så om du går for 8GiB RAM så skal det vell ikke være noe spesielt behov for Ready-Boost i det hele tatt. Da du har så mye minne at det burde holde til det meste, ville hvert fall valgt 8GiB RAM, fremfor 4GiB RAM + en rask minnepinne :)

Lenke til kommentar
Vil ready boost usb pen øke vistaytelsen? Kritisk med riktige hastigheter på pennen?

Ready-Boost er vell en form for mellomlagring, det fungerer vell som Virtuelt Minne, bare det mellomlagres på minnepinnen istedenfor harddisken. Så jo raskere pinne, jo bedre ytelse gir det.

Men dette gir vell bare fordel for PC-er med for lite minne, har du nok minne stå trenger du jo ikke å mellom lagre noe som helst på verken en minnepinne eller på harddisken, er det ikke slik det er?

Så om du går for 8GiB RAM så skal det vell ikke være noe spesielt behov for Ready-Boost i det hele tatt. Da du har så mye minne at det burde holde til det meste, ville hvert fall valgt 8GiB RAM, fremfor 4GiB RAM + en rask minnepinne :)

Jeg også ville valgt 8GiB RAM fremfor 4GiB og ReadyBoost. Når det er sagt, vil ReadyBoost gi en ytelsesøkning uavhengig av hvor mye RAM du har på maskinen, men størt ytelsesøkning dess mindre RAM du har, om det var forståelig. Tingen er at Vista bruker mye RAM pga. SuperFetch (som også fungerer i XP, men i en tidligere og ikke så optimalisert versjon, hvor du må spesifisere selv hvilke programmer som legger seg i SuperFetch)

SuperFetch laster programmer du bruker ofte fra harddisken til RAM, slik at programmene starter opp raskere når du velger å starte de. Derfor ser man ofte stor diskaktivitet og RAM forbruk i Vista, selv om maskinen er "inaktiv". ReadyBoost, lagrer SuperFetch-filene på en USB-minnebrikke eller SD-kort(anbefaler SDHC med så høy overføringshastighet som overhodet mulig) Så ved å bruke ReadyBoost vil Superfetch lese data fra USB/SD-kort i steden for haddisken, noe som går raskere... Men ved mye tilgjengelig RAM på maskinen, vil ytelsesøkningen ikke være så merkbar...

Har selv 4GiB RAM (maks for min bærbare pc) og Intel Turbo Memory (for ReadyDrive) og en 4GiB SDHC class 6 minnebrikke for ReadyBoost. F.eks. programmer som Adobe Photoshop og Premiere laster inn på 2-3 sekunder, og programmer som Word/Excel med en gang jeg klikker på ikonet (mener med én gang, ingen ventetid)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...