Gå til innhold

Spm om Raid 5 og battery backup

MirMic

Anbefalte innlegg

hei,

Jeg har korte : Promise SuperTrak EX8350 8P SATA 300 RAID5/RAID6, NCQ/TCQ, PCIe x4

Kan jeg øke array størrrelsen ut over 250 GB??? (Online capacity expansion)

Hva er Promise Battery Backup Unit Kit, hva er det den tar backup av??

Det jeg har et raid5 array på 250GB med tre disker.

Hvis jeg kjøper nå tre 500GB og bytter ut disse en etter en.

Står jeg med arrayet på 250GB og 250GB med ledig plass kan jeg da ut vide arrayet som man kan med en partisjon med data på??

Eller kan jeg lage et nytt array på den ledige plassen ??

Endret av MirMic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke førstehåndskunnskap om det kortet du har, så dette blir litt generelle svar...

Battery Backup Unit er en tilleggsmodul med batterier som settes på RAID-kortet. Slik at hvis det blir strømbrudd, så kan RAID-kortet allikevel huske det som ligger i skrivebufferet (write-back cache) frem til maskinen kommer i gang igjen. Dermed unngå du at RAIDets integritet ødelegges.

Hvorvidt du kan utvide RAID-størrelsen på det aktuelle kortet ditt, det vet jeg ikke. Kanskje, kanskje ikke... sjekk dokumentasjonen for å være sikker. Uansett bør det fungere å sette inn nye disker én etter én, og deretter lage et nytt array i tillegg til det første. Men for all del... ligger det viktige data på diskene, så gjør man ikke slik uten tilstrekkelig backup, ikke sant :nei:

Lenke til kommentar
Jeg har korte : Promise SuperTrak EX8350 8P SATA 300 RAID5/RAID6, NCQ/TCQ, PCIe x4

Det jeg har et raid5 array på 250GB med tre disker.

Hvis jeg kjøper nå tre 500GB og bytter ut disse en etter en.

Står jeg med arrayet på 250GB og 250GB med ledig plass kan jeg da ut vide arrayet som man kan med en partisjon med data på??

Eller kan jeg lage et nytt array på den ledige plassen ??

Selv ville jeg bare ha kobla til alle 6 diskene samtidig og lagd ett nytt raid med de 3 nye diskene. Og om jeg skulle kvitte meg med de 3 250 diskene, kopiert innholdet fra det gamle til det nye og etter det fjerna de gamle diskene. Har selv en EX8350 med 4x500 og 4x750, funker som fjell den kontrollern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...