Gå til innhold

får ikke startet opera eller tuxracer

Anbefalte innlegg

har nettopp innstallert RH 8. Lastet ned opera og pakket ut rpmen, restarta maskina, og ikonet dukka opp under ekstra/internett. Trykker på det og ingenting skjer.

Skriver opera i kommandolinje, og meldingen

/usr/lib/opera/6.11-20021129.4/opera: error while loading shared libraries: libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory

kommer frem.

Omtrent samme meldinga kommer når jeg skriver tuxracer, og som sagt: ingen av ikonene deres virker. Hva skal jeg gjøre?

:roll:

/jeg vil ha opera som nettleser, og trenger et fancy spill å imponere lillebror med). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeld Opera kan det kanskje hjelpe å bruke den statisk linka versjonen (ligg både statisk og dynamisk linka på nedlastingssida)

Ellers er det nok like greit å prøve å finne libGL.so.1 på ein av cd'ane eller på nettet og legge den på riktig plass.

Eg har ikkje RH her så eg kan ikkje sjekke kor den skal ligge, men det er det kanskje andre som veit?

Lenke til kommentar

libGL.so.1 er et OpenGL bibliotek, du må installere en OpenGL-implementasjon så får du filene på plass. Opera bruker sikkert det til å rendre et eller annet.

Hvis du har et nvidia-skjermkort kan du laste ned deres driver og GLX bibliotek for hardware GL støtte.

Hvis ikke må du nok ty til Mesa. Det pleier å følge med på en av distro cd'ene. Mesa er nok en god del treigere enn produsentenes egene implementasjoner, og en del produsent-spesifikke utvidelser er utelatt.

Lenke til kommentar

kan legge til at tuxracer starta når jeg kjørte det rett etter å ha installert RH, men da ble det "fargesnø" på skjermen og jeg måtte restarte. Siden den gang har jeg lastet ned linuxdrivere til mitt radeon 9700 og altså prøvd å installere opera.

Takk for tipsene som har kommet, skal teste dem ut når jeg får tid, noe ikke har så mye av akkurat nå. Må gjøre lekser først. :roll:

Lenke til kommentar

www.tuxracer.com

Tux på akebrett! :smile: Det var gartis før, det er nok den utgaven som var med OSet mitt, mens nå koster det penger. Lurer på om jeg skal kjøpe det for å vise utviklerne at det er interesse for spill til Linux. :woot:

Det finnes et spill som er en gratis utgave av tuxracer, kalt openracer. Bruk Google, så finner du siden deres.

Lenke til kommentar
har lastet ned Mesa, og pakket ut tar.bz2- fila slik at en ny mappe med navn Mesa-5.0 kom opp, men hva skal jeg gjøre for å starte installasjonen?  :-?

Hvis det er kildekoden du lastet ned (som for alle andre programmer):

$ cd mesa-5.0

$ su

# ./configure

# make && make install

# ldconfig

Det ligger veiledning i mappen du pakket ut. Det finnes sikkert en rpm på RH8.0 cd'ene som du kan bruke, så slipper du å kompilere den selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...