Gå til innhold

Skal formatere skolepc-en.

Anbefalte innlegg

Har en pc fra skolen som går noe inn i grannskauen tregt om dagen. Jeg har allerede prøvd det meste for å fikse den (sjekket at den er ren for virus spyware ol., degragmentert, slettet ubrukte filer/programmer, mm.). Har i en annen tråd blitt frarådet å formatere selv, da dette kan stride i mot reglene for bruken av pc-en. Men dette er noe jeg velger å drite i, da det uansett ikke kan ramme meg på noen måte. (Lappen der jeg skrev under på for lånet fikk jeg ta med meg hjem, i tillegg var jeg 17 da jeg skrev under.) Om jeg vil kan jeg sansynligvis stjele den uten at de kan ta meg for det, UTEN at jeg har tenkt til dette.. ;)

Men jeg skal altså formatere den, i håp om at den blir kjappere igjen. Har brukt et program til å hente ut XP-keyen, og spørr i denne tråden om det samme for Office07. Har også skaffet meg BIOS-passordet. Så da lurer jeg bare på om det bare er til å kjøre på og formatere? Eller er det noe som kan komme til å bite meg bak underveis? F eks noen andre serialkeys, passord eller liknende? Jeg er klar over at jeg ikke vil komme meg på nettet på skolen lenger, men jeg bruker pc-en aldri på skolen, og de få gangene jeg bruker den, trenger jeg ikke nettverk.

Noen andre råd før jeg setter i gang?

PS! Å fortelle meg at det beste er å la de dataansvarlige på skolen gjøre det er ikke noen vits, sist jeg skulle formatere tok det dem en måned, og da jeg fikk den igjen var det en masse drivere ol. som ikke var lagt inn, og virus-programmet var feil instalert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å gå i gang, gjør alt selv her også. :)Du er ikke aleine heller! :wee:

Personlig har jeg Arch linux på min pc, jeg "hacket" adminpassordet hovedsaklig fordi det var det samme som på BIOS og da slapp jeg og demontere pcen min. Linux ble lagt inn og siden har jeg aldri hatt bruk for hjelp av noen. Admin på skolen er overarbeidet, alt tar tid.

Det er bra du har peiling på pc, det er viktig å kunne mye. Stort sett er man "aleine" om det meste, det en it-administrator sier er stort sett bare bullshit for å sikre seg minst mulig arbeid. Way to go! ;)

Lenke til kommentar

Hei. Hvis du har bestemt deg for å formatere så DRITER DU i å lage en tråd om dette. Men jeg håper at noen oppdager det. Riktignok kan IT-Ansvarlig være overarbeida, men de kan ta stikk-prøver.

Hvis det er en skolemaskin så skal du holde deg for god til å tulle med PC`en.

Lenke til kommentar
Hei. Hvis du har bestemt deg for å formatere så DRITER DU i å lage en tråd om dette. Men jeg håper at noen oppdager det. Riktignok kan IT-Ansvarlig være overarbeida, men de kan ta stikk-prøver.

Hvis det er en skolemaskin så skal du holde deg for god til å tulle med PC`en.

Jeg tipper du ikke kan data i det hele tatt, eller så er du it-ansvarlig selv et sted:) ?

Lenke til kommentar

Det skal sies at keyen xpen som lå min skolepc var installert med stemte ikke med klistremerket under. :p

Uansett, det er ikke så nøye. Personlig vil jeg anbefale deg linux strengt tatt, fullkryptert. Det er best. Jeg har satt hddbaypassword, samt alt på hardisken er totalkryptert bortsett fra 300mb hvor kernelen ligger. Det er best sånn. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Stemmer det ikke? :O

nei, ikke hos meg og andre jeg kjenner som har en OEM pc.

lisens stickeren på PC-en viser noe helt annet en i SIW og Belarc Advisor. ( 5x5 bokstaver og tall )

men så står dette i små skrift etterpå i disse programmene:

>>This may be the manufacturer's factory installed product key rather than yours.<<

man kan heller ikke bruke følgende:

Microsoft Windows CurrentVersion: 55721-OEM-0011903-00102 ( dette er en OEM lisens til dell )

som viser i " systemegenskaper " til datamaskinen og i SIW/Belarc Advisor

lykke til

Lenke til kommentar

Hmm, kjedelig om jeg formaterer, og keyen ikke funker.. Da sitter jeg med skjegget i postkassa, blir flaut å gå til de data-ansvarlige da :p Men kan jo bare putte i cd-en og teste med "reparer" windows, da må man jo skrive inn key, og da får jeg jo sjekket den.

Lenke til kommentar

Istedet for å formatere, hvorfor ikke sjekke alle muligheter? At den går tregt er en ganske tynn grunn til å formatere. Sjekk heller om diskene kjører med i PIO-mode. Dette vil sløve ned maskinen betraktelig.

Dette sjekke du i enhetsbahandlingen og IDE/ATA kontrollere - avansert. Overføringen skal helst settes til DMA.

Om du i så tilfelle har scannet for virus via antivirusprogrammet på PC-en så er det faktisk virus som lurer seg unna disse. Beste løsning er å scanne en PC via en ekstern disk eller via et online antivirusprogram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...