Gå til innhold

Gainward 8800GT 1024MB: Kortet røk, hva kan være grunnen?

MiSP

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig inn to slike kort for å ha i SLI. Dette fungerte fint siden lørdag, da jeg bygget PC-en. Etter å ha installert vannkjøling (Reserator XT) i dag startet jeg opp, og alt gikk som normalt helt til det plutselig kom et høyt "snapp" fra det ene skjermkortet og det begynte å røyke. Jeg slo så klart av strømmen med én gang, og koblet fra kortet. Nå ligger det for øyeblikket løst inne i datamaskinen, jeg har ikke orket tanken på å demontere hele vannkjølingssettet helt ennå.

Tingen er at jeg ikke tror dette har noe å gjøre med vannkjølingen. Jeg gjorde alt etter alle bokens regler, og det som røk var ganske langt bak på kortet, litt under strømkontakten (6-pins), altså litt lenger ned mot hovedkortet. Aner ikke hva det er helt ennå, har som sagt ikke tatt det ut. Det kan dog se ut som om det er en kondensator. (Lager ikke de en slik lyd når de ryker, da?)

Pappa sa at det hendte at produkter hadde slike typer feil som gjerne viste seg i de første ukene av levetiden, og at det var en garantisak. Hva tenker herskapet her; hender det at slikt skjer? Det største problemet er derimot at jeg for å installere vannkjølingen måtte fjerne den opprinnelige kjøleren på kortet, noe som innebar å fjerne en merkelapp av typen "Warranty void if removed". Tror dere jeg bare kan fjerne denne helt og sende inn (med stock-kjøleren montert) og håpe på det beste?

Vannblokkene tror jeg forresten at jeg lar ligge løst i kabinettet, slik at jeg slipper å demontere hele vannkjølingssettet. Det går vel bra.

Jeg takker stort for alle tilbakemeldinger!

(For øvrig ser jeg på meg som heldig; jeg trodde en stund at det var hovedkortet som hadde røket. Da hadde jeg vært helt uten PC; nå har jeg i det minste ett skjermkort igjen.)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flaks du kjører SLI, så har du ihvertfall et kort igjen. :)

Nå er jeg ganske usikker på dette, men mener at i løpet av de første månedene er det opp til selger å bevise at du har ødelagt produktet. Problemet ligger da i "warranty void if removed", men kan man bare si slik uten videre? De bør jo ikke kunne avfeie et ødelagt kort helt uten videre med "du fjernet kjøleren", om det ikke har noe med skaden å gjøre.

Var vel bare mine tanker om dette.

Lykke til. :)

Dunno: Tror da et singelt GT faktisk duger for en hel helg =P

Lenke til kommentar
Eneste kjipe er jo at du må klare deg med 1 kort over helga :hrm:

"Over helga", ja. :p Skal fint overleve det. Er litt redd for å ringe dem, for hvis jeg får spørsmål om jeg har byttet ut kjøleren eller noe slikt, så kan jeg jo ikke direkte lyve. Tror heller jeg bare sender det inn igjen.

Forresten, om jeg skulle få avslag: Er det ikke mulig å bare kappe av den ødelagte kondensatoren (om det er den), og lodde på en ny en om jeg finner en identisk? Er litt grønn på slikt, men pappa kan litt.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...