Morro Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Fra ta.no: Walid al-Kubaisis ti bud for innvandrere: 1. Skaff deg nøkkelen til norske skattkamre og lukkede mystiske dører: Det norske språk. 2. Ikke legg din kulturelle bakgrunn foran deg! Du snubler i den. Den blir en hindring i din vei! Legg den bak deg slik at du selv drar den der du vil, du leder den der du ønsker, istedenfor at den leder deg. Om du føler at den er tung, avlast de tunge elementer som bremser din integreringsfart. 3. Se på hele samfunnet som ditt, og alle grupper er aspekter av ditt nye liv. Ikke sett deg i minoritetsbås, da isolerer du deg fra resten av samfunnet! 4. Om du møter fordommer, la dette provosere deg til å se på dine egne fordommer. Ikke krev av andre å avlive sine myter om deg før du gjør det samme. 5. Om du møter fordommer fra etnisk norske, ikke tenk at «folk og land vil ikke ha meg fordi jeg er ikke norsk!» Da melder du deg selv ut av landet Norge. Tenk at Norge har flere rom som rommer alle! Du har ditt eget, slik den som har fordommer mot deg, har sitt eget. 6. Ikke meld deg inn i SOS rasisme. Heller ikke i antirasistisk senter. Ikke se på Migrapolis. Ikke les avisen Utrop. Alt dette forsterker din fremmedidentitet og gir deg et bilde av at alt samfunnet dreier seg om, er fordommer og diskriminering. Du trenger ikke å sementere din innvandrerstatus i din sjel for godt. 7. Ikke tro at frihetene i Norge, er en lett gave for deg. Å leve i slaveriet er lettere enn å leve i friheten. Det er lettere at en imam, religion og kultur tar beslutninger på vegne av deg, enn at du selv møter utfordringer og reflekterer over ditt valg! Du vil oppleve samfunnsfriheter som en krise! Å verdsette friheten krever en sjeleforvandling. Så ikke gå glipp av denne fantastiske anledningen du får i dette samfunnet, nemlig muligheten til å integrere deg i frihetenes lys. 8. Din identitet er ikke en overlevert arv. Identiteten utvikles i en prosess i møtet med andre, i dialog med andre. 9. Ditt kulturelle immunforsvar er svakest når du isolerer deg og din familie. Det er kulturkollisjonen som vaksinerer deg mot identitetskollaps, og erfaringene gir deg kulturell stabilitet. 10. Gud er en privat sak i dette samfunnet. Ikke blant din tro med ditt liv i skole, nabolaget, jobben og i det daglig liv. Din integreringsevne er en stor tjeneste for deg selv, din familie og reklame for din tro. Integreringen gir deg integritet! Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Som "innvandrer" kan jeg bare legge meg bak disse budene - sunn fornuft satt i system. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 2. Ikke legg din kulturelle bakgrunn foran deg! Du snubler i den. Den blir en hindring i din vei! Legg den bak deg slik at du selv drar den der du vil, du leder den der du ønsker, istedenfor at den leder deg. Om du føler at den er tung, avlast de tunge elementer som bremser din integreringsfart. 10. Gud er en privat sak i dette samfunnet. Ikke blant din tro med ditt liv i skole, nabolaget, jobben og i det daglig liv. Din integreringsevne er en stor tjeneste for deg selv, din familie og reklame for din tro. Integreringen gir deg integritet! Disse to er vel de jeg skulle ønske alle personer hadde fulgt. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) . Endret 2. september 2013 av Astralnoise Lenke til kommentar
Ferchie Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Dette var faktisk utrolig gode bud! jeg kjenner endel innvandrere, og noen av dem lever livet sitt her i norge som om de hadde lest de budene! De klarer seg veldig fint og får mange nye norske venner gjennom det. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Mange som kan lære noe her. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Sist, men ikke minst: Velkommen til jantelandet Norge! Whine whine Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Sist, men ikke minst: Velkommen til jantelandet Norge! Whine whine Er ikke til å skyve under en stol at janteloven står ganske sterkt er i landet De ti budene var gode visdomsord, jeg ville ha fulgt dem om jeg drar til ett annet land, enten det er for å studere, eller det er for å bosette meg der. Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hvor og hvem er dette fra? Lenke til kommentar
toysegutten Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Hvor og hvem er dette fra? Her kommer dette fra. Tilsvar i samme avis finner du her, her og her. Edit: Typo Endret 13. januar 2008 av toysegutten Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Med noen modifikasjoner, så er det noe som alle kan tenke over tror jeg Lenke til kommentar
Morro Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Hvor og hvem er dette fra? Her kommer dette fra. Tilsvar i samme avis finner du her, her og her. Edit: Typo Det tristeste svaret var "- Arbeid er nøkkelen Leder for afrikansk forening, Daha Abdi Mohamed, er kritisk til de 10 bud for innvandrere. - Arbeid er viktigere enn språk, sier Mohamed." Blir jo litt lettere å få jobb hvis du lærer språket, da. Budene er jo også geniale for nordmenn i f.eks Spania. Bare at "ikke meld deg inn i SOS Rasisme" byttes ut med "FRP". Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Hvor og hvem er dette fra? Her kommer dette fra. Tilsvar i samme avis finner du her, her og her. En utkant-nettavis i telemark...wow Endret 13. januar 2008 av niklnikm Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hvor og hvem er dette fra? Her kommer dette fra. Tilsvar i samme avis finner du her, her og her. En utkant-nettavis i telemark...wow Og hva hadde det med saken å gjøre? Hadde det vært bedre skrevet, dersom det kom fra VG eller New York Times? Skjerpings. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 slikt dukker ikke opp på vg eller new york times. er helt klart at han Walid al-Kubaisi oppfordrer til assimiliering. Er ikke det assimilering brudd på menneskerettighetene? Lenke til kommentar
Osloboer Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 er helt klart at han Walid al-Kubaisi oppfordrer til assimiliering. Jeg kan ikke finne noe i disse ti budene som kan leses slik du tolker dem. al-Kubaisis bud handler om hvordan man bidrar til å bygge ned kunstige og unødvendige barrierer. Det er ingen motsetning mellom det han skriver og det å ivareta, bevare og respektere forskjellige kulturer og skikker og sånt. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 slikt dukker ikke opp på vg eller new york times. er helt klart at han Walid al-Kubaisi oppfordrer til assimiliering. Er ikke det assimilering brudd på menneskerettighetene? Så kunne du vel heller sagt at du syntes at det var dårlig skrevet. En slik forakt for lokalaviser på generell basis kledde du dårlig må jeg si. Hva legger du i assimilering og hvorfor skulle disse budene være brudd på menneskerettighetene? For meg høres ditt innlegg ut som en dårlig vits. Lenke til kommentar
Morro Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 slikt dukker ikke opp på vg eller new york times. er helt klart at han Walid al-Kubaisi oppfordrer til assimiliering. Er ikke det assimilering brudd på menneskerettighetene? Du skal lese dette med en ganske spesiell holdning for å se dette som brudd på menneskerettighetene. Når ble VG sett på som kvalitet? Jeg synes mange mindre aviser rundt om holder en høyere journalistisk standard. "En utkant-nettavis i telemark...wow", er litt svak argumentering. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 selvfølgelig er det bare noen punkter som er ille, men å oppfordre deg til å gå fra din identitet er å oppfordre til assimilering. Assimilering er riktig nok ikke automatisk et brudd på menneskerettighetene, men punkt 2 og 6 og 8 er det. Punkt 3 er jeg uenig i, det er samfunnet som setter innvandrere i bås. punkt 5 er merkelig, skal du akseptere at noen bare ikke fordrar deg for så å leve side ved side med dem? Lenke til kommentar
Morro Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 selvfølgelig er det bare noen punkter som er ille, men å oppfordre deg til å gå fra din identitet er å oppfordre til assimilering. Assimilering er riktig nok ikke automatisk et brudd på menneskerettighetene, men punkt 2 og 6 og 8 er det. Punkt 3 er jeg uenig i, det er samfunnet som setter innvandrere i bås. punkt 5 er merkelig, skal du akseptere at noen bare ikke fordrar deg for så å leve side ved side med dem? "..skal du akseptere at noen bare ikke fordrar deg for så å leve side ved side med dem?" Hvis jeg flytter til et land som er veldig forskjellig fra Norge, er det vel liten tvil om at jeg må akseptere det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå