mhmmhm Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Hei! Har en HD-klar lcd-tv som det dessverre bare er DVI-tilkobling på og ikke HDMI. Hva slags adapter/ledning bør jeg kjøpe? Spurte komplett.no men de sa bare kjøp den dyreste. Og hva betyr HDMI-hun og DVI D-han? Skal koble min pc med HDMI opp til TVen, samt Playstation3. Noen som vet hvordan det blir med lyd når jeg kobler til Ps3? På forhånd takk! Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Kjøp den billigste, digitale kabler, spiller ingenrolle om de koster 200 eller 600kr.. Er minimal om det i det heletatt eksisterer noe forskjell på kvalitet, tror det er mest utsende det går på. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Du vil ikke få lyd, da det kun fungerer i HDMI -> HDMI og ikke HDMI -> DVI. Ellers så spiller det liten rolle på korte kabler hva den koster, men er det 5 meter og lengere så lønner det seg med en dyrere kabel. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Kan du forklare meg hvorfor det lønner seg med dyrere kabel når man passerer 5meter Mortis? Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Har selv testet ut noen 5m og 10m HDMI kabler, de billige greier faktisk ikke å gi 1080p, noe de dyrere kablene greide. Kvaliteten begynner å merkes over avstand. ~ Mortis360 Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Hehe, tror jeg at er det dummeste jeg har hørt. Ja, mulig den billigste ikke klarte å gi 1080p, selv om jeg tviler, men slikt pleier vel å stå spesifisert på kabelen, kjøper du en billig kabel som er spesifisert til å gi 1080p så gir den det, uansett om den er 15m, og hvis ikke, vet du hva du kan gjøre da? da leverer du den tilbake og sier at den ikke fungerte tilfredstillende. Kjøp den billigste digitale kabelen du finner, fungerer den ikke som det står at den skal fungere, gå å bytt den. Lenke til kommentar
mhmmhm Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Takk for hjelpen! Men ved å ta ut lyden optisk må jeg ha en receiver? Har bare et Logitech 6.1 "anlegg", så fungerer sikkert ikke med disse? Og bør jeg kjøpe ledning eller adapter til HDMI --> DVI? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Sist gang jeg så på priser på HDMI -> DVI adapter så var det rimelig dyrt. Billigere å kjøpe en HDMI -> DVI kabel. Lenke til kommentar
mhmmhm Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337872 Kan noe som dette til og med fungere? Eller blir det for pinglete? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Min skjerm har også kun DVI og ikke HDMI. Jeg kjøpte en adapter til 100kr. på Biltema. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337872Kan noe som dette til og med fungere? Eller blir det for pinglete? Skal si prisene har falt kraftig ja Min adapter er riktignok andre veien dvi-hun til hdmi han, men den kosta rundt 400kr da jeg kjøpte den. Den skal fungere helt fint den der ja. Lenke til kommentar
mhmmhm Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Hva er forskjellen på DVI-han og HDMI-hun og omvendt? Hva med lyden om du skal koble opp playstation til TVen? Må man ha forsterker? Lenke til kommentar
texaco Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) når man snakker om kjønn på kontakter mener man at 'hann' har pinner, mens "hunn" har hull .. rimelig enkel naturfag det her Som andre har sagt så er HDMI ganske enkelt DVI med ekstra pinner til lyd, så overganger er ikke så dyrt. Når det gjelder lyd så får du plugge dette utenom. om du kjører via forsterker eller ikke er vel opp til deg. Du kan jo se om du har mulighet til lyd via andre innganger på tven ? Endret 14. januar 2008 av texaco Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Må vel ha en forsterker/TV med optisk lyd-inngang. Playstation 3 har vel ingen andre lydutganger. Lenke til kommentar
Footawook Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Hehe, tror jeg at er det dummeste jeg har hørt. Ja, mulig en billig kabel som er spesifisert til å gi 1080p så gir den det, uansett om den er 15m. Javel, men forklar meg hvorfor man må ha TP-kabel i kategori 6 hvis man skal kable langt da, og ikke kategori 5 som er det vanlige i korte avstander. Nettopp på grunn av kabelens oppbyggning og kvalitet. Dette gjelder alle slags kabler om det er coax, heyttaler eller hva du vil. Vil tro at dette gjelder HDMI også. (og svar folk ordentlig, og ikke lek storkar) Takk for meg! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Har selv testet ut noen 5m og 10m HDMI kabler, de billige greier faktisk ikke å gi 1080p, noe de dyrere kablene greide. Kvaliteten begynner å merkes over avstand. Vil ikke tro at kvaliteten på selve kabelen er avgjørende, men heller kvaliteten på selve skjermingen. Dersom en kabel er dårlig skjermet kan det gi seg forverrende utslag når kabelen øker i lengde. En dyrere kabel er som regel skjermet bedre, (feks. flere tvinninger pr. meter) og kan derfor fungere bedre enn en billig kabel i enkelte ekstreme tilfeller. Jeg kjøpte selv en kabel(2m) på komplett som var relativt dyr og denne fungerte helt glimrende på alle oppløsninger unntatt 1080p! Kabelen skulle selvsagt klare 1080p også, så jeg fikk byttet den i en ny. (I mellomtiden kjøpte jeg en annen billigere kabel, og den fungerte helt fint.) Om det ikke står spesifisert på kabelen at den IKKE er kompatibel med 1080p, kan man gå utifra at den skal være 100% kompatibel og en kabel som ikke fungerer må regnes som feilvare. Så jeg vil også råde folk til å bruke den billigste kabalen som fungerer til deres bruk. Endret 15. januar 2008 av Vice Lenke til kommentar
Footawook Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Sant, Vice! Veit at i nettverkskabler så er alle 4 kopper-trådene tvunnet sammen med en jordkabel hver, og når man kjøper en vesentlig dyrere kabel som cat6, så er alle de parene tvunnet inni hverandre igjen. Dette gjør så vidt jeg vet forskjell når meterene ruller på. Lenke til kommentar
oyvindne Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Har selv testet ut noen 5m og 10m HDMI kabler, de billige greier faktisk ikke å gi 1080p, noe de dyrere kablene greide. Kvaliteten begynner å merkes over avstand. Vil ikke tro at kvaliteten på selve kabelen er avgjørende, men heller kvaliteten på selve skjermingen. Dersom en kabel er dårlig skjermet kan det gi seg forverrende utslag når kabelen øker i lengde. En dyrere kabel er som regel skjermet bedre, (feks. flere tvinninger pr. meter) og kan derfor fungere bedre enn en billig kabel i enkelte ekstreme tilfeller. Som sikkert mange vet, er det en vesentlig forskjell på hvordan analog og digital overføring reagerer på støy. Støy på analog overføring er tilsvarende snø på tv, altså bildet er dårligre, men det er fremdeles mulig å se hva som skjer. Mengden støy vil da påvirke hvor dårlig bildet er. For digital overføring vil det fungere litt anderledes. Er ikke kjent med DVI/HDMI specen, men for en "enklere" digital overføring som RS-232 (PC seriekabel), så vil en spenning mellom 3 og 15 V være en 0, mens spenning mellom -3 og -15 V vil være en 1. Samme prinsipp gjelder alle digitale overføringer, og overføringen vil være perfekt så lenge man er innenfor denne feilmarginen. Problemet med digital overføring, er at hvis det først begynner å bli feil, så har man trøbbel, og det skal sannsynligvis ikke så mange feil til før bildet blir borte eller ubrukelig. Dette gjør at så lenge kabelen er forholdsvis kort, så har ikke kvaliteten på en digital kabel noe å si (god nok = perfekt). Får du et bilde, vil det ikke bli bedre med en bedre kabel. Skal du derimot ha en lang kabel, så vil denne være mer støyutsatt og det er mulig en bedre og mer støyskjermet kabel vil være nødvendig. Det skal også sies at for digital overføring er det vanlig at båndbredden går ned, når kabellengden går opp, noe som forklarer hvorfor 1080p (krever høy båndbredde) ikke funker på lange dårlige kabler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå