Lars-Erik Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Vurderer å kjøpe meg en ny LCD-TV, men "død pixel spøkelset" skremmer meg. Hvis man gir kanskje 10-20.000 for en ny TV, så er det en KATASTROFE med en knallrød prikk neste 5 år :-( Døde pixler ved levering er jo ikke noe problem (Elkjøp har 30 dager returrett, og postordrekjøp har vel 14 dager), MEN hva med pixel-feil som dukker opp senere (kanskje etter 1 år)? Regner med at selv om man nesten aldri hører om pixel-feil nå så gjelder fremdeles de gamle "teite" ISO reglene, slik at de som er uheldig er stuck (vet ikke om man evt kan bytte panelet, men det koster sikkert mange mange tusent uansett). Eller er det slik nå at hvis det ikke er feil ved levering, så oppstår det ikke senere heller (har egentlig aldri sett en PC LCD-skjerm som har fått slike feil senere noen gang)? Er det ting som påvirker sannsynligheten for pixel-feil? Vil f.eks. en 37" og en 32" med samme oppløsning har ulik risiko? Pixlene er jo større på 37"ern, vil det gjøre at transistorene er større (altså mindre sjanse for feil), ELLER kreves det mer strøm for å snu LCD-krystallene (altså hardere belastning = tidligere utslitt transistor). Er det noen leverandører som har garanti mot pixel-feil (iallfall mot "lyse", de "mørke" er jo ikke så ille)? Vet Samsung har det på noen PC skjermen (min bla.a :-) Lenke til kommentar
vivavegas Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Se tråden dyr/rusk på plasma skjerm. Fikk levert TV i går (SAMSUNG PS42Q97HDX 42" PLASMA TV). Oppdaget i løpet av noen timer en irriterende feil i nederste venstre hjørne. Virket faktisk ikke som pixelfeil, men noen lim eller annen rusk som hadde satt seg under skjermen. Dro til Expert igjen i dag og hadde tatt bilde med kamera. Det var ikke noe problem. Jeg kunne bare hente TV så skulle jeg få ny på dagen.... Se forøvrig den andre tråden, men slik jeg forstå det så har man ett års garanti hvis man kjøper Samsung ifht. pixelfeil. Garantien gjelder vel bare utvalgte forhandlere og f.eks. ikke internetthandel. Sto forøvrig også ett annet oppslag i tv-avdelingen (husker dessverre ikke merke) opp ett annet merke som også hadde en slags garanti, men husker ikke om det var ifht. pixelfeil. Ikke at jeg er så spesielt opptatt av miljøet. Men nettopp slike ting som gjør at det går til helvete spør du meg. Er jo helt sprøtt at man skal kjøpe ett nytt TV til 15-20.000 og så kan man risikere at man sitter med skjegget i postkassa etter noen år. Ikke at jeg oppfordrer til misbruk, men kanskje man kan vurdere en slik forsikring som de forsøker og selge hele tiden. Skulle det dukke opp en pixelfeil, så for man dra tilbake til butikken og si at ungen gikk berserk og kastet ett glass på TV eller noe sånt..... Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ikke at jeg oppfordrer til misbruk, men kanskje man kan vurdere en slik forsikring som de forsøker og selge hele tiden. Vår hjemmeforsikring har noe toppsikringsgreier som dekker uhell. F.eks. at noe velter eller faller ned. Men ærlig talt. Siden pixel-feil jo ER veldig sjelden. Hvorfor kan de ikke bytte de få som oppstår? Det kan umulig koste noe i den store sammenhengen (istedet setter de ryktet sitt på spill istedet). ISO-standarden for pixel-feil er jo håpløst uttdatert og fra den gangen LCD var dyrt og vanskelig å lage. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Siden pixel-feil jo ER veldig sjelden. Hvorfor kan de ikke bytte de få som oppstår? Hvor har du det fra at pixel-feil er sjelden? Alle jeg kjenner som har 1080p LCD-TV har en eller flere pixel-feil på disse. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Hvor har du det fra at pixel-feil er sjelden? Alle jeg kjenner som har 1080p LCD-TV har en eller flere pixel-feil på disse. Jeg har min erfering på PC skjermer, og der har jeg sett bare en eller to feil i min levetid. Lysende pixler på en LCD TV må da være helt uholdbart (en rød som er "stuck" på f.eks.) ?!?!?!? Pixler som er "stuck" av kan jeg skjønne (de blir jo mørke og synes ikke så godt). Er forresten 1080 paneler mer utsatt en 768 paneler? Og det viktigste. Pixel-feil som ER det ved kjøp er jo ikke noe problem (retur innen 14 dager). Spørsmålet er hvor vanlig det er at "bright pixel" feil (altså lysende røde eller hvit) dukker opp etterpå. Uansett synes jeg det er hårreisende at de ikke kan bytte dette. TVene koster jo sinnsykt mye :-( Dere som har slike pixel-feil. Irriterer dere dere ikke sinnsyke av den lysende røde, blå, grønne prikken? Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Tror det er annerledes med PC-skjermer, enten er produsentene mer bevisst her eller brukerene er. Det er ihvertfall ikke mange LCD-TV'er jeg har sett uten minst en pixel-feil. Men de fleste jeg kjenner sitter så langt unna LCD-TV'ene sine at det ikke er mulig å se pixel-feilene. Faktisk har det vært flere som ikke engang visste hva pixel-feil var for noe inntil jeg sjekket skjermen deres. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 ikke mange LCD-TV'er jeg har sett uten minst en pixel-feil. Men de fleste jeg kjenner sitter så langt unna LCD-TV'ene 3 meter unna en 32" eller 37" med en bright rød pixel - ikke kom å si du ikke ser det :-) Sorte pixeler er helt greit. De flyter bare inn i bildet. Men rød, grønne og hvite :-( En annen ting er at jeg har lett overalt, og kan ikke finne noen sted hvilken standard Philips følger. Bør ikke det stå ganske tydelig et sted? Hvis det ikke opplyses om begrensninger, hva da? Mange sier også de følger ISO-standarden, MEN oppgit IKKE noe mer. Og jeg leste et sted at hvis "class" ikke er oppgitt er "default = class 0" (altså INGEN feil). Det MÅ stå "ISO-xxxxx-2 class II" for at de skal kunne nekte å reparere pixel-feil. Men nå har jeg spurt om dette hos X antall nett-butikker, og X antall produsenter :-) Så det blir spennende å se hva de forskjellige kommer med (og om de er enige :-) Leste forøvrig et sted at døde pixler på LCD nesten alltid skyldes feil i produksjonen (støv, urenheter etc) og at etter at panelet er forseglet så dukker det meget meget sjelden opp nye pixel-feil. Dette stemmer med min erfaring med PC-skjermer også. De som har hatt pixel-feil (ved nærmere ettertanke har jeg bare sett en rød pixel på en "billig" skjerm) hadde denne ved kjøp. Har aldri sett noen komme etterpå (og bare på jobben har vi jo mange 100 Dell LCD skjermer, og INGEN av de jeg har sett har noen feil, noen av dem er også gamle, noen av de første modellene som kom - like fine i dag :-) Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 3 meter unna en 32" eller 37" med en bright rød pixel - ikke kom å si du ikke ser det :-) Jeg hadde en 1080p 40" skjerm hvor det bl.a. var en pixel som konstant lyste grønn. Den kunne jeg ikke på 2 meters avstand (som var hvor langt unna jeg satt). Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Vår hjemmeforsikring har noe toppsikringsgreier som dekker uhell. F.eks. at noe velter eller faller ned. Wops. Der datt TV'en ned. Wops så har man en ny en. Men det er jo missbruk og sjangsespill... Men noen får jo rush av det. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg hadde en 1080p 40" skjerm hvor det bl.a. var en pixel som konstant lyste grønn. Den kunne jeg ikke på 2 meters avstand (som var hvor langt unna jeg satt). Men den har da ganske høyere oppløsningen enn en 37" med 768 linjer f.eks. Tror du det har mye å si da? Jeg mener jeg ser fint linjene i min CRT (den har vel 480 linjer eller noe). Betyr det at det er bedre å kjøpe en FULL HD (mindre pixler), eller oppveies det av større sjanse for feil. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Hovedspørsmålet her er vel ikke egentlig sjansen for pixelfeil ved kjøp. Det kommer man seg alltid unna ved med returrett / angrefrist etc. Hovedspørsmålet er sjansen for at de oppstår senere. Og hvilke type (sorte er ikke noe problem, det er lysende som lager herk :-) Er det mange av dere som har opplevd at pixler dør ETTER kjøp? Og evt hvor lenge etter, og hvor mange, og hva slags type? (går det an å lage "polls" eller "spørreundersøkelser" på dette forumet?) Lenke til kommentar
vivavegas Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 En mulighet. F.eks. i Expert-butikken står det en hel vegg med SAMSUNG PS42Q97HDX 42" PLASMA TV. Totalt står det utrolige 36 stk. Jeg så på skjermene i dag og det var hele 3 stk. som hadde kjempeklare striper/pixelfeil. Dvs. det var en stripe som gikk over flere rader som gikk over nesten hele skjermen. Nå blir kanskje disse TVene utsatt for hardere behandling enn ett vanlig TV siden de står på døgnet rundt (kanskje tom. om natten enkelte steder). Og at de ikke blir behandlet for innbrenning etc. men for meg så er 3 av 36 en ganske dårlig statistikk. Så neste gang hvis du er i butikken og det er flere av samme TV som står utstilt så kan du jo gå rundt og sjekke om du finner noen feil på disse. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Plasma er en ting. Der er vel døde pixler svarte. Og det er vel ikke noe problem. Var hos noen som hadde en Philips 32PF9966 (var toppmodell en gang :-) Og de hadde en blå pixel som var låst AV (altså sort). Stod vi lengre unna en 1.5 meter så ble den borte i lyset fra nabopixlene. Så jeg er ikke redd for pixler som blir sorte. No problem. Men jeg ser mye grøssere, sci-fi etc og der er det mange mørke scener. Og en pixel (f.eks. rød) låst til PÅ der må da synes bedre på en sort bakgrunn? Er det noen som har hatt noe sånt og kan si noe om effekten? Og hva er forresten mest vanlig på en LCD, at pixlene blir sorte, eller blir låst på (rød, grønn eller blå)? Antar det kommer an på om transistoren låses med strømmen på eller av, og om det er på eller av som slipper igjennom lyset. Hvis fremtidige døde pixler (altså som kommer ETTER kjøp) blir sorte - no problem. Men hvis det er like stor eller større sjanse for at de låser seg i åpen (lys på) så... Det må da finnes noe statistikk på dette (hvordan kan man lage en "poll" her)? PS! Det var noen i en annen tråd som hadde en rød låst pixel, leser du denne? Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Egentlig svar til melding i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10338076 men siden det passer bedre i denne tråden så flyttet jeg svaret hit :-) Lyset fra den ble ganske redusert etterhvert, og dener såklart kun synlig når det er helt svart bilde, så jeg ser den bare Det er verre med helt døde piksler, fordi de er større og synes uansett. Kan en pixel være halvdød, eller tenkte du på hvite (alle låst på)? Redusert, betyr det at transistoren ikke er helt død, siden LCD-krystallene tydeligvis har lukket seg noe? Eller er det dette kan kan påvirke med "massasje" og andre ting? Jeg gjorde noen tester på PC skjermen min ved å lage et bilde i nativ oppløsning, sort med en pixel i rød, grønn og blå midt på. Og den rød syntes faktisk ikke så godt litt unna, den blå synes ikke i det hele tatt, men grønn - grøss :-( Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Du henger deg alt for mye opp i pixel-feil. Med mindre du sitter og nistirrer på dem, så vil du antakelig aldri legge merke til dem, spesielt ikke hvis du sitter et stykke unna. Som sagt, jeg kjenner flere som har mange pixel-feil på sine LCD-TV'er men som ikke engang visste om at de var der inntil jeg påpekte det. Men selv i ettertid har det aldri vært noe problem. Hadde selv endel døde og permanent lysende pixler på en 40" men det plaget meg aldri. Selv på en PC-skjerm jeg sitter en halv meter unna legger jeg vanligvis ikke merke til pixel-feilene, med mindre jeg sitter og glaner spesifikt på dem. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Ja, for jeg vet jeg ser dem. Har sett et par LCD skjermer med sånne (billige dog) på PC, og det irriterer meg noe grenseløst :-) Men ingen har svar på hovedspørsmålet: Oppstår ofte pixelfeil ETTER man får en TV, og hvilken tyåe (sorte/av eller rød/grønne/blå på). De som er det ved kjøp kan man alltid ommgå ved returretten. Vet noen? Lenke til kommentar
Inception_ Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Jeg "masserte" pixelen med et lite javaskript som endret farge 60 ganger i sekundet. Det hjalp, ser ut som pikselen bare sitter fast (det kan den godt gjøre permanent uten at man kan gjøre noe med det) og ikke er *død*. En piksel er delt inn i rød, grønn og blå såvidt jeg har forstått det, hvor en farge er en tredjedel av "hele pikselen". Rett på meg hvis jeg har misforstått her. Men det er i alle fall derfor at hvis pikselen er DØD er det en retursak, men hvis det er en subpixel som er stuck må man ha 3 eller flere. Min pikselfeil har kun en innsynsvinkel på 30 grader også, ganske snålt! Men først lyste den opp ganske godt, nå må man nesten se etter den (selv om man naturlig nok ser rødt på svart ganske godt). Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Tror ikke det skjer så ofte, jeg hadde en PC-skjerm hvor det dukket opp et par pixel-feil etter et års tid, men ellers har jeg aldri sett det. Jobber med IT og har sett mange skjermer i mitt liv. Men nå har jeg aldri bevisst letet etter det. Forøvrig tror jeg at de aller fleste er irritert på pixel-feil bare fordi de VET de er der, ikke fordi de faktisk plages med dem eller at skjermen blir verre å bruke av det. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Nye skjermer er jo ofte S-IPS, og der vris LCD-krystallene i en slags spiral når strømmen er på (finnes noe dok på dette noe sted, morsom lesing), gir bedre innsynsvinkel samtidig som responstiden er bra. Problemet med alle LCD er vel at LCD pixlen lukkes når strømmen er på (sort). Så hvis trasistoren ryker blir den stående opp og slippe igjennom lys... Ja, ut fra testene jeg gjorde ser jeg helt klart at det er grønn sub-pixel som er verst, rød synes litt, blå ikke. Synd standardene ikke tar hensyn til dette, men... Er glad jeg har "zero bright pixel" garanti på PC skjermen :-) Men en ting jeg lurer litt på. INGEN steder sier noe særlig om regler for pixel-feil. Har de ikke plikt til å informere om dette? Hvis de ikke gjør det må vel jeg som "dum" kunde kunne si at jeg trodde alle feil ble dekket? Og noen sier "Pixel feil i henhold til ISO-xxxxx-2" og ikke noe mer, men da sier de faktisk at det skal være NULL feil. Standarden sier nemlig at hvis "Class" ikke er nevnt er det beste (ingen feil). Det skal stå "Class 2" eller noe :-) Tror nok man kunne krangle skikkelig (med forbrukerkontor og greier) hvis man virkelig ville :-) Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Tror ikke det skjer så ofte, jeg hadde en PC-skjerm hvor det dukket opp et par pixel-feil etter et års tid, men ellers har jeg aldri sett det. Jobber med IT og har sett mange skjermer i mitt liv. Men nå har jeg aldri bevisst letet etter det. Forøvrig tror jeg at de aller fleste er irritert på pixel-feil bare fordi de VET de er der, ikke fordi de faktisk plages med dem eller at skjermen blir verre å bruke av det. Har aldri sett pixel-feil på PC skjermer av OK merke (kunne på veldig billige ukjente, og da bare når de er nye). På en PC på jobben hadde jeg gitt F. På hjemmeskjermen har Samsung "zero bright pixel" garanti :-) Det er perfeksjonisten i meg som ikke vil se Aliens med en grønn prikk midt i det sorte helvete :-))))) Nåja, først må jeg finne ut HVA slags TV jeg vil ha (hadde nesten bestemt meg for Phlips 32PFL5322, men så fant jeg 32PFL7762 til bare 500,- mer, og den er visst mye bedre - også fikk jeg plutselig lyst på 37", f.eks. 37PFL5322 :-))) (men den diskusjonen hører til i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=894813 :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå