Ordinær Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg tenker nå først og fremst på Oslo. Stadig vekk leser jeg om nye tiltak og kommunale prosjekter I Groruddalen og søndre Nordstrand. Jeg har aldri stusset ved dette. Integrering og aktivisering er viktig, oppussing og foretak som treffer ungdom kan ha en god virkning. Nå vil jeg presisere at dette er noe jeg antar, men ikke vet sikkert. Hvis noen sitter på relevant statistikk kan det kaste nytt lys på saken. Slik som det er har jeg fått en fornemmelse. Etter hvert som jeg har tilbrakt tid på begge sider av byen har inntrykket av at kommunen investerer urettferdig i bydelene, satt seg i meg. Man kan si hva man vil om Groruddalens skjønnhet, men det florer av tilbud der. De har en fantastisk ny sykkelvei, som (når jeg har vært der) står nesten helt ubrukt. De har et langt bedre T-banesystem med metrostandard og bedre busslinjer. Det florerer med kulturtilbud og ungdomsklubber. Jeg vet ikke hvordan det er med barnehageplasser, men selv om det nok er en yngre befolkning i øst, ser jeg for meg at det er enda vanskeligere å få barnehageplass i Oslo vest (kan ta feil). I Oslo øst/sør er det hele 22 isbaner, cirka 29 kunstgressbaner, 7 svømmehaller, 14 biblioteker, en fritidspark og en kino. I vest (utenom sentrum) er det 7 isbaner, 5, kunstgressbaner, ingen svømmehaller (som kan brukes til vanlig), 3 biblioteker, ingen fritidsparker og ingen kino (oslo.kommune.no) Som sagt, jeg har ingen tall på bydelenes budsjetter, så det er vanskelig å si noe sikkert. Men dette er et inntrykk jeg sitter med. Jeg kan akseptere en skjev fordeling, da boligprisene er mye høyere her, men det irriterer meg grundig hvor vanskelig det å reise til byen fra der jeg bor, i forhold til hva jeg har erfart i østlige bydeler. Likeså at vi ikke har en eneste svømmehall og en elendig sykkelvei. Mange av bydelene i vest føles som en ørken av hus og boliger. Hvis det så er at det også brukes mye penger i vest, lurer jeg på hva de egentlig går til? Hvis noen tror at alle i vest bor i fem etasjers villaer og kjører jaguar til skole og jobb, og så har tenkt til å bruke dette som argument, tar de grundig feil og bør skamme seg. Endret 11. januar 2008 av Do_the_Bender Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 En ting jeg lurer på da. Hvor mange mennesker bor det i oslo øst/sør kontra vest? Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Det vet jeg ikke. Er nok en del flere. Men budsjett per hode blir vel mest interessant i en sammneligning da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå