Gå til innhold

KDE 4.0 er lansert

Anbefalte innlegg

For noen få år (mindre enn 5 år) siden var det til tider vanskelig for meg å få lagt inn program i Red Hat, jeg vil påstå at slikt er vesentlig bedre nå, men jeg støter av og til borti slike problemer med enkelte, muligens litt sære, programmer. Slik som f.eks. Ubuntu er i dag, vil det fungere enklere og bedre for en nybegynner og med "vanlige" programmer, sammenlignet med Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: Æsj... for en kjip opplevelse. Først fucker Kubuntu GRUB uten å gi beskjed, og så har 'Restricted drivers'-programmet fra Ubuntu blitt utelatt (slik at jeg må slite for å installere skjermkortdriver).
Vet ikke om det med Grub (har vel ikke noe med KDE å gjøre?), men restricted drivers manager finner du under System Settings->System Administration.
Men et spørsmål: Siden konqueror ikke skal brukes primært som filbehandler lenger, vil den kunne fjernes?
Det har du da alltid kunne gjort, bare kjør Gentoo. Problemet ditt er at de fleste distribusjoner bundler Konqueror med KDE i samme pakke, men du står naturligvis fritt til å kompilere opp selv med akkurat det du vil ha.
"hahaha, la oss nå mobbe han som ikke får til" :roll::ermm:
Ikke bry deg noe om kommentarene. Det var akkurat det du opplevde som åpnet øyene mine for Debian, et gjennomført pakkesystem med alt jeg trengte av software ferdig ordnet. Ingen tvil om at mange ble frustrerte over rpm på RedHat noen år tilbake.

Men til saken. Jeg er enormt spent på KDE4. Mine forventninger er også enorme. For meg er KDE4 et vendepunkt hvor jeg håper at KDE går inn i en periode med fokus på konsolidering og bug-fix. KDE4 fremstår for meg som lysår foran alt annet. Ytelsen er fantastisk selv med teknologi som langt overgår Vista, nok til at den bør kjøre som et skudd i natten på noe så beskjedent som Asus sin eeepc med desktop effects som gir den jevne MS-slave bakoversveis, og fortsatt la masse disk plass være ledig. Får vi en stabil KDE4 i Kubuntu 8.04, så vil dette bli den første GNU/Linux versjonen jeg vil pushe på mine bekjente, og jeg er overbevist om at jeg vil gjøre de fleste en tjeneste.

Konqueror har imponert meg lenge. Den bruker så og si ikke ressurser, den starter som et skudd, den hadde tabs før MS klarte å lage noe halvt anstendig. Den følger nettstandarder godt. Den har lenge skilt ut flash i egen prosess, slik at en plug-in crash ikke tok ned hele dritten (noe firefox vel ennå ikke har fikset). Du får den med full java, flash og mediaplayer støtte. Jeg tar av meg hatten, den gir alle disse nye lavytelsessystemene en perfekt nettleser, med åpningsside som langt erstatter kontrollpanelet i MS, og lett finner disker og nettverksmapper, samt setter opp en nettverkskobling med alle universets protokoller med et par enkle klikk, og i tillegg en fullverdig explorer. Det eneste jeg savner i Konqueror er alle tilleggene du kan smekke på firefox.

Flott å se deg i aksjon igjen Robin, venter spent på flere gode GNU/Linux artikler!

Endret av Del
Lenke til kommentar

Har nettopp testet KDE4.

Første inntrykket er veldig bra. Frå KDM og inni KDE går det mykje kjappare enn det gjorde med KDE3. Oxygenstilen og -ikonene gjer at det programma ser meget bra ut.

Men... Det er ikkje stabilt endå. i alle fall ikkje pakkane eg innstallerte på kubuntu. Fikk heller ikkje til å legge til ny widget på kicker. Å leite seg fram i kontrollpanelet gir den samme følelsen som ved KDE3. Klarte etterkvart å skru på «Desktop Effects» for KWin, men de oppførte seg veldig hakkete, på min PC (Compiz kjører bra på den..).

Alt i alt:

-Ting ser bedre ut

-Kontrollpanelet fortsatt like ubrukervenleg.

-Systemet fungerer kjappere

-Der er fortsatt en del bugs.

-Qt4/KDE4 utgaver av Amarok, k3b (k4b?) og andre kjente kde programmer er ikkje lansert endå.

-Ikoner på OK/Avbryt/Ja/Nei-knapper slik som i Gnome :)

-OpenOffice passet ikkje inn i den nye stilen.

-Endelig en fungerende dialogboks ved Alt+F2 (som i Gnome)

Den nye hovudmenyen er ikkje særlig god.

Alt i alt, litt blanda følelsar om KDE4. Skal likevel ikkje sjå vekk i frå at Gnome snart blir bytta ut med KDE4 på dette skrivebordet.

Lenke til kommentar

Dette burde vært en alpha og ikke en release. Veldig ustabilt. Kræsjer hele tiden, men det virker veldig lovende.

Blir DE'et for meg dersom de får det stabilt.

Håper bare ikke det går for lang tid, slik at det allerede er for gammelt når det endelig går ann å bruke det til hverdags. :hmm:

Plasma er veldig ressurskrevende.

Lenke til kommentar

KDE 4.0 var først og fremst ment å ha ferdige rammeverk. Dvs. at Plasma, Phonon, Solid osv. er ferdig utviklet slik at de som utvikler programvare for KDE4 har noe delvis stabilt å programmere mot. Plus at flere selvfølgelig tester det når det får et stabilt 4.0 versjons nr.

Fokuset på sluttbrukerne er ikke ment å komme før 4.1 og det er derfor 4.0 kanskje virker litt uferdig. Er dog overasket over at Kwin hakker. Har lest dette flere steder, så ser ut til at KDE folket fortsatt har en del optimalisering å gjøre...

Lenke til kommentar
Jeg har gitt full F i linux før, fordi jeg som nybegynner måtte sitte timevis/dagvis og laste ned pakker og prøve å installere dem riktig for å få ting til. Nå ser det ut som det ikke er tilfelle lenger
Pakkebehandling er jo akkurat den tingen som er lett på *nix-systemer og vanskelig på Windows. Forstår ikke helt hvor du har dette fra.

Han gjør sikkert som 90% av avanserte Windows-brukere gjør når de starter med Linux: Finner tar.gz-pakke på nettet og prøver å dobbeltklikke.

"hahaha, la oss nå mobbe han som ikke får til" :roll::ermm:

Jeg brukte apt-get på en Mandrake(tror jeg den het, var for 3-4 år siden) distro. Det var så mye med dependencies og slik at jeg til slutt ga opp. Pakke1 var avhengig av 2, og 2 var avhengig av 3, og 3 avhenger av #1 igjen. Det var ikke nøyaktig slik, men dette var ett ca. eksempel. Det var for rotete for meg hvertfall.

I motsetning til på windows hvor alle program du installerer drar med seg en masse dependencies å legger i et kjemperot i registeret. Selv om du ikke ser det vil det ikke si at det ikke er der ;) Ikke blir alt slettet når du avinstallerer et program igjen heller. Det blir jo mye værre når forskjellige programmer bruker en litt forskjellig utgave av den samme avhengigheten.

Lenke til kommentar

KDE eller Linux generellt ser jo bare mer og mer intressant. Men jeg som bruker PC-en i 90% til spilling så er det ikke aktuellt ennå. Selv om WINE finnes så er dette ikke godt nok dessverre. WINE er jo heller ikke noen god løsning. Merkelig at M$ har satt standarden for spill utvikling mer eller mindre og alle følger etter og bygger alt fra deres rammer.

Lenke til kommentar
Men jeg som bruker PC-en i 90% til spilling så er det ikke aktuellt ennå. Selv om WINE finnes så er dette ikke godt nok dessverre. WINE er jo heller ikke noen god løsning.
Ja, det er begrenset hvor mye som går an å få til. Wine er og blir en nødløsning.

Merkelig at M$ har satt standarden for spill utvikling mer eller mindre og alle følger etter og bygger alt fra deres rammer.
Vel, de dominerer jo markedet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Lastet ned live cd-en av KDE4 her om dagen, denne virker ikke til å være en fullversjon (588mb) og jeg fant ikke drivere til det trådløse nettverkskortet mitt, noe som Ubunto og Kubuntu gjør i fra Live cd-en. KDE 4 cd-en fant det heller ikke selv etter en installasjon på denne maskina.

Fikk heller ikke norskspråk selv om jeg valgte dette under installasjonen. Noen som vet om hvordan jeg skal få inn alle manglende drivere og språkstøtte?

Lenke til kommentar

Testet kde4 på ubuntu 7.10, og det funket utmerket. Men er misfornøyd med tanke på at utseendet på en rekke applikasjoner som f.eks firefox og emesene (lynmeldingsklient, anbefales på det sterkeste) er utrolig stygt, derfor har jeg mistet interessen for kde og likte bedre GNOME.

Men kde4 er vel fremdeles i utviklingsstadiet, så det vil vel komme en rekke oppdateringer?

Lenke til kommentar
Testet kde4 på ubuntu 7.10, og det funket utmerket. Men er misfornøyd med tanke på at utseendet på en rekke applikasjoner som f.eks firefox og emesene (lynmeldingsklient, anbefales på det sterkeste) er utrolig stygt, derfor har jeg mistet interessen for kde og likte bedre GNOME.

Men kde4 er vel fremdeles i utviklingsstadiet, så det vil vel komme en rekke oppdateringer?

Når begynte firefox og msn å bruke QT?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...