EirikO Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg lurer litt på å investere i ny bærebar pc og har noen spørsmål: (Egentlig svar... ) Hvor mye penger vil du bruke? Tja.. minst mulig. 12-13 er vel greit. Hva skal du bruke maskinen til? Programmering, skriving, noe photoshop, internett, mail, MatLab. Brukes til studie-ting, så bør egne seg på lesesal/forelesning. Ønsker også å kjøpe docking/portreplikator og ekstra skjerm/tastatur hjemme. Men dette fåes vel til de fleste maskinene. Hvilke krav stiller du til maskinen? 12.1" skjerm, lett, lang batteritid, stillegående, 2GB ram. Har jo mest lyst på en ThinkPad, men dette blir ganske dyrt.. (17-18 tusen) Så kanskje noen har tips til noe litt billigere som er "like bra". Endret 16. januar 2008 av EirikO Lenke til kommentar
nogen Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Du får X61s for 13649,- hos amentio.no. Det følger imidlertid ikke med docking, noe som ligger på ca 1500 i tillegg. Det er helt klart verdt å strekke seg de ekstra hundrelappene for å få en thinkpad. Den leveres med XP, men om du ønsker vista mener jeg det er mulig å få tak i gjennom NTNU. Dell sin D430 er nok heller ikke noe dårlig valg i denne priskategorien. Ikke like kraftig prosessor, men leveres med WS skjerm om du ser på det som et pluss. Det er også mulig å få den levert med SSD, for den som liker virkelig stille maskiner. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Må vel opp på 14 961,- for å få 2GB RAM, noe jeg vel bør ha.. Men dere mener denne maskinen vil være et godt valg? Andre ting jeg bør tenke på hvis jeg velger noe fra amentio? Endret 11. januar 2008 av EirikO Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg har linker til to Acere på Elprice med 12,1". Ut i fra jeg det jeg ser er photoshop muligens det mest krevende du bruker. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....53&cid=5546 http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....57&cid=5546 Så du kan med andre ord slippe unna helt ned i 6995. Lenke til kommentar
branick Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Stikk på butikken å plukk opp siste hjemmePC, der tester de akkurat det du er på jakt etter. En haug 12" lapper fra alle produsenter Lenke til kommentar
nogen Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Må vel opp på 14 961,- for å få 2GB RAM, noe jeg vel bør ha.. Skulle du sett... Ting forandrer seg fort her. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1575164 Kjøp 2x2GB brikker ved siden av. (~400 stk) Men det blir sikkert litt over budsjett ja. Endret 11. januar 2008 av nogen Lenke til kommentar
Tobias Abrahamsen Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Toshiba R500 Sjekk mine erfaringer med denne her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10054072 Tobias Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 (endret) I januar nummeret av HjemmePc er det en test av 10 små bærbare, 7 av de er 12-tommere mener jeg. Endret 12. januar 2008 av Erigon Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 ThinkPad mangler vel DVI/hdmi er dette noe jeg vil savne? (Burde ha..) Skjer innimellom at jeg bruker den PC-en jeg har nå til å se på tv.. Bruker vga-kabel, men blir vel bedre med dvi/hdmi. Hvordan blir dette med en liten thinkpad? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Har du TV med HDMI er det å foretrekke. En DVI gjør samme nytten, da det er samme signal bare uten lyddelen i samme kabel. Det spørs hvor kravstor du er på bildekvaliteten og kvaliteten/formatet filmene du kjører via tven er. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 VGA gir helt akseptabel bildekvalitet, i hvertfall opp til 720p oppløsning. Skal du kjøre HD-filmer i oppløsning over 720p er vel kanskje uansett ikke en ultraportabel pc det beste valget å kjøre dem fra? Jeg ville helt klart valgt en ThinkPad og drømmer selv om å investere i en slik en en gang i fremtiden. Dette er solide maskiner med gode skjermer som er laget for å brukes, lav vekt og skjerm i 4:3-format er også positive ting å ta med (i matlab vil du sette stor pris på å ikke ha widescreen - ta det fra en som bruker matlab ofte!). En ting du bør være klar over med thinkpad X61s: den har ikke touchpad. For noen kan dette være viktig, bare nevner det siden det ikke har vært oppe her i tråden tidligere... Lenke til kommentar
branick Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Har du TV med HDMI er det å foretrekke. En DVI gjør samme nytten, da det er samme signal bare uten lyddelen i samme kabel. Det spørs hvor kravstor du er på bildekvaliteten og kvaliteten/formatet filmene du kjører via tven er. Bare vil opplyse om at ingen av packard bell sine maskiner hvor man kobler opp mot TV via HDMI har lyd gjennom HDMI kabelen. Har vært i kontakt med PB om dette, og de kunne ikke engang gi meg et annet svar enn at det "kun" var HDMI 1.1 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Da har det liten hensikt. Da kan en likeså bruke DVI om en har det. Når de leverer en maskin med HDMI hadde jeg vært skuffa om jeg fant ut at den var uten lyd. Det er deilig med en fin liten kabel enn på en stor DVI + Lydkabel. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 (endret) Begynner å bli overbevist om denne PC-en nå.. Noen som har erfaringer med batteriet? Holder det lenge? Finnes det slikt ekstra-batteri som man kan sette på på baksiden? Hvor lenge holder batteriet da? Er det veldig i veien? Vil f.eks. denne skjermen fungere greit som en ekstra-skjerm hjemme? Eller bør jeg gå for noe mindre? Endret 13. januar 2008 av EirikO Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Thinkpaden du vil gå for? Asus skjermen er bra den, men vil kanskje vurdert å se på Samsung Bw226, som er i samme prisklasse/størrelse. Jeg personlig mener den er hakket vassere. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2008 Thinkpaden du vil gå for?JA! Asus skjermen er bra den, men vil kanskje vurdert å se på Samsung Bw226, som er i samme prisklasse/størrelse. Jeg personlig mener den er hakket vassere. Hmm. ok. Ser at denne skjermen skal være 514.6mm bred.. Jeg har maks 52cm mellom noen "støtter" på skrivebordet mitt, så det er maksimum. Kunne du tenke deg å måle skjermen? Samt sjekke om det går greit at sidene på skjermen står helt inntil en "vegg".. (Ingen luftinntak og slikt som blir blokkert?) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Skjerm min er 51,2cm. Det er ingen lufting i sidene, bare itopp, så det burde gå greit på plassen din. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 14. januar 2008 Del Skrevet 14. januar 2008 Er MacBook uaktuelt? 13.3" størrelse da, men den er lett og stillegående! Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hva er forskjellen på de tre øverste? Bortesett fra OS? PRISGUIDE EDIT: Ser nå at forskjellen muligens er at de to som er billig mangler DVD-rom... Stemmer dette? Endret 16. januar 2008 av EirikO Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Utrolig fet macbook. Svart, med 2 gb ram, som du ba om: http://www.eplehuset.no/no/tilpass_produkt...x?produktid=675 Dell XPS: http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...X3305&s=dhs Lykke til med kjøpet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå