Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan fungerer toppskatt?

enden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk en litt mer detaljert forklaring som jeg kan lime inn her om noen andre er like uvitende som meg :)

Systemet er jo enkelt, alt du tjener over en viss sum (rundt 420k nå), trekkes en ekstra prosentsats i tilegg til de vanlige 36% som trekkes av alle spenna over fradraget. Tror det er 9% ekstra, mao trekkes du 44% på alt du tjener over ca 420k.

Så er det klasse to, som er ytterligere noen prosent, lurer på om det ikke er 3%, og denne slår til rundt 650k tror jeg, mao alt du tjener over 650k trekkes du 48% på.

Det var denne forklaringen jeg trengte for å skjønne det :)

Lenke til kommentar

Lovdata har et meget presist svar:

§ 3-1. Toppskatt

Personlig skattyter skal av personinntekt fastsatt etter skatteloven kapittel 12, svare toppskatt til staten med 9 % for den delen av inntekten som overstiger 420 000 kroner, og med 12 % for den delen av inntekten som overstiger 682 500 kroner i klasse 0, 1 og 2.

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-2007112...80-003.html#3-1

En annen ekstra ting å tenke på, spesielt for de som betaler toppskatt osv. er at man kanskje også må betale formueskatt. Se http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-20071128-1380-002.html

Lenke til kommentar
Så lønna er ganske grei i hw.no altså? :wee:

Det vet jeg ingenting om. Jobber bare freelance for Hardware.no. Sjekk siggen for den gode jobben :)

Vi trenger forøvrig en junior snart ;)

tokakv: Takk for utdypingen. Kona har vesentlig mindre enn meg, så formueskatten klarer jeg nok å holde meg unna enda. Og det er jo sånn at jo mer man jener jo mer bruker man, så jeg tror ikke formuen kommer til å vokse drastisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...