Gå til innhold

DVI - HDMI problem. Oppløsning

Anbefalte innlegg

Hei... kjøpte i dag en liten flott sak som gjorde så jeg fikk DVI til HDMI.

så jeg tenkte jeg skulle bruke TV'n som PC skjerm, har en Samsung R32 og oppløsningen vill ikk bli 13XX-XXXX kun følgende: 800x600 1024x780 1176x 664 1280x720 1280x768 1280x1024 1768x992 og 1920x1080. Dette er litt irriterende og jeg lurte på om det fantes en løsning eller om jeg likgodt bare kan gå med VGA tilkobling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, jeg bare vet at jeg brukte 1366x768 når jeg hadde analog og det virket helt fint, nå derimot blir deler av skjermen borte eller sammen skvist... når jeg setter på 1176x664 så går det men skjermen blir rar-litt uklar og går ikke helt ut i kantene. jeg har 8800 GTX med nyeste driver...

Lenke til kommentar

Samme problemet jeg. Alle mulige oppløsninger, som ikke passer skjermen, enten ser jeg halv startlinja, eller så er det lite bilde eller skikkelig dårlig.

HDMI greine er skuffende altså.

Har dog prøvd HDMI-HDMI fra dataen til tven-det fungerte- men ikke noe bedre bilde enn VGA. Prøvd i film, spill, bilder etc.

HDMI er skuffende for min del! Er da snakk om erfaringen rundt det.

Lenke til kommentar

Dette tror jeg også har noe å si på elektronikken til tven, og utgangen til skjermkortet.

På mitt skjermkort (nvidia 6800 ultra) står det at utgangssignalene er component, noe som er analogt, så det blir litt feil. Jeg får dog ikke endret på dette.

Jeg må også kjøre en sær oppløsning, 1152x664 for at bildet skal bli bra.

På x.264 (HD) filmer blir bildet krystall klart og markant bedre (skarpere) enn om jeg kjører vga kabel i 1360x720 på min LG tv.

Jeg har riktignok ikke funnet noen løsning på problemet, så antar at det har med elektronikk/hardware, da jeg har prøvd det meste av software og software innsillinger.

Jeg kjører den sære oppløsningen og det fungerer utmerket i film, så jeg er fornøyd :)

P.S. Jeg har ikke HDCP på mitt skjermkort, om det skulle være av betydning.

Endret av theck1
Lenke til kommentar
hmm, jaja man får se i tester å slik da... men kjekt at man har lyd og bilde i samme kabel da :) lett å koble er den og.

Men da kan jeg likegodt bare bruke VGA kabel da eller? har det ikke noe å si liksom?

Som sagt tidligere: Det vil svært sjelden være merkbar forskjell om du kjører DVI/HDMI eller VGA fra PC til TV.

Lenke til kommentar

Det er ikke overscan du sliter med? Med HDMI/DVI fra PC til TV/projektor hender det at bildet blir en anelse større enn selve skjermen og at noe havner på utsiden ("overscan"). I Windows ser man det raskest på START linjen, at f.eks. klokkeslettet havner utenfor. Sjekk TV for "HDMI overscan/underscan" eller liknende.

PS: Kan også være verdt å sjekke at du faktisk KAN kjøre 1366x768 over HDMI fra PC, og ikke bare fra VGA. Du kan forøvrig, i nVidia skjermkortpanelet, manuelt velge å lage din egen oppløsning. Mulig du må over på det gamle "Classic" panelet forresten for å gjøre dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...