Gå til innhold

Fluer i leiligheta! Hvordan blir jeg kvitt de?

petterpann

Anbefalte innlegg

I det siste har det kommer mange fluer i leiligheten min. De samler seg rundt alle lys, og uansett hvor mange jeg dreper så kommer de tilbake. Fikk råd fra en kollega om å fjerne alt av matsøppel o.l, men de kommer fremdeles tilbake. Har prøvd å kjøpe et middel man plasserer i bruskorker som flua skal spise, men tror ikke de spiser den. Hvordan blir kvitt fluer?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hørt om å lukke dører og viduer så de ikke kommer inn?

Det funker jo ikke da! Fluene kryper fram fra alle kriker og kroker. Nå på vinteren overvintrer de i sprekker i huset og kryper fram med jevne mellomrom.

Et tips kan være å investere i insektdreper som gir fluene støt når de flyr inntil den. Denne kan du ha på mens du ikke er der og dersom du skrur av alt annet lys vil jeg tro at de fleste fluene blir grilla.

@arthoz: Dette har du prøvd og kan bekrefte at virker? Jeg hadde nemlig vært borte fra rommet mitt i flere uker(ble rydda og rengjort før jeg dro, døra var igjen) og kom tilbake og så flere fluer i vinduet. Fluene trenger så og si ingenting for å overleve. De finner alltids noe å spise, men det kan hende det hjelper uansett da ikke så mange fluer tiltrekkes av maten.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
En skikkelig opprydding og de blir borte etter noen dager da de ikke har mer å spise.

Jepp. Uten 'mat' dør de fort.

Fjern også frukt o.l. som ligger fremme hele tiden. Og sjekk at det ikke har falt matrester bak komfyren eller lignende.

Fjerner du alt i hele huset unntatt en epleskrott i papirkurven på gutterommet er du like langt - alt må bort ellers har det lite for seg.

Lenke til kommentar

Insektdrepere er vel og for seg greit nok. Hvis du under middagen synes det er apetittvekkende å høre *bzzzzz* ZAP KNITRE KNITRE KNITRE KNITRE FSSJSJJSJSJSJSJTTT* med en god etterlukt av svidd flue..

Selv sprayet jeg alt av lister, vinduskarmer, dørkarmer osv med Permetrin Extra, men dersom du planlegger å bruke det må du holde det unna barn/næringskilder. Det er nokså giftig. Men det er helt vilt effektivt!!! Gjelder å tenke forebyggende ;)

Permetrin fåes kjøpt i 500ml sprayboks på Felleskjøpet, evt. Jernia (tror jeg?)

Spray det på en flue eller edderkopp og vedkommede begynner med en gang å sprelle febrilsk. :fun:

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar
Kjøp en kjøttetende plante eller tre. Funker som f...

Det skal jeg gjøre. Har litt problemer med langbein og veps/bier. Så tenkte de kunne være fine å ha. Er det vanskelig å holde slike planter? Støvsuger er forresten genialt for å fjerne langbein-er. Men forebygging mot slike ekle flygeskapninger har jeg enda ikke funnet ut av.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Det som også fungerer utrolig bra er en bolle/glass fylt til randen av vann+sukker+zalo (ca. 3-4 spiseskjeer sukker og 1 dæsj zalo).

Fant 80 små fluejævler oppi en gang :) Er for å ta knekken på de ekstreme mengene som kan dukke opp hvis man glemmer f.eks. å rydde bort ølflasker/bokser om sommeren/høsten.... 1 flue kan legge flere hundre egg...

Lenke til kommentar

Har nettopp blitt kvitt samme problem med små fluer (bananfluer?).

Fant tilfeldigvis kilden som viste seg å være sluket på badet. Opp med luka og vaske med klor. Skylte alle rør som leder til sluket med klor (vaskemaskin, dusj og vask).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...