HåkonN Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Planen var å kjøpe følgende når jeg drar til New York i slutten av Januar: NIKON D3 NIKON 70-200mm f/2.8 VR AF-S ED-IF NIKON 24-70mm f/2.8 ED AF-S NIKON 14-24mm f/2.8 ED AF-S Problemet er bare at D3 nesten er umulig å få tak i. Vurderer derfor å kjøpe linser først, men siden jeg skal være der i 8 dager, kunne jeg tenkt meg et kamera slik at jeg får brukt de litt. Aner jo ikke når jeg får tak i et D3. Ser at et Nikon D40x ligger på 2900kr med dagens kurs (1800kr under Japan Photo). Går det fint å bruke dette på de linsene? Alternativt kan jeg pakke de ned, og bruke mitt Konica Minolta A2 (semipro) kamera. Det dekker 18-200mm og skyter 8mpix i RAW. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det kan jo være greit med reservehus. D40x er jo også veldig kompakt, slik at du har et hus som du kan ta med når du vil reise lett. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ser at et Nikon D40x ligger på 2900kr med dagens kurs (1800kr under Japan Photo). Går det fint å bruke dette på de linsene?Det går helt fint, ellers kan du jo også kjøpe D40 til 3300 på JP... Objektivene vil fungere helt utmerket på både D40 og D40x, og du vil kanskje være den i verden med best optikk på et av disse kameraene ;o) Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ser at et Nikon D40x ligger på 2900kr med dagens kurs (1800kr under Japan Photo). Går det fint å bruke dette på de linsene?Det går helt fint, ellers kan du jo også kjøpe D40 til 3300 på JP... Objektivene vil fungere helt utmerket på både D40 og D40x, og du vil kanskje være den i verden med best optikk på et av disse kameraene ;o) Hehe, ja det bør jo være et mål i seg selv. D40 er jo enda rimeligere i USA. 2480kr m/18-55mm linse. Ikke at jeg får brukt for linsen men.... Jeg har vel regnet ut at jeg sparer omkring 17 500kr på de 3 linsene ift. norsk pris (m/dagens kurs). Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 For tiden er det en grei tommelfingerregel at man kan spare rundt 25% på å kjøpe i USA om du betaler moms, 50% om du ikke betaler moms. Jeg vil til Junajten. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) *Glem det...* Det ser ut som om du satser stort, ville det ikke da være lurt med 2 kamera? Et som kan ta av for fallet om D3 går i stykker/andre ting? Da vill kanskje ikke D40 gjøre jobben, og det ser ikke ut som om penger er noe problem for deg, så jeg ville heller kjøpt D80/D200 eller D300 der, om du satser. Endret 11. januar 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
magneska Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Går det fint å bruke dette på de linsene? Blir nok litt framtungt, men ellers så går det jo bra :!: Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det blir nok definitivt et tilfelle av å montere kameraet på objektivet og ikke omvendt, ja Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) *Glem det...* Det ser ut som om du satser stort, ville det ikke da være lurt med 2 kamera? Et som kan ta av for fallet om D3 går i stykker/andre ting? Da vill kanskje ikke D40 gjøre jobben, og det ser ikke ut som om penger er noe problem for deg, så jeg ville heller kjøpt D80/D200 eller D300 der, om du satser. Kremt....jeg er per i dag ikke noe annet enn en hobbyfotograf/amatør, så det er ikke slik at jeg er veldig avhengig av 2 kamera. Fordelen med et ekstra crop-kamera vil jo være at jeg med en 1.7X konverter vil få hele 544mm tele m/70-200mm linsen. På D3 stopper det på 340mm med samme konverter og linse. Over 200mm forskjell mao. D80 er et alternativ også. Ikke så enorm prisforskjell i NY mellom det og D40X. Men til tross for at jeg "satser stort", er dette mye penger for meg, og et ekstra kamera er egentlig ikke i budsjettet. Må regne med noen tusenlapper i ekstrautstyr også, blant annet minnekort, bag, blitz etc. Det ble forøvrig nevnt over at D40x er kjekt pga størrelsen, men jeg vet egentlig ikke hvor stor betydning dette kommer til å ha når linsene allerede er så store. D80 er kanskje like greit. Er det egentlig noe forskjell på bildekvaliteten mellom D40x og D80? Det blir nok definitivt et tilfelle av å montere kameraet på objektivet og ikke omvendt, ja Endret 11. januar 2008 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Er det egentlig noe forskjell på bildekvaliteten mellom D40x og D80?Ikke nevneverdig. D80 gir kanskje litt mer nøytrale jpeg-bilder, i hvert fall ved fabrikksinnstillinger. Men den tekniske kvaliteten er rimelig jevnbyrdig, og tar du bilder i raw tror jeg ikke du vil merke noen forskjell. Hovedfordelene med D80 er at det er mer robust bygget og har litt mer omfattende kontroller. Mange innstillinger som du må inn i menyen for å endre på D40(x) kan du endre bare med å bare trykke på en knapp og vri på et kontrollhjul på D80. I tillegg har det to kontrollhjul, noe som gjør det litt raskere å gjøre justeringer, spesielt i manuell modus. Søkeren er vel også noe større og lysere på D80, pluss at den gir deg litt mer informasjon. D80 har også fokusmotor i huset, men hvis du bare skal kjøpe AF-S-optikk så er det revnende likegyldig. Skal du ha noe eldre (AF-D) optikk så er det en fordel. Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 For tiden er det en grei tommelfingerregel at man kan spare rundt 25% på å kjøpe i USA om du betaler moms, 50% om du ikke betaler moms. Jeg vil til Junajten. Det er lett å glemme at det er moms i USA også, dersom du ikke kjøper på utførsel. Denne VAT varierer fra stat til stat. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 For tiden er det en grei tommelfingerregel at man kan spare rundt 25% på å kjøpe i USA om du betaler moms, 50% om du ikke betaler moms. Jeg vil til Junajten. Det er lett å glemme at det er moms i USA også, dersom du ikke kjøper på utførsel. Denne VAT varierer fra stat til stat. De har ikke VAT i USA. Det de har er sales tax, men denne kan du i motsetning til VAT/MVA ikke få tilbakebetalt når du forlater landet. I New York er sales tax på 8,375%. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 For tiden er det en grei tommelfingerregel at man kan spare rundt 25% på å kjøpe i USA om du betaler moms, 50% om du ikke betaler moms. Jeg vil til Junajten. Det er lett å glemme at det er moms i USA også, dersom du ikke kjøper på utførsel. Denne VAT varierer fra stat til stat. De har ikke VAT i USA. Det de har er sales tax, men denne kan du i motsetning til VAT/MVA ikke få tilbakebetalt når du forlater landet. I New York er sales tax på 8,375%. Dersom et produkt koster 1000 dollar på hjemmesiden til BHphotovideo, må man da legge på 8,375% på det beløpet om en skal handle i butikken (NY)? Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ja du må alltid legge på alle varer og tjenester ca 10 % når du er i USA. Vet ikke hvordan de ordner dette mellom forskjellige stater, men avgift vil de ha der også!! Riktig som påpekt over, i USA heter det ikke VAT, men Sales Tax. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Jeg synes det er en god ide å kjøpe en D40X i ventetiden. Det er fordi det vil utgjøre et radikalt annerledes alternativ til D3, og vil på den måten rettferdiggjøre sin eksistens med sin veldig kompakte form. Det er jo sjelden man trenger en backup i praksis, så hvorfor ikke ha en backup som veier lite, og som med hell kan kombineres med f.eks. Sigma 30mm f/4 som ultrakompakt reisekamera med høy lysstyrke. Det er greit når et kamera er så lite at man ikke trenger kamerabag på jobbreiser, for eksempel. D300 blir for stort til at det er et skikkelig forskjellig alternativ til D3, og vil derfor bli liggende hjemme mye oftere enn en D40X. Jeg er i hvertfall ikke i tvil om at D40X er det perfekte backup-kamera for ethvert proff og semiproff Nikon-hus, og jeg tror faktisk det vil bli brukt en del i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå