Gå til innhold

Skeptisk til tilbud fra utlandet.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vet at dette innelegget kommer til å være på kanten ift. tema og emne, men jeg fant ikke noe bedre sted å spørre etter hjelp.

For noen dager siden la jeg ut et digitalt kamera til salgs på bruktmarkedet, og i går fikk jeg henvendelse fra en dame i England. Hun ønsker all min kontaktinfo for å sende meg en sjekk som skal dekke varen og frakt. Etter at flere forsøk på svindel har forekommet og det står en advarsel på bruktmarkedet om henvendelser fra utlandet ble jeg naturlig nok skeptisk, men det advares vel først og fremst mot å forhåndsbetale produkter.

Noen som får dårlige vibber av dette eller er jeg overdrevet nervøs? Trenger litt guiding her.

All hjelp mottas med takk, og tips gjerne om et bedre egnet forum for dette spørsmålet. :thumbup:

Endret av Alihendra_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er typisk en svindlersak. Det de gjør er å sende den en sjekk på et større beløp enn det varen koster. Det ekstra skal dekke porto m.m. Men beløpet er normalt veldig stort i forhold til det det burde være. Derfor ber de deg sende det overskytende til en oppgitt adresse/konto. Du går i banken med sjekken og denne blir kreditert din konto under forutsetning av at sjekken er gyldig. Banken sender sjekken til utlandet for å få pengene, du sender varen og restbeløpet. Derpå avvises sjekken som falsk (tar tid avhengig av påstått utstederbank [kan lett ta uker]). Banken belaster deg for beløpet og du sitter igjen uten vare og med minus på konto.

Se litt nøyere på mailen du fikk. Er din vare bare omtalt som "item"? Dette er et typisk tegn på masseutsending av mailer med standard tekst. Men selv om varen er riktig navngitt er sannsynligheten for svindel ekstrem høy. Spørr deg selv om hvorfor noen vil kjøpe et brukt klamera fra Norge når de antaglig kan kjøpe tilsvarende billigere i sitt eget land.

Og til slutt: Husk at den forfalskede sjekken er normalt av svært høy kvalitet (vanskelig å se at er falsk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...