Gå til innhold

Anbefaling på gode 120mm vifter!?


x-ith

Anbefalte innlegg

Hei folkens :)

 

Lurer på hvilke 120mm vifter jeg skal kjøpe. Trenger fem stykker, og de må være; driftssikre, flytte bra luft, og være relativt stillegående.

 

Har sett på noen fra "Papst" og noen fra "Noctua." Begge ser ut til å være bra, men greit å høre med folk som har bedre greie på det enn jeg har :)

 

Skal kjøre ti vifter på viftestyring, 5.25" brønn i Kabinettet. Så lurer litt på hvor jeg kan kjøpe løse ledninger til å koble vifter til viftestyring som er lengre enn 30cm fra panelet? Og hvordan kobler en lettest til så mange vifter?

 

Noen som har noen gode forslag til god viftestyring for ti vifter? Blir nok Vannkjøling i tillegg, men litt senere. Det betyr at viftene blir satt på lavere flow, for å lite lyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du har 10 vifter som bare bråker 17db(a) per vifte så blir støyen betraktlig høyere ettersom du legger til flere vifter.

 

Det vil si at det øker med 3 db per støykilde.

 

Derfor vil 10stk 17db(a) vifter ikke støye bare 17db(a) men hele 47db(a) og det er svært, svært bråkete å sitte ved siden av.

 

Det er vel Noctua som sitter på tronen med tanke på ytelse/støy om dagen, deretter SilenX vifter og så Papst.

 

Viftestyringer og forlengelseskabler finner du på www.Microplex.no

Lenke til kommentar

Takk for godt råd :)

 

For å nevne det, jeg vet mange vifter lager mer støy, og at det sannsynligvis blir mer enn bra nok flow i Kabninettet. Med Viftestyring, eller regulator til hver vifte, vil jeg kunne senke rpm på viftene, og det vil redusere støy kraftig.

 

Leter dog etter en god Viftestyring med tilbobling for så mange vifter. Hadde vært greit om avlesing for flow i Vannkjølingssystem også kunne leses av på samme greia, men det er ikke så nøye. Har kikket litt på en fra Sunbeam med syv kanalers styring.

Lenke til kommentar

Det blir Noctua-vifter :)

 

Noen som har gode Viftestyringer å anbefale? Trenger forslag for styring av 12 vifter, trenger styring fordi jeg ønsker å kjøre de på lavere hastighet, slik at støy reduseres.

 

Det blir også vannkjøling i Kabinettet, så kan være greit å kombinere både kontroll på Vannkjøling og Viftestyring.

Lenke til kommentar

P-in-P: strøk du i matte på skolen?

 

10 17dB vifter gir total støy på 27dB.

 

"dobling av identiske støykilder" gjelder kun for 2, så fort du skal ha flere så må du regne litt logaritmer.

 

10log2 gir 3dB, 10log10 gir 10dB, hvor tallet bak log er antallet like kilder.

 

Dette gir 27dB totalt, ikke 47.

 

27dB oppfattes i tillegg som ca. dobbelt så høyt som 17dB, da øret oppfatter dobling i volum for hver 10dB.

 

Reellt blir det litt mer støy pga. at vifter aldri oppgis med saklige støytall, og at du får støy fra lufta som beveger seg....

 

Ang. Noctua vifter kan jeg ikke anbefale disse for cpukjøler eller i kabinett med litt trange viftegriller originalt, da disse ikke har særlig gode mottrykksegenskaper. Jeg bytta til nexus og er meget fornøyd

 

Bare for å illustrere.. på min E6600 @ 3.2GHz sank temperaturen med 4-5C når jeg bytta fra noctua til nexus, dette ved samme hastighet...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar
Selv om du har 10 vifter som bare bråker 17db(a) per vifte så blir støyen betraktlig høyere ettersom du legger til flere vifter.

 

Det vil si at det øker med 3 db per støykilde.

 

Derfor vil 10stk 17db(a) vifter ikke støye bare 17db(a) men hele 47db(a) og det er svært, svært bråkete å sitte ved siden av.

 

Det er vel Noctua som sitter på tronen med tanke på ytelse/støy om dagen, deretter SilenX vifter og så Papst.

 

Viftestyringer og forlengelseskabler finner du på www.Microplex.no

 

Ikke helt enig i den der, P-in-P. Det blir for enkelt regnestykke å bare legge til 3 dB pr. ekstra vifte.

 

10 17dB vifter gir total støy på 27dB.

"dobling av identiske støykilder" gjelder kun for 2, så fort du skal ha flere så må du regne litt logaritmer.

10log2 gir 3dB, 10log10 gir 10dB, hvor tallet bak log er antallet like kilder.

Dette gir 27dB totalt, ikke 47.

27dB oppfattes i tillegg som ca. dobbelt så høyt som 17dB, da øret oppfatter dobling i volum for hver 10dB.

Og det blir for enkelt å regne det ut matematisk, Wibla.

 

Lyden som kommer fra viftene er tross alt lydbølger som forplanter seg avhengig av avstand mellom viftene, avhengig av luftstrømmen gjennom viftene, avhengig av turbulensen i luftstrømmen, avhengig av utforming i kabinettet, avhengig av lydfrekvensen, avhengig av karakteristikken på lydbølgene osv. Så lydintensiteten blir så og si umulig å beregne. Og jeg må si 47 dB hørtes skrekkelig mye ut...

Endret av 7r
Lenke til kommentar

On topic:

 

De beste viftene tilgjengelig i norske nettbutikker:

For kabinett, utblåsning:

Noctua NF-S12 800

 

For kjøling av heatpipes (CPU-kjøler)

Nexus Real Silent 120mm

Scythe S-FLEX 1200rpm

 

Grunnen til dette er at Noctua-viftene ikke gir nok trykk til å effektivt kunne blåse gjennom tette kjøleribber (a la Thermalright Ultra 120 Extreme), dog det kanskje hadde gått bra på en Scythe Ninja.

 

Hvis du kan få tak i, kjøp Scythe Slip Stream 800 til hele kabinettet! Tror ikke de er mulig å få tak i norge enda, dessverre.. Vi er som regel sist med sånne ting.

Lenke til kommentar
De beste viftene tilgjengelig i norske nettbutikker:

For kabinett, utblåsning:

Noctua NF-S12 800

 

For kjøling av heatpipes (CPU-kjøler)

Nexus Real Silent 120mm

Scythe S-FLEX 1200rpm

 

Grunnen til dette er at Noctua-viftene ikke gir nok trykk til å effektivt kunne blåse gjennom tette kjøleribber (a la Thermalright Ultra 120 Extreme), dog det kanskje hadde gått bra på en Scythe Ninja.

 

Høres fornuftig ut det. Tenkte selv å plassere en 120 mm Noctua oppunder lokket på mitt kabinett, for å dra lufta ut (eller forbedre varmesiget i lufta). Viktig at vifta er forholdsvis stillegående her, da jeg sitter rett ovenfor kabinettet. Lurer på om Noctua-vifta kan kjøres enda saktere??

Endret av 7r
Lenke til kommentar

InCeption: jeg ville tilbakevise påstanden til P-in-P om 47dB, da dette helt åpenbart er feil. Jeg brukte matematikk som verktøy, er dette feil? :)

 

Men du har rett, det er vanskelig å få nøyaktige tall på hvordan ting blir i kabinettet når oppgitte referansetall fra produsent i verste fall er totalt feil, og ikke målt i et kabinett.

Lenke til kommentar

Wibla: Det var ikke jeg som skrev akkurat det. Jeg har ikke peiling på å regne med lyd, men det kommer vel an på vinkler, materialer i chassis, hindringer, luftgjennomstrømningen, hvordan de er festet osv osv osv.

Referansetallene er i de fleste tilfeller feil. Du får nok ikke noe særlig lavere enn 19 db(a).

 

Og 7r: Ja, det kan de. Det er en ultra low noise adapter med, som basically reduserer spenningen på dem. Den girer dem ned til 600rpm, virker bra det.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Beklager sent svar, x-ith, har ikke vært her på en stund...

Jeg tok i sin tid ganske fort vekk den orginale kjøleren til P4-prossessoren (2,8 GHz) på 478-sokkel, pga for høyt støynivå. Så satte jeg på en EKL-kjøler (90 mm vifte), den med spiralformede ribber; kjølte veldig bra den, men støynivået ble ikke mye redusert. Så gikk jeg mer drastisk til verks, og investerte i en Ninja-kjøler samt 2 120 mm vifter, vifteløs strømforskyning, North-Bridge-kjøler og vifteløst skjermkort. Jeg oppdaget også at OTES-kjølinga på dette hovedkortet bråkte litt, i tillegg til North-bridge-(eller var det South-bridge-?)-kjøleren og skjermkortet (Matrox P750 Millenium). Jeg monterte Ninja-kjøleren, en 120 mm vifte rett ved, til å trekke luft utenfra, for å blåse gjennom kjøleren og oppunder strømforskyninga, videre til en 120 mm vifte i toppen av kabinettet. Den andre 120 mm viften satte jeg i forkant av HD'ene for å kjøle dem på sakte turtall. Videre ribbet jeg av OTES-kjølinga for å få plass til Ninja-kjøleren, satte på ribbekjøling på North-Bridge og vifteløst skjermkort. Det dumme her (og forsåvidt også på andre maskiner, er at skjermkortet avgir endel varme; CPU har nok derfor lett for å bli litt varm ved tungt bruk. Jeg ville nok heller satset på en stillegående 500 Watt MIST-strømforskyning med 120 mm vifte og brukt den medfølgende viften rett på kjøleren, da kjøles det nok bra. Videre ville jeg ha ledet bort varmen fra skjermkortet bedre. Jeg har bilder av opplegget hvis du ønsker å se...

Endret av 7r
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...