Gå til innhold

Lage et kort spill/ 3D verden..


Anbefalte innlegg

FPS creator er i og for seg en grei sak for å leke programmerer. Skal man ta det litt mer avansert må man se på hva oflk gjør når de lager spill:

 

først og fremst kommer visualisering og konsept definering, det ser ut som at du/dere har planlagt allerede, dere bør tenke på hva dere vil ha meg og hvordan dere vil løse det.

 

så må dere få tak i en grafikkmotor som tilbyr det dere ønsker å ha med i spillet deres, populære fps motorer i dag er jo typen crysis og Quake osv, dette er så avansert at dere bør kanskje vurdere en enklere motor, slike motorer koster penger, det finnes heldigvis også noen gratis der ute, slik som fps creator har med i sin pakke.

 

så må dere huske på level design, dere føler dere kanskje bregrenset i en bygning som du sier, men du må huske at ingen verden er ubegrenset, å ha sømløse overganger mellom områder er en grafisk utfordring. i stedet for vegger har man uendelige stup, eller høye fjell som ikke kan klatres, i stedet for kontorrekvesitta og stoler har man trær og busker, og plutselig ser det ut som en skog.

 

dere må huske at alt dere har av modeller i spiller gjerne må lages eller skaffes og skal passe i deres idé, dere ser ut til å ville ha skog og mark, og da må dere lage trær osv med et 3d program, som maya, 3dsmax eller en bråte andre, er dere heldig finner dere kanskje noen beginner packs laget av andre på nettet, men dere må huske at lar dere andre gjøre alt arbeider er det ikke egentlig deres arbeid dere sitter igjen med.

 

så må dere sannsynligvis justere 3d motoren dere bruker, den kommer med en grunnleggende sett med regler som tyngdekraft, kollisjonsbegrensinger (du kan ikke løpe igjennom trær) osv, men dere vil gjerne legge til evnen til å svinge sverd eller å starte en kortkamp mellom to spillere, eller mellom en spiller og en npc, noe som er mye enklere, dette krever da at dere håndterer programmeringsspøråket som motoren deres er skrevet i, sannsynligvis er det java eller c++, eller noe i den duren, dette er ganske enkle spåk som dere kan lære dere som en fin hobby.

 

så må dere igjen ha grafikk for kortspillet deres, designe kortene, og mage regler om hvordan de skal fungere, dere må gjerne kopiere et kortspill irl, som magic: the gathering eller whatever slik at dere slipper å finne på nye regler, men så må dere programmere dette altså.

 

Nå begynner dere å komme godt i gang, og dere kan selv tenke dere til hva mer sm må gjøres for å lage et ferdig dataspill. Håper jeg gav insikt i litt av workflowen til en programmerer!

 

 

angående det å tjene penger på slike spill så har jeg mine tvil, om dere lager et produkt som du selv kan si "dette spillet ville jeg betalt for, og dette spillet kan konkurrere med det som finnes på markedet, eller dette spillet treffer en helt ny målgruppe som ingen spill har fokusert seg på, eller dette spillet er utrolig nyvinnende på området og vil trekke spillere selv om grafikken ikke er konkurransemessig" så ja, da kan dere tjene penger på det. men det krever også at dere har copyright på alt dere har brukt i spillet, inkludert tillatelse til å bruke 3d motor, tillatelse til å bruke modeller, tillatelse til å bruke kortreglene til magic: the gathering osv osv.

 

that being said så er det ikke umulig, jeg peker på en av verdens mest solgte populære spill, og banebrytende på sitt felt på mange måter: counter strike, som var en modifikasjon av Half Life som noen ungdommer gikk sammen om og lagde en team vs team basert multiplayer mod som ble kjøpt av valve og videreutviklet til det CS vi kjenner i dag. alt begynte på noen ungdommers pc i deres fritid ;) ikke forvent å tjen penger på det du gjør slik, men om du lærer og utvikler dine ferdigheter kan du kanskje studere programmering og bli ansatt i et spillfirma, eller starte ditt eget med en kompent gjeng i framtiden.

 

 

på forhånd beklager for alle mine skriveleifer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-105082
Hvem sikter du til som er 15 år?

 

Ingen.

Har noen noe mer å si om laging av spill? Hvis ikke kan jeg jo alltids rename tråden til "den store krangletråden".

 

Det var nå faktisk du som trakk det fram igjen. ;) Men du har jo denne gratis spillmotoren: http://www.genesis3d.com/

 

Genesis3D

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Neppe.

Spill er kunst, og kunst blir aldri laget for å tjene penger. Kunst blir laget for at kunsteren trenger å få utløp for sine indre... problemer, kanskje?

Så, tjener man penger på kunst er det gjerne bare tilfeldig.

 

Så du sier at man ikke tjener på å lage spill? Nå har jeg hørt det også.

 

Hmmm... nå har jeg hørt det også.. ja, jøss... hvis du ikke tjente penger på PC spill. Da lurer jeg VIRKELIG! på hvordan Blizzard tjener over 1 Milliard kroner i måneden på World of Warcraft...

Din nerd!

 

Også btw; Forskjellen på meg og ÜberNinja.. er at jeg er en bølle, og skal prøve å bli kastet ut av www.gamer.no, noe jeg ikke har greid før. Ville vært gøy å prøve.

 

Phew... geeeek!

 

Hilsen.

 

-Uberninja- :ph34r:

 

 

*thumbs up*

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle lagd spill ville jeg først satt meg ned og tenkt over hvor mye arbeid jeg ville lagt ned i det. Dersom jeg var seriøs, og ville jobbet med det vidre og eventuelt gått skole for det ville jeg lært meg et enkelt programeringspråk som Java eller C#. Deretter, når man har forstått det grunleggende kan man deretter gå over til C++. Dette er et mye mer avansert språk som både kan gjøre mer og dermed er vanskeligere å ha med å gjøre. De fleste store spill er lagd i C++. Så kan du f.eks. gå en spilledesign linje på Noroff, og søke på jobb hos enten norske Funcom, eller gå utenlands til andre utviklere.

 

Men dersom du bare vil lage et spill uten å gjøre noe mer med det kan du jo bruke FPSCreator(har ikke prøvd det)

 

Og til sist, dersom du er interesert i programering men ikke ønsker å ta en utdanning i spill kan du jo bare lære deg Java eller C#. Begge disse språkene er gode nok til å lage greie spill, 2d og 3d, og det er nok en fordel å kunne enkel programering dersom du går en programeringslinje. Og dersom du ikke lage et 3d spill kan du jo lære deg Java ME etterhvert og lage enkle 2d spill til mobilen.

 

Jeg lærte Java ved å lese diverse bøker, og leser nå "Killer Game Programming in Java" som tar for seg spillprogramering i Java. Jeg tror jeg kommer inn under den siste kategorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...