Gurgalmei Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg har lagt opp kabler til nettverk i huset, og vil gjerne ha råd om hva jeg bør kjøpe for å sette det hele sammen. Jeg har et helt nytt modem fra telenor med 4 porter innebygget (routermodem). Herfra har jeg strukket ca 18 separate kabler (kat 5e) frem til 18 ulike punkter i huset. Det vil vanligvis neppe være mer enn ca 10 aktive enheter i nettverket. Spørsmål 1 Jeg er ganske grønn på dette og vil gjerne ha råd om en bra switch/router (vet ikke forskjellen) som jeg kan koble til modemet og sette kablene i. Spørsmål 2 Etter å ha koblet switch/routeren til modemet, kan jeg fortsatt bruke de 3 gjenstående portene på modemet? Vil jeg i tilfelle oppleve noen forskjell om jeg kobler en enhet direkte i modemet i stedet for via switch/routeren? Spørsmål 3 Hvis jeg finner ut at jeg vil ha flere enheter på et av de 18 punktene i huset, kan jeg da bare sette på en liten switch/ruter der også eller må jeg trekke en ekstra kabel? Endret 11. januar 2008 av Gurgalmei Lenke til kommentar
FalcoN200285 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Bump! lurer på dette selv. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 13. januar 2008 Del Skrevet 13. januar 2008 Nummer 1 vil eg ikkje komme med noko forslag. Nummer 2: Ja du kan fint bruke dei 3 gjenståande portane. Du vil vel kanskje merke litt forskjell hvis du belastar nettet hardt, men eg trur at den forskjellen er liten. Nummer 3: Du kan fint sette opp ein ny switch på det punktet og få fleire portar der. Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 16. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2008 Takk for svar! Det var nyttig og oppklarende. Nå har jeg snakket med Netshop og fått en anbefaling og på grunnlag av det har jeg sett meg ut to alternative produkter med litt forskjellige spesifikasjoner. Vil gjerne ha kommentarer på anbefalingen og det oppsettet jeg vurderer. Jeg ble anbefalt å kjøpe switch(er) med gigabit kapasitet hvis netverket skal brukes til Lan party ol. for at det skal gå raskt nok. Siden det er fire porter i rutermodemet kan man enten koble til en stor switch med 24 porter i den ene porten, eller koble 4 mindre switcher med 5 porter hver til hvert av de fire portene på rutermodemet. Jeg ble anbefalt å kjøpe 4 mindre switcher side det ville fordele trafikken til rutermodemmet på 4 kabler i stedet for bare en kabel om man bruker den store switchen. Såvidt jeg oppfattet var dette en fordel hvis flere enheter skulle ut på internett samtidig, men glemte å spørre om det får noen betydning for rent internt bruk. Jeg trenger 18 porter i dag, og kunne slik sett klart meg med 4 stk switcher med 5 porter, men siden prisforskjellen er liten tenker jeg å gå for 8 ports switcher for å ha mulighetene for å utvide. Jeg har funnet følgende 8-ports switcher hos Netshop: D-Link DGS-1008D Gigabit Switch 8P http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=92286 Netgear GS608IS switch 8P 10/100/1000 http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=54659 De har litt forskjellig data, og jeg vet ikke hva som er viktig å ta hensyn til. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 Hmm, eg trur eg ville gått for D-linken. Skal ikkje sei noko stygt om Netgear, men eg har ikkje høyrt noko positivt heller. D-link pleie å vera kvalitet og den virka som om den var bygd for litt meira bruk enn Netgearen, den virka meira stilig. Håpar nokon andre kan kommentera kva switch han skal velge så han får litt fleire meiningar. Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg ville også valgt D-linken har bare god erfaring med dems QoS og "gamefuel". Har dog ingen erfaring med netgear. Lenke til kommentar
Gurgalmei Skrevet 24. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2008 Ok, da har jeg bestilt en D-link! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå