toth Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 OBS! For å ta del i denne diskusjonen, må du i dine poster og argumenter ta et teoretisk utgangspunkt i at det finnes en Gud/skaper i udefinert form. Med andre ord er dette ikke en diskusjon om gud finnes eller ikke, og ateistiske synspunkter er derfor ikke ønskelige i debatten. "Deisme er en filosofi som hevder at det fins en gud som har skapt alt, men at han ikke styrer verden eller åpenbarer seg. Dette førte til at hvert enkelt menneske fikk muligheten til å utvikle seg selv og tilegne seg kunnskap. Ved å benytte denne formen for opplysningsfilosofi ble folket mer opplyst. Deister mener at det opplyste menneske er et mer fritt menneske." "Filosofien til denne religion er lik det å lære å svømme; kast dem på dypt vann. La menneskene selv utvikle seg, tilegne seg kunnskap og bli mer opplyst, uten guddommelig involvering. Det opplyste mennesket er ett mer fritt menneske." Deisme er altså troen på at en skaper av et eller annet slag sparket i gang universet, for så å trekke seg tilbake. Det er dermed ingen himmel, helvete, synd, gudommelig inngripen, bønner som virker eller noen Messias. Under Teisme sorterer vi alle religioner som lærer at Gud bryr seg om skaperverket, og fortsatt har en finger med i spillet, og sine ønsker/planer for det hele. Så; du tar utgangspunkt i at alt i utgangspunktet er skapt av noe intelligent, altså intelligent design. Om det er skapt ved kun å starte prosessen med å skape et helium-atom, eller ved å skape Adam og Eva er ikke så nøye. Med dette utgangspunktet, hvilken Gud tror du er mest sannsynlig? Den deistiske, eller den teistiske? Og hvorfor? Om du selv var skaperen, hadde du brydd deg om hvordan det gikk videre? Hadde du villet gripe inn? Ville du definert hva som var synd/godt og straffet/belønnet ut fra det? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Av disse virker deisme som den mest sannsynlige, det hele kan virke som et gigantisk eksperiment. Om det finnes noe som er årsaken til alt dette så kan det umulig være et eksperiment med intervensjon. Om det er en gud eller noe annet med overlegen intelligens og evner kan vi ikke vite, guden kan derfor like gjerne være en annen livsform. Det er i alle fall det jeg, isolert sett, anser for å være mest sannsynlig av disse påstandene. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Deitisme = er noe slikt som det ble beskrevet i en "hitch hickers guide to the galaxie". Jorden er egentlig ikke noe annet enn et digert eksperiment for å finne svaret på livet, universet, ja alt. Som de fleste vet ble svaret tallet 42 .. Artig tanke, ihvertfall ikke noe mindre artig, syntes jeg, enn hva teisme lover oss, i så måte. Noen som vet hva som liksom skal skje når eksperimentet er slutt og "gud" kommer for å titte på hva vi har gjort med oppfinnelsen hans? Nevnes det noen straff fordi vi ikke bare har forurenset skaperverket til denne guden, men over produsert oss selv på toppen av det hele. Har en følelse av at dette OGSÅ bærer rett til helvette jeg.... he he Syntes egentlig begge er "far out" jeg da.... Har ingen tro på noe av det.... men artig å tenke på da Endret 11. januar 2008 av strayder Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Noen som vet hva som liksom skal skje når eksperimentet er slutt og "gud" kommer for å titte på hva vi har gjort med oppfinnelsen hans? Nevnes det noen straff fordi vi ikke bare har forurenset skaperverket til denne guden, men over produsert oss selv på toppen av det hele. Har en følelse av at dette OGSÅ bærer rett til helvette jeg.... he he Du har feil følelse, min venn.. Deismen nevner ingenting om verken at han skal komme tilbake og "sjekke", eller at det i det hele tatt skal ta slutt. Som de hvite musene i Hitchhikers Guide som du nevnte, er ikke skaperen i deismen en moralens vokter. Han er bare, nettopp, skaper. Ikke overvåker, politi og sjef. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Ser vel hele greia ut fra et deistisk standpunkt, Gud døde i det han skapte verden og ser seg nå gjennom hver enkelt bestanddel. The Abyss The Word is broken up. There is Knowledge. Knowledge is Relation. These fragments are Creation. The broken manifests Light. (2) NOTE (2) The Unbroken, absorbing all, is called Darkness. Når jeg tenker over dette dukker følgende sang opp i hodet: Lore me downI will still be shining on Forresten så passer videoen inn med hva jeg nettopp har sagt :!: Endret 11. januar 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
toth Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ser vel hele greia ut fra et deistisk standpunkt, Gud døde i det han skapte verden og ser seg nå gjennom hver enkel bestanddel. Om gud er død, tror du likevel på teistiske ting som himmel/helvete, synd, gudommelig straff, belønning og inngripen? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Mja, mjo, en kan føle det slik, men verden for min del er her.. en er ikke en forræder av jordriket selv om man strekker seg mot himmelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå