oivind_skar Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 For første gang i historien har antallet fartssyndere tatt i fotoboks gått ned. Og de som blir tatt legger igjen mindre i statskassa enn før, viser tall fra Statens innkrevningssentral. Les mer Lenke til kommentar
War Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) I australia er det registrering ut av en by og inn i neste så man må holde fartsgrensen gjennom ørkenen. Men nå har de opprettet en kro rett før inn-bomstasjonen sånn at de som kjørte i 200 over ørkenen kan sitte 5 timer her og spise så dem kan kjøre inn med "rett" tid. Hva er argumentet imot gjennomsnittsfart måling? Man blir uansett sporet når man fyller bensin, drar visa kortet , går forbi offentlige bygg , sitter på internett, fylr,ringer i mobil og autopass bomstasjon osv. Det er jo uansett bare kriminelle som måtte ha noe imot å bli overvåket Endret 11. januar 2008 av War Lenke til kommentar
Swe Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det er jo uansett bare kriminelle som måtte ha noe imot å bli overvåket Hehe, ja dette er jo et klassisk argument fra overvåkingskåte byråkrater. Det skremmende er når den vanlige mannen i gata får et slikt forhold til overvåkning. Da kan vi like godt legge ned Datatilsynet først som sist, og få implatert en hyggelig liten chip under armen slik at våre styresmakter til enhver tid kan ha kontroll med oss. Fra vugge til grav. Jeg håper War er en overvåkingskåt byråkrat, for å si det sånn. Eller bare en luring som liker å skape debatt Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg tror nedgangen i stor grad kan forklares med GPS med fotoboksvarsling. De som liker å kjøre mye for fort og kjører på ukjente strekninger kjøper seg ofte en sånn. Dvs. de som ser på fartsbøter som en fare og glemmer at det er farten som er det de egentlig bør bekymre seg for. Trenden med GPS-teknologi og varsling går helt klart råkjørerne i favør. Jeg synes dermed det er på tide at myndighetene trapper opp tilsvarende. F.eks ved å ha ikke varslede fartskontroller, målinger av gjennomsnittsfart og være flinkere til å luke ut de farligste sjåførene (de som kjører veldig mye for fort). F.eks ved å bruke andre virkemidler enn høye bøter: Prikkbelastning og frataging av førerkort. Men også andre faktorer enn fart bør fanges inn oftere: generell trafikkfarlig oppførsel som råe forbikjøringer, ruspåvirkede sjåfører osv. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Dvs. de som ser på fartsbøter som en fare og glemmer at det er farten som er det de egentlig bør bekymre seg for. Tja, er det nå strengt tatt det? Debatten har gått høyt og lavt på dette området i Sverige den siste tiden. Statistikk herfra viser at det bare er en svært liten andel av ulykkene som skyldes for høy fart alene, og selv Vägverkets direktør Claes Tingvall innrømmer at flere fotobokser ikke fører til færre ulykker, men at formålet med dem er å sørge for en lavere snitthastighet og dermed mindre konsekvenser ved en eventuell ulykke. Så kan man jo alltids diskutere om dette lar seg overføre til norske forhold. Men selvsagt, en unnskyldning for å tilsidesette personvernet er jo alltid kjekt å ha i visse kretser. For som War sier, det er jo bare kriminelle som kan ha noe imot å bli overvåket. Heldigvis var Datatilsynet og overraskende nok også politiet på allmuens side i denne tvilsomme affæren med gjennomsnittsmåling. På et punkt er vi likevel enige, Simen. Politiet burde definitivt legge ressursene på å luke ut de farligste sjåførene - de som gjennom hasardiøs kjøring, gjerne i kombinasjon med rus og/eller alt for høy fart, faktisk forårsaker ulykker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Et lite sidespor: Jeg så på SVT2 i går at svenskene planlegger en piggdekkavgift på 50 kroner per solgte dekk for å redusere andelen piggdekk på veiene. Intervjueren hadde selvsagt oppsøkt personer som åpenbart har noe i mot sånne avgifter: en dekkforhandler og en taxisjåfør. En politiker kom også til ordet men ble avbrutt da han skulle forklare samfunnsgevinsten av det med et usakelig spørsmål om "hvordan skulle det bli om ingen rubbet opp veiene for de med piggfrie dekk?" Vegvesnet kom også til ordet men de fikk forklart litt bedre for journalisten at det ikke var snakk om at alle skulle kjøre piggfritt. Journalisten ville ikke skjønne at det var snakk om en reduksjon av piggdekk, ikke en totalutryddelse av piggdekk. Sånn går det vel i dagens media når journalister skal krisemaksimere fremfor å være objektiv. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 For å fortsette på sidesporet så synes jeg det er fascinerende hvor stor tro svenskene har på piggdekk. Det er liksom ikke snakk om å kjøpe piggfritt, uansett hva ekspertene sier, og hvor lite behovet egentlig er (midt i storbyen, for eksempel). Spørsmålet er om en avgift på 200 kroner for et sett dekk hjelper. Jeg tror faktisk ikke det, men det gjenstår vel å se. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Hvis det viser seg å ikke hjelpe godt nok (f.eks etter å ha sett salgstall over 2-3 år) så kan de prøve å estimere hvor høy piggdekkavgiften må være for at de skal komme i mål. F.eks om 50 kr/dekk gir halve den reduksjonen som de ønsker så kan de forsøke å øke det til 100 kr/dekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg