Gå til innhold

RYP som hjørnestein i ett godt kosthold?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har prøvd og legge om matvanene mine i det siste og har derfor lest endel om emnet, kom over RYP her inne på forumet og har lest kostholdsbiten maks forbrenning endel ganger. Målet mitt er og gå ned i vekt og bli generelt sunnere.

Det jeg da lurer på er om fremgangsmåten for kosthold i maks forbrennings delen av RYP er noe jeg kan basere hele kostholdet mitt på utover de 13ukene som RYP snakker om.

 

Jeg er altså på jakt etter ett grunnleggende regelsett og følge for kostholdet mitt. Hvis jeg søndag til fredag spiser 4 måtider med mat fra tabellen til RYP og lørdag går over til kalorioverskudd. Regelen med en knyttneve av hvertype mat er ett målingsforhold jeg liker veldig godt.

 

Jeg tenkte også det måtte være mulig og utvide tabellen til RYP ved og sammenligne næringsinnhold med det som allerede er i tabellen. Og på den måten bygge seg opp kunnskap over hva som er bra og hva som ikke er fullt så bra.

 

Mye av grunnen til at jeg spør om dette er at det er svært vanskelig og skape rammer og rutine for kostholdet sitt hvis man aldri har hatt det før. Jeg trenger en infallsvinkel på godt sunt koshold som kan vedvare, dette virker som meg som ett bra grunnlag og bygge videre på. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, de grunnleggende prinsippene om kosthold, samt treningsteorien som står i det dokumentet gjelder naturligvis enten man følger deres treningsprogram eller ikke.

 

Er forøvrig ikke noen ting i veien med å forlenge programmet så mye man vil. Det består egentlig bare av 6 ukers bolker med trening, med en uke treningsfri mellom. Dette med 13 uker er bare to slike bolker etter hverandre, og er mer en slags gimmick for å vise hvor langt man kan komme på så kort tid.

Lenke til kommentar
Ok, det er kjempeflott!

 

Hvis man skal la dette være grunnlaget for kosholdet resten av livet, vil det da være for mye og innta fettsyrer ved hvert måltid?

Hva kan man få kjøpt i vanlig butikk/apotek?

 

Regner med at det er snakk om Omega 3 og Omega 6 fettsyrer.

 

Omega 3 har man jo tradisjonelt fått i seg gjennom tran i Norge, men dette har i senere tid blitt litt mindre populært etter at det viste seg at et normalt inntak av tran over lang tid kunne gi benskjørhet. Nå for tiden er det vel mer in med rene omega 3 tilskudd, enten ting som f.eks. selolje, eller forskjellige kapsler. Ellers finnes dette naturlig i fet fisk og en del andre ting.

 

Omega 6 finnes typisk i planteoljer, så hvis man benytter olivenolje, solsikkeolje, rapsolje og hva de nå heter alle sammen til forskjellig matlaging så får man sikkert nok av dette i seg.

 

Når det gjelder hvor mye og hvor ofte man skal ha i seg slikt så kan jeg egentlig ikke gi noe fasitsvar på det. Jeg tar selv omega 3 kapsler til frokost, og jeg har alltid brukt en del olivenolje til matlaging, uten at det er noe jeg går å tenker på hele tiden.

Lenke til kommentar
Ok, det er kjempeflott!

 

Hvis man skal la dette være grunnlaget for kosholdet resten av livet, vil det da være for mye og innta fettsyrer ved hvert måltid?

Hva kan man få kjøpt i vanlig butikk/apotek?

 

Regner med at det er snakk om Omega 3 og Omega 6 fettsyrer.

 

Omega 3 har man jo tradisjonelt fått i seg gjennom tran i Norge, men dette har i senere tid blitt litt mindre populært etter at det viste seg at et normalt inntak av tran over lang tid kunne gi benskjørhet. Nå for tiden er det vel mer in med rene omega 3 tilskudd, enten ting som f.eks. selolje, eller forskjellige kapsler. Ellers finnes dette naturlig i fet fisk og en del andre ting.

 

Omega 6 finnes typisk i planteoljer, så hvis man benytter olivenolje, solsikkeolje, rapsolje og hva de nå heter alle sammen til forskjellig matlaging så får man sikkert nok av dette i seg.

 

Når det gjelder hvor mye og hvor ofte man skal ha i seg slikt så kan jeg egentlig ikke gi noe fasitsvar på det. Jeg tar selv omega 3 kapsler til frokost, og jeg har alltid brukt en del olivenolje til matlaging, uten at det er noe jeg går å tenker på hele tiden.

Ok, jeg tar omega 3 hver dag og bruker som regel rapsolje i matlaging.

Hva med omega 9 fettsyrer er dette noe jeg burde kjøpe som tilskudd?

 

Er på desperat jakt etter en bra bok om kosthold, ikke snakk om en ren oppskriftsbok men mer teori, og kosthold generelt. Eneste jeg har funnet til nå er bøker som omhandler spesifikke dietter. Vil øke det generelle kunnskapsnivået mitt anngående kosthold. Noen som har noen bra forslag?

Lenke til kommentar
Hva med omega 9 fettsyrer er dette noe jeg burde kjøpe som tilskudd?

 

Er på desperat jakt etter en bra bok om kosthold, ikke snakk om en ren oppskriftsbok men mer teori, og kosthold generelt. Eneste jeg har funnet til nå er bøker som omhandler spesifikke dietter. Vil øke det generelle kunnskapsnivået mitt anngående kosthold. Noen som har noen bra forslag?

 

Omega 9 klarer kroppen å produsere selv ut fra forskjellige ting man har i seg, så det er egentlig ikke noe man trenger å ta som tilskudd. Alle de såkalt essensielle tingene er stoffer man ikke klarer å produsere selv og må ha gjennom kosten.

 

Kan ikke si at jeg vet av noen bøker av typen du etterlyser, men du kan jo forsøke å poste på forumet til tech nutrition (tn.no) og spørre om de har noen å anbefale, eventuelt om de har kilder som ligger til grunn for heftet sitt.

 

Ellers, så skifter jo som kjent hva som er "sunt" og ikke fra år til år, så jeg vet ikke helt om kosthold egentlig er en eksakt vitenskap. Tror det stort sett bare er spesifike teorier eller dietter som er rådende til enhver tid.

 

Ellers er det jo hundrevis av artikler om kosthold, men da mer spesifikt rettet inn mot trening, på www.t-nation.com (under article library->diet & nutrition), det ligger en del arkivert på ulike årstall. Ofte litt spesifike ting i de artiklene, og gjerne litt ekstreme, men de som skriver dem ser ut til å vite hva de snakker om i alle fall.

Lenke til kommentar

Er det noen spesielle kostilskudd som burde ta's eventuelt taes mer av?

 

Her er en liste over hva jeg får i meg daglig:

 

Vitaminer:

Vitamin A 500 µg

Vitamin D 5 µg

Vitamin E 10 mg

Vitamin B1 1,4 mg

Vitamin B21,6 mg

Vitamin B62 mg

Vitamin B12 1 µg

Nikotinamid 18 mg

Pantotensyre 6 mg

Folsyre 200 µg

Vitamin C 60 mg

 

Mineraler:

Sink 15 mg

Kobber 2 mg

Jod 150 μg

Mangan 2.5 mg

Krom 50 μg

Selen 50 μg

Jern 14 mg

Magnesium 100 mg

 

Omega3 kapsel:

Mettede fettsyrer 100mg

Enumettede fettsyrer 150mg

Flerumettede fettsyrer 650 mg

hvorav:

- EPA 320 mg

- DHA 220

 

Tenkte kansje det kunne vært en fordel og gå opp til 2 kapsler med omega3 fettsyrer i og med at fisk ikke er en slager.

 

Burde jeg ta protein eller andre former for tilskudd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...