Gå til innhold

Du faller fra et fly uten falskjerm og lander i havet. dør man?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mythbusters testa dette, trur det var fra en 25m høy kran. Buster gikk i oppløsning når han traff vannkanten, samme skjedde når dem prøvde å "bryte" vannflaten med et objekt før buster landa. Og han hadde ikke engang oppnådd maks hastighet. så man kan ganske sikkert si at man dør av et slikt fall.

Var det ikke 50M mon tro?

Uansett, lemmene fløy kan man si. Lite gunstig.

Lenke til kommentar
Husk å ikke ha munnen åpen, ellers vil du dø av at alt for mye luft blir tvunget inn i lungene så de eksploderer!

:tease:

Det trur jeg ikke noe på.

Det kommer jo helt ann på om man stuper med hodet først, pekende mot havoverflaten med lukket munn, eller om man ser oppover mot himmelen og har åpen munn.

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg kan i allefall klare å "stenge" halsen, selv om jeg har munnen åpen.

Men så skal det også nevnes at jeg heller ikke har prøvd å gjort det samme i fritt fall.

Dessuten så kan det jo nevnes at på f.eks. Mythbusters så prøvde de å føre en samtale i frittfall, og så vidt jeg husker pekte munnen til den som prøvde å snakke ned mot bakken. Så, jeg tviler sterkt på at man kan sprenge lungene ved å ha munnen åpen i fritt fall i atmosfæren.

Btw, hvordan har de få som har klart å overleve frittfall fra fly egentlig greid å lande på marka uten å bli "molykylisert". Det eneste jeg har klart å tenke meg til er vel at man prøver å bruke korppen til en slags fallskjerm, samtidig som man prøver å få fart framover slik at man seilflyr på en slags måte.

Lenke til kommentar

Om du krummer kroppen til en slags vinge før du ganske heftig fremdrift, og mindre effektiv fart mot bakken. Derimot har du fortsatt en effektiv fart på skrått nedover som jeg vil tro at kan være verre enn om du prøver å gjøre kroppen så stor som mulig.

Lenke til kommentar

Tror jeg leste på vg om en byggningsarbeider som datt rimelig høyt ned fra et bygg. Han spratt visst på grusen og landa enda lenger bort. Han overlevde, men ble helt knust. Går det ann? kan man sprette?

En kompis hoppa fra 10metern på hvalstrand og landet der det er ca 1m dypt. Han har nerveskader i beina og masse fine elektroniske duppeditter operert inn her og der. Overlever du fra 50meter får du sikkert litt av samme problemet.

Lenke til kommentar

overflatespenning i vann gjør at jo hardere et objekt treffer vannet vil selve vannet ikke kunne ta i mot denne energien fra objektet i seg selv.

men et objekt med en spiss kan skjære seg gjennom overflatespenningen slik at vannmolekylene sprer seg og vannet vil derfor ikke bli like hardt som et flatt objekt.(tror dette gjelder på saktere hastighet)

og har du en fart på 200 km/t som er rundt det du får når du hopper fra et fly og treffer vannet vil selve vannet føles som asfalt.

tror neppe man ville ha overlevd :hmm:

Lenke til kommentar
Btw, hvordan har de få som har klart å overleve frittfall fra fly egentlig greid å lande på marka uten å bli "molykylisert". Det eneste jeg har klart å tenke meg til er vel at man prøver å bruke korppen til en slags fallskjerm, samtidig som man prøver å få fart framover slik at man seilflyr på en slags måte.

Den personen eg las om som overlevde fall frå fly landa i ei snøfonn :). Det går nok ikkje på vanleg mark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...