miCro Skrevet 11. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg vurderer og kjøpe meg nye hodetelefoner for å få god lyd også når jeg ikke bruker anlegget mitt. Jeg vant et par Sennheiser RS 120 som jeg i utgangspunktet hadde tenkt til å bruke, men jeg har etter litt bruk funnet ut at et trådløst headset ikke er noe for meg. Hodetelefonene skal kun brukes i lag med D/A converteren min (Benchmark DAC1), så de trenger ikke å være lettdrevne. Jeg er i utgangspunktet mest opptatt av lydkvaliteten i forhold til musikk, men om det låter bra også på film og spill er det selvfølgelig ingen ulempe. Jeg har lest en del både her på forumet og rundt på verdensveven, og modellene jeg så langt sitter igjen med er disse: - Sennheiser HD 650 - Beyerdynamic DT 990 - Beyerdynamic DT 880 Musikksmaken min er relativt variert, så hodetelefonene må fungere godt med alt fra rolig jazz til black metal. Er det en av de tre jeg nevner som er markant bedre enn de andre? Eventuelt er det noen andre hodetelefoner jeg bør vurdere i den prisklassen? Det jeg er mest usikker på i forhold til alternativene jeg lister opp er hvor mye av lyden fra en åpen hodetelefon lekker ut til omgivelsene? Vil det bli hørbart for folk som sitter i rommet ved siden av hvis veggene er normalt tykke? Lenke til kommentar
JensL Skrevet 11. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 11. januar 2008 Du har funnet fram til noen fine kandidater, som alle er gode på sine måter. Hvilken du skal kjøpe, kommer helt an på smak og behag. Min smak passet best sammen med Beyerdynamic. Jeg har eid Sennheiser HD600 og har testet HD650 ganske mye, også sammenliknet direkte med de to fra Beyerdynamic. Jeg synes HD600 og HD650 var veldig behagelige, balanserte og ganske korrekte, men også litt dorske og kjedelige, selv med en god kilde og forsterker. Lyden var litt mørk og noen detaljer var ikke like lette å høre. Det var rett og slett som om spillegleden ikke var helt på plass. Beyerdynamic DT880 er mer luftig og uanstrengt. Massevis av detaljer i et stort lydbilde uten at det blir slitsomt. Den er utrolig nøytral, balansert og korrekt. Dette er en hodetelefon man bare glemmer at man har på hodet etter en liten stund. Noen klager over at det er lite bass, men etter å ha blitt vant til den, er det ikke noe problem. Den har mer korrekt bassgjengivelse enn de fleste, og det er svært lett å plukke ut bass-detaljer. DT990 er mer rocka og underholdende med masse tøff bass, men jeg synes den greier seg godt med jazz og rolig musikk også. Av de tre nevnte modellene, er nok denne den beste til filmbruk. Den såkalte "hifi-utgaven" (Edition 2005), låter litt bedre enn Pro-utgaven. DT990 er kanskje ikke den mest ufargede og korrekte, men spillegleden er virkelig på plass. Du må nesten få prøvd de forskjellige modellene for å finne ut hva som passer deg best. Hvis du ikke allerede har gjort det, så gjør noen søk på www.headfi.com , her er det utrolig mye info om alle tre modellene. AKG K701 burde nok også tas med i beregningen. Den låter ikke ulikt Beyer DT880. Jeg har vanskelig å tro at folk i naborommet skal kunne høre noe særlig. Da må det være helt stille i huset, og du må spille rimelig høyt. Beyer DT880 er halvåpen, så den lekker ikke like mye som de andre, men forskjellene er små. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 14. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. januar 2008 Takk for tipset om headfi.com, har funnet mye bra info der. Det virker også som om mange der deler din oppfatning om HD 650, men om den blir koblet sammen med en passende forsterker og ikke minst en god kilde er visst HD 650 helt fantastisk! Etter mye vurdering frem og tilbake sitter jeg nå igjen med en sterk trang til å bestille følgende: - Darkvoice 332 - Sennheiser HD 650 Innenfor sin prisklasse er visst det noe av det bedre man kan koble sammen. Hvis man i tillegg spanderer på forsterkeren noen bedre rør er visst ikke hodetelefon-nirvana så langt unna. Skader heller ikke at den er en sann fryd for øye: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå