pat2004 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Hei! Har satt opp en laptop med Vista Business og bruker denne som en multimedia-maskin i stua. Til denne har jeg koblet til et lydkort av typen nevnt i headingen. Installerte først driverne fra en cd som var ment for Vista men gikk senere på nett og oppdaterte dem. Jeg kjører optisk kabel fra lydkortet og inn på en Pioneer VSX-516 forsterker. 1. Når jeg åpner Creative-applikasjonen for å velge 5.1 og tester høyttaler-signalene responderen den kun på de to front-høytalerne(dame som sier "left front" og "right front"). Animasjonen på maskinen viser at den går gjennom alle 6 høytalerne men lyden kommer kun fra de to. Men dersom jeg tester DTS og Dolby Digital i egenskaper for lydkortet i kontrollpanelet, hører jeg plutselig testtonene(kort melodi) i alle høytalerne. Likevel, når jeg kjører en DVD med DD fra laptopen får jeg ingen DD-lyd inn til forsterkeren. Den fortsetter å stå på Dolby Pro Logic II. Selv om Media Player har registrert Dolby Digital nede i venstre hjørne når jeg kjører DVD-en på den... 2. Kjører som sagt optisk kabel, den som fulgte med. Jeg styrer også alt sammen trådløst fra en annen laptop i sofaen via Ultra VNC. Dersom det blir mye trådløst trafikk, ser det ut som dette påvirker lyden da det blir mye skraping/forstyrrelser... Kan det bety at det er en dårlig skjermet optisk kabel? Kan det hjelpe å kjøpe en bedre en? Er takknemlig for alle svar Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Når du bruker optisk så kan du ikke sende 5.1 signal. DTS signalet kommer "gjemt" i form av et 2.1 signal som forsterkeren koder og sender ut. Derfor må jo forsterkeren støtte DTS. Endret 11. januar 2008 av Snuggis Lenke til kommentar
edge Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Hijacker denne litt: Når jeg sender ut lyd fra VLC til Z-5500 så kommer det opp DTS Digital i feltet på volum-modulen, men lyden hakker, samme hakk i ca 5 sekunder før et nytt hakk kommer på en måte. Noen som vet hva dette skyldes? Lydkortet er et Creative SB Surround External(24b) Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 12. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2008 Når du bruker optisk så kan du ikke sende 5.1 signal. DTS signalet kommer "gjemt" i form av et 2.1 signal som forsterkeren koder og sender ut. Derfor må jo forsterkeren støtte DTS. Er fullstendig klar over det. Jeg bare formulerte meg feil. Men uansett mottok ikke forsterkeren min noe signal den kunne dekode. Trodde jeg... Problemet er faktisk løst. Jeg måtte rett og slett bare gå inn på Media Player, inn på avansert osv og sette den til å sende ut lyd til å kodes til 5.1 gjennom spdif. Så enkelt var det! Ellers takk! Jeg har fremdeles det andre problemet da. Det skraper i lyden gjennom optisk under trådløs trafikk. Er folk enige i at det kan være dårlig optisk kabel? Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 La oss kalle dette en dump... Spilte av en tv-serie fra laptopen igår som gikk i Dolby Digital. Da var knitringen mye kraftigere. Kanskje pga for mye output på kabelen, begynte jeg å tenke på. Derfor satte jeg ned output'en på hovedvolumet ut gjennom optisk fra 100 til 80. Det hjalp kanskje litt men ikke merkbart mye. Tror dere det kan ha noe å si? At det hjelper betraktelig hvis jeg justerer den ned? Vil nemlig ikke justere ned altfor mye, for da frykter jeg at outputen på høytalerne blir for dårlig sammenlignet med andre kilder... Dette begynner muligens å bli feil kategori, men... Noen som vet? Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Oppdatering: Nå har jeg kjøpt ny optisk kabel fra Tech-link. Det hjalp faktisk ikke så mye, men da har jeg ihvertfall en bedre en. Jitteret kommer nok fra "systemet".. Jeg satte ned outputen fra maskinen til litt over 50%. Da forsvant knitringen på mp3-spillingen, muligens fordi den kjøres gjennom Winamp... Det jeg sliter med nå er å få ned outputen på Windows Media Player. Det ser ikke ut som den lar seg påvirke av den generelle output-justeringen til spdif-utgangen. Det skal være et sted på den spilleren der du kan velge hvor lyden går ut samt hvor mange kanaler den skal gå ut på og hvilken utgang. Har lett overalt på spilleren nå, men finner den ikke igjen. Jeg husker jeg brukte den opsjonen til å velge spdif og slik at forsterkeren dekodet til 5.1... Noen som husker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå