Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselfilter bytte på Passat TDI ,99, 110hp, enkelt?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bytte dieselfilter til min passt TDI 99 modell, i forbindelse med en service jeg selv skal gjøre på min bil.

 

 

Jeg har en dieselfilter liggende som jeg kjøpte fra Tyskland i sommer.

 

Er det noe jeg må passe på? Har lest rundt omkring at det kommer luft inni systemet osv., men det vil det jo gjøre når jeg åpner begge slangene fra dieselfilteret? Skal det være noe automatisk luftfjerning eller noe med disse motorene?

Skal jeg fylle litt diesel i filteret før jeg setter/dytter slagene på plass, for å slippe ha luft inne i filteret eller noe??

 

 

Min motorkode er AFN

 

Skal ellers bytte( i tillegg til diselfilter): luft -og pollen filter, olje med filter(med bunnplugg+pakning).

 

Dett er allrede gjort:

 

Bremseveske bytta jeg i sommer nå, reg.reima er bytta.

Tok ut og rengjorde luftfilterhuset for 3 dager siden.

Girolje skal byttes, venter på en sånn inbus nøkkel fra tyskland.

Har også planer, når det blir varmt ut, å ta ut inntak manifold ( eller hva det heter) og rengjøre det. Lest omkring at det kan ligge masse dritt inni der...

 

Noen tips og erfaringer rundt dette?

Takk på forhånd.

Endret av vwlt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Mange biler har en manuell pumpe ved eller på filterbeholderen. Noen kan se ut som en slik pumpe man ofte ser i båter mens andre er en rund sak som står oppå filterbeholderen som du presser ned. Etter filteret er byttet pumper du på denne til du kjennes det blir trykk i systemet. Er det ikke en slik pumpe i nærheten av filteret pleier jeg å ta av slangen fra filteret (den som går til motor) å kjøre trykkluft i tanken med blåsepistol til filteret er fyllt. Den lille luften som blir igjen i slangen til motor er ikke noe problem for en 99 modell. Hadde denne vært 15 år eldre måtte du også luftet på dysene.

Lenke til kommentar

Disse skal være selvluftene. Fyll opp filteret max før du setter det på. Da får du kanskje start på bilen før du har kjinna tomt batteriet. Kan være greit med booster pack hvis den er kranglete.

 

Når bilen starter ikke rør gassen. Den vil starte rett etter at du har bytta filteret, er du heldig stopper den ikke med en gang. Hvis den stopper er det bare og begynne og kjinne på starteren til det fyrer. Du trenger ikke drepe startmotoren med og kjinne i flere minutter i strekk etc..

 

Trykk i tanken ,lufte dyser og litt plukk pleier og være trikset hvis motoren har en dårlig dag.

Lenke til kommentar

Skiftet filteret 2 ganger på min Vento 1.9TDK. Gikk rett frem, av med den gamle på med den nye filteret, og så hadde starta jeg bil. Ikke noe hokus pokus. Naturlig nok tok det litt tid før bilen startet fordi filtere måtte jo fylles med drivstoffet, men det gikk fint.

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Da var dieselfilterbytte gjort. Alt gikk veldig bra. Startet på 1. forsøk etter byttet.

Dette gjorde jeg:

Dro til Biltema og kjøpte 5L drivstofftank til 50kr og fylte 5L diesel på en bensinstasjon på vei hjem.

Fylte også litt over halvfull tank med diesel på bilen, siden noen nevnte at det er best med fulltank.

 

Under panseret: Måtte ta av en slange fra turbo til intercooler( det var litt olje inni slangen, skal det være slik?), så

fikk jeg skrudd ut tot. 4 slanger( 2 til og fra motoren til filteret og 2 til og fra tanken til filteret).

Så fant jeg fort ut at nye filteret var kun selve filteret, ikke den delen som sitter på toppen med tilkoblinger til alle slangene...

 

Men min er fra 99, så jeg måtte etter at jeg tok ut filteret, skru ut toppdelen, det var litt verre. Brukte bare oljefilter tang

og en skruetrekker, dro begge i motsatt retning så gikk den av.

Fylte nye filteret helt full med diesel fra reservetanken jeg hadde kjøpt fra Biltema og skrudde så toppendelen på plass.

Monterte deretter filteret på plass og alle slangene, samt turboslangen...

 

Starta bilen...trykket IKKE på gass, som det ble påpekt. Kjørte kanskje 20meter.

Alt ser bra ut foreløpig.

 

INGEN VITS Å BETALE VERKSTED FOR DENNE TYPEN ENKEL VEDLIKEHOLD AV BILEN :)

Kjøpte dieselfilteret fra Tyskland i sommer, kosta under 200Kr tror jeg. Ellers var det bare 5L reservetanken fra Biltema til 50kr og jobben var gjort for under 300Kr. Verksted tar MIN 1000Kr tror jeg!!!

 

Men til alle dere: Tusen Takk for svarene deres!!!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...