StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Er et kamera med 10 megapixler et bra kamera ? Venter på et billig et fra budnett i posten... Håper det er bra , selv om det er billig Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Er en fire meter lang bil bra? Et kameras kvalitet kan ikke vurderes i megapixler. Alt over tre-fire megapixler er IMO godkjente størrelser for kompaktkamera og kvaliteten på alt annet blir da mye viktigere enn antall pixler. Er det veldig billig er det oftes ikke bra, selv om det har mange pixler. Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Er en fire meter lang bil bra? Et kameras kvalitet kan ikke vurderes i megapixler. Alt over tre-fire megapixler er IMO godkjente størrelser for kompaktkamera og kvaliteten på alt annet blir da mye viktigere enn antall pixler. Er det veldig billig er det oftes ikke bra, selv om det har mange pixler. Blir ikke bildene mye skarpere jo høyere antall megapixler det har ? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Er en fire meter lang bil bra? Et kameras kvalitet kan ikke vurderes i megapixler. Alt over tre-fire megapixler er IMO godkjente størrelser for kompaktkamera og kvaliteten på alt annet blir da mye viktigere enn antall pixler. Er det veldig billig er det oftes ikke bra, selv om det har mange pixler. Blir ikke bildene mye skarpere jo høyere antall megapixler det har ? Ikke nødvendigvis. Følger ikke optikken med kan 10MP gjøre bilder mer utsatt for støy og kornete. Kompaktkamera er som oftes ikke utstyrt med verdens beste optikk. Denne vil gi deg ett bra svar https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Er en fire meter lang bil bra? Et kameras kvalitet kan ikke vurderes i megapixler. Alt over tre-fire megapixler er IMO godkjente størrelser for kompaktkamera og kvaliteten på alt annet blir da mye viktigere enn antall pixler. Er det veldig billig er det oftes ikke bra, selv om det har mange pixler. Blir ikke bildene mye skarpere jo høyere antall megapixler det har ? Problemet med digitale kameraer, er at antall megapiksler er bare en liten del av pakka. Når et kamera får fler piksler, så tar hver piksel mindre plass, og den mottar dermed mindre lys. Dette føres til mer støy når det er lite lys og du bruker høy ISO. I tillegg så har optikken begrensinger; bla. oppløsning. t godt eksempel er Samsung NV8 og NV20. Dette er to veldig like kameraer, men med forskjellig antall piksler. I de testene jeg har sett, så tar NV8 skarpere bilder og har mindre støy på høyere ISO enn storebror! Et speilrefleks kamera har mye større sensor, så problemene synes ikke så godt der. Og ettersom 6MP holder til A3; så burde jo det være nok. Tom Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Forstår.... Jeg har kjøpt meg et videokamera på bidnett - bydde 781 kroner for det, og lurer på om det er brukbart ..... ? hjelp hehe..... Det er 10 megapixler på det, og nå angrer jeg på at jeg ikke istedet bydde på det som hadde 5 megapixler, hvis lyset blir dårligere på jo mer megapixler det er...... Er en fire meter lang bil bra? Et kameras kvalitet kan ikke vurderes i megapixler. Alt over tre-fire megapixler er IMO godkjente størrelser for kompaktkamera og kvaliteten på alt annet blir da mye viktigere enn antall pixler. Er det veldig billig er det oftes ikke bra, selv om det har mange pixler. Blir ikke bildene mye skarpere jo høyere antall megapixler det har ? Problemet med digitale kameraer, er at antall megapiksler er bare en liten del av pakka. Når et kamera får fler piksler, så tar hver piksel mindre plass, og den mottar dermed mindre lys. Dette føres til mer støy når det er lite lys og du bruker høy ISO. I tillegg så har optikken begrensinger; bla. oppløsning. t godt eksempel er Samsung NV8 og NV20. Dette er to veldig like kameraer, men med forskjellig antall piksler. I de testene jeg har sett, så tar NV8 skarpere bilder og har mindre støy på høyere ISO enn storebror! Et speilrefleks kamera har mye større sensor, så problemene synes ikke så godt der. Og ettersom 6MP holder til A3; så burde jo det være nok. Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Forstår.... Jeg har kjøpt meg et videokamera på bidnett - bydde 781 kroner for det, og lurer på om det er brukbart ..... ? hjelp hehe..... Det er 10 megapixler på det, og nå angrer jeg på at jeg ikke istedet bydde på det som hadde 5 megapixler, hvis lyset blir dårligere på jo mer megapixler det er...... Nå er jeg generelt skeptisk til video-kameraer som også kan ta bilder. Tom Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Forstår.... Jeg har kjøpt meg et videokamera på bidnett - bydde 781 kroner for det, og lurer på om det er brukbart ..... ? hjelp hehe..... Det er 10 megapixler på det, og nå angrer jeg på at jeg ikke istedet bydde på det som hadde 5 megapixler, hvis lyset blir dårligere på jo mer megapixler det er...... Nå er jeg generelt skeptisk til video-kameraer som også kan ta bilder. Tom Det videokameraet får jeg snart i posten , men er spent på hvor godt det funker. Har et Samsung Kamera, men der funker ikke batteriene, kun med strøm, det er noe galt med forsyningen fra området som leverer strøm fra batteriene.... Men Samsung kameraet tok gode videopptak, med god kvalitet... og klare skarpe bilder - det kostet ca 4500 da.... Men er litt skeptisk til sånnt billig kamera jeg har kjøpt nå på bidnett.... Ukjent merke for meg Technaxx ? har dere hørt om det merket, - hehe sikkert et billig drittmerke, men men håper det funker........ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Det videokameraet får jeg snart i posten , men er spent på hvor godt det funker. Har et Samsung Kamera, men der funker ikke batteriene, kun med strøm, det er noe galt med forsyningen fra området som leverer strøm fra batteriene.... Men Samsung kameraet tok gode videopptak, med god kvalitet... og klare skarpe bilder - det kostet ca 4500 da.... Men er litt skeptisk til sånnt billig kamera jeg har kjøpt nå på bidnett.... Ukjent merke for meg Technaxx ? har dere hørt om det merket, - hehe sikkert et billig drittmerke, men men håper det funker........ Aldri hørt om Technaxx - bare navnet gir meg frysninger på ryggen. Er vel på samme nivå som United, Scott og de andre ræle merkene som flyter rundt. En rask titt på nettet viser at Technaxx er basert i Tyskland. Dette tyder på et firma som kjøper billige ting fra leverandører i Kina e.l. og setter sitt navn på det. Tom Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 kanskje litt oftopic, men i følge forbruberrådet er det 5 års reklamasjonsonsrett på digitale videokameraer. Hvis du ikke har hatt det i mer enn 5 år, ville jeg ha anbefalt deg å ringe forbrukerrådet (tlf finner de på http://forbrukerradet.no/). kan eventuelt sende dem en mail. Hadde et videokamera (billigere enn ditt). Fikk omsider kranglet meg til reprasjon. må bare være litt sta... Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 kanskje litt oftopic, men i følge forbruberrådet er det 5 års reklamasjonsonsrett på digitale videokameraer. Hvis du ikke har hatt det i mer enn 5 år, ville jeg ha anbefalt deg å ringe forbrukerrådet (tlf finner de på http://forbrukerradet.no/). kan eventuelt sende dem en mail. Hadde et videokamera (billigere enn ditt). Fikk omsider kranglet meg til reprasjon. må bare være litt sta... ja, de sier at de ikke kan fikse kameraet, og da vil det bli knalldyrt, like dyrt som et nytt..... Synes samsung kameraet var ellers veldig bra. Har tatt mange opptak på det, - og det er alltid godt med kamera når man skal på tur... Liker faktisk bedre videokamera, enn vanlig kamera... Får liksom mer helhetsinntrykk av et videokamera, - og gøy som minner Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Forstår.... Jeg har kjøpt meg et videokamera på bidnett - bydde 781 kroner for det, og lurer på om det er brukbart ..... ? hjelp hehe..... Det er 10 megapixler på det, og nå angrer jeg på at jeg ikke istedet bydde på det som hadde 5 megapixler, hvis lyset blir dårligere på jo mer megapixler det er...... Antall megapixler har ingen ting med videoopptaket å gjøre, så det trenger du ikke å tenke på. Det har kun noe å si for stillbildefunksjonen i kameraet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Hei StineMariell. Tror du kan ha godt av å lese denne guiden før du kjøper nytt kamera. For det du har bestilt fra Bidnet, bør du returnere på angrefristen (14 dager fra mottaksdato) Link: Digitalkameraguiden - En grundig innføring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå