StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Noen som har opplevd det samme som meg , og blitt knust etter å hatt et nært forhold til en kynisk psykopat ? Hva må til for at en person skal kalles psykopatisk egentlig, for det fins jo idioter også... eller rettere sagt drittsekker...... Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Kan jo gjøre en scoore diagnose Systemet er utviklet av den kanadiske professor Robert D. Hare og er spesialtilpasset avsløring av psykopater. Det består av 20 spørsmål som gir fra 0 til 2 poeng. Maks 40 poeng. Testen må administreres av en person med relevant utdanning for at den skal kunne brukes diagnostisk. 0 poeng = ikke til stede 1 poeng = sannsynlig til stede 2 poeng = sikkert til stede utelatt = ikke tilstrekkelig informasjon Inntil fem trekk kan utelates uten at validiteten i testen forsvinner. 1 Glatthet / overflatisk sjarm 2 Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi 3 Behov for stimuli / lett for å kjede seg 4 Patologisk løgnaktighet, bedrageri 5 Bløffmakeri / manipulering 6 Manglende anger eller skyldfølelse 7 Manglende dybde av følelser 8 Ufølsomhet, manglende empati 9 Parasittær livsstil 10 Oppfarende / dårlig kontroll over sinne 11 Promiskuøs seksuell adferd 12 Tidlige adferdsproblemer 13 Manglende realistisk langtidsplanlegging 14 Impulsivitet 15 Uansvarlig (foreldre)adferd 16 Hyppige ekteskap / samboerforhold 17 Ungdomskriminalitet før fylte 15 år 18 Svikt under prøvetid eller løslatelse 19 Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger 20 Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel Edit : Mer en 25 poeng vil etter denne testen = sosiopat/psykopat Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Kan jo gjøre en scoore diagnose Systemet er utviklet av den kanadiske professor Robert D. Hare og er spesialtilpasset avsløring av psykopater. Det består av 20 spørsmål som gir fra 0 til 2 poeng. Maks 40 poeng. Testen må administreres av en person med relevant utdanning for at den skal kunne brukes diagnostisk. 0 poeng = ikke til stede 1 poeng = sannsynlig til stede 2 poeng = sikkert til stede utelatt = ikke tilstrekkelig informasjon Inntil fem trekk kan utelates uten at validiteten i testen forsvinner. 1 Glatthet / overflatisk sjarm 2 Egosentrisk / storhetsideer om egen verdi 3 Behov for stimuli / lett for å kjede seg 4 Patologisk løgnaktighet, bedrageri 5 Bløffmakeri / manipulering 6 Manglende anger eller skyldfølelse 7 Manglende dybde av følelser 8 Ufølsomhet, manglende empati 9 Parasittær livsstil 10 Oppfarende / dårlig kontroll over sinne 11 Promiskuøs seksuell adferd 12 Tidlige adferdsproblemer 13 Manglende realistisk langtidsplanlegging 14 Impulsivitet 15 Uansvarlig (foreldre)adferd 16 Hyppige ekteskap / samboerforhold 17 Ungdomskriminalitet før fylte 15 år 18 Svikt under prøvetid eller løslatelse 19 Manglende ansvarsfølelse for egne handlinger 20 Flere typer lovbrudd blant følgende: tyveri, innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord, mordforsøk, ulovlig våpenbesittelse, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel Edit : Mer en 25 poeng vil etter denne testen = sosiopat/psykopat Han som jeg hadde kontakt med scorer på alt , med unntak at han er ikke tatt for noe lovbrudd som jeg vet om. Men det sies at mange psykopater blir ikke tatt i rettsvesenet, de manipulerer seg unna det, og får heller folk til å tro at det er andre som er idiotene... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Slik mente man å kunne diagnostisere en psykopat. (wikipedia) Man benyttet et poengsystem basert på personlighetstrekk hvor 40 poeng er den høyste oppnåelige sum. I Skandinavia regner de fleste forskere en person med flere enn 25 poeng som psykopat. De fleste forskere mener det i likhet med andre psykiske lidelser også er grader av psykopati. Man kan derfor ikke utelukke at også de med en lavere poengsum må ansees som psykopater. De fleste psykopater er ikke kriminelle. Det meste av forskningen på psykopater er gjort på kriminelle psykopater. Problemet er ofte at psykopater ikke regner seg selv for å være syke. Av den grunn er de også vanskelige å avsløre. Psykopater har også evner til å manipulere andre personer med seg mot offeret, og dette gjør dem til hensynsløse og destruktive faktorer i mange sammenhenger i samfunnet. Den til dels store forvirringen rundt begrepet psykopati kommer mye av at nærliggende diagnoser som antisosial personlighetsforstyrrelse og dyssosial personlighetsforstyrrelse blandes sammen med og likestilles med psykopati. Sistnevnte er imidlertid en langt snevrere diagnose enn de øvrige. Sosiopat er synonymt med psykopat. Begrepet sosiopat ble innført av en del amerikanske forskere for å underbygge at psykopatens konflikt er i samspill med sitt sosiale miljø. Har ingen personlige erfaringer å hente av dessverre men har vært en del kontakt med folk som har vært utsatt for slike "trivelige" mennesker. Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ja, jeg føler meg "skutt" og skadet av "skuddet" etter å ha hatt kontakt med denne mannen. Jeg er sjokket over hans tankegang og oppførsel. Han sier at det er normalt å bare tenke på seg selv, og gi blaffen i hva andre føler uansett. Han er en egoist, og hadde du hørt alt han har gjort mot meg, og måten han er på , ville du nok vært lamslått..... men psykopater vet de hva de gjør ? .... eller er de syke ?..... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ja, jeg føler meg "skutt" og skadet av "skuddet" etter å ha hatt kontakt med denne mannen. Jeg er sjokket over hans tankegang og oppførsel. Han sier at det er normalt å bare tenke på seg selv, og gi blaffen i hva andre føler uansett. Han er en egoist, og hadde du hørt alt han har gjort mot meg, og måten han er på , ville du nok vært lamslått..... men psykopater vet de hva de gjør ? .... eller er de syke ?.....Om de gjør det bevist er nok vanskelig å si, det er vil nok variere fra person til person. Til en hvis grad er det normalt å være egoistisk ja men alt med måte..Har du gjort et klart brudd med vedkommende eller har du forsatt kontakt med han? Det er noe av det som kan være veldig vanskelig når en har med slike mennesker å gjøre, det å klare å komme seg bort fra vedkommende. Hvis du vil ha lesestoff om slike personer så kan google være til hjelp: link Et bra treff er f.eks: http://iskwew.com/blogg/2007/02/26/brev-til-en-psykopat/ Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ja, jeg føler meg "skutt" og skadet av "skuddet" etter å ha hatt kontakt med denne mannen. Jeg er sjokket over hans tankegang og oppførsel. Han sier at det er normalt å bare tenke på seg selv, og gi blaffen i hva andre føler uansett. Han er en egoist, og hadde du hørt alt han har gjort mot meg, og måten han er på , ville du nok vært lamslått..... men psykopater vet de hva de gjør ? .... eller er de syke ?.....Om de gjør det bevist er nok vanskelig å si, det er vil nok variere fra person til person. Til en hvis grad er det normalt å være egoistisk ja men alt med måte..Har du gjort et klart brudd med vedkommende eller har du forsatt kontakt med han? Det er noe av det som kan være veldig vanskelig når en har med slike mennesker å gjøre, det å klare å komme seg bort fra vedkommende. Hvis du vil ha lesestoff om slike personer så kan google være til hjelp: link Et bra treff er f.eks: http://iskwew.com/blogg/2007/02/26/brev-til-en-psykopat/ Leste dette, bra innlegg som var skrevet.... Jeg føler meg ganske sjokkert, lammet og skadeskutt etter hans oppførsel mot meg. Han har tråkket på mine følelser... samt vet han å lage problemer for meg.... Han vet litt for mye om mine svake punkter, og der trykker han KNALLHARDT au.... Jeg orker nesten ikke å tro at han er psykopat engang...... Prøver alltid å se igjennom fingrene på han..... og da gir han meg garantert flere smell..... Han manupulerer , og elsker å lage bråk for meg ser det ut som..... Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Psykopater vil bl.a. aldri skjønne selv at de er drittsekker og egoister. De kan heller ikke behandles pga dette. Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Psykopater vil bl.a. aldri skjønne selv at de er drittsekker og egoister. De kan heller ikke behandles pga dette. Enig i det... Det ser ikke ut til at denne mannen som jeg har hatt kontakt med forstår at han er en drittsekk...... Han tror at det er normalt å bare være en Total Egoist, og alt han gjør er bare for å gjøre kun seg selv godt - noe han påstår er normalt selv....... hmmm...... Men er psykopater syke ? Jeg mener at de er mentalt syk på en eller annen måte siden de ikke har "kapasitet" i hodet nok til å forstå hva de gjør mot andre..... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Tja, faren min er psykopat/sosiopat. Noe du lurte på? Endret 11. januar 2008 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Tja, faren min er psykopat/sosionom. Noe du lurte på? Hvordan vet du at faren din er psykopat ? ....... Er han diagnosert ? Hvordan er han ? Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jepp. Det var ikke noe særlig, uten at jeg vil si så mye om det. Jeg tror ikke psykopater innser at de er så jævlig egoistiske og selvsentrerte at det er kvalmt, så vanskelig å forandre seg. Håper bare det beste for de, uansett hvor lite kult det var mot meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Tja, faren min er psykopat/sosionom. Noe du lurte på? Hvordan vet du at faren din er psykopat ? ....... Er han diagnosert ? Hvordan er han ? Ja, han er diagnosert av både prest, politi og leger og rettsleger, samt dommere. Hvordan han er. Som du sikkert vet så har en sosiopat 2 sider de spiller. Da tenker jeg ikke på 2 sider som vi mennesker, altså i form av og skjule at vi ikke vet det eller det, evt. noen små minus som vi alle har. Jeg tenker på det og spille snill, og det og spille ond. Er ikke så mye jeg husker fra barndommen, men av fortalt så er han snill når vi hadde gjester, veldig hyggelig, mens når gjestene dro så skiftet han side. Det her er ikke i form av fysisk vold, da min far har en sykelig høy intelligens. Han vet hva han gjør, hvordan han skal gjøre det, og har lurt rettsvesenet i 15 år. Nettopp nå nylig har han fått avslag på rett til og møte meg. Det sier jo sitt, da han har lurt dem trill rundt og fått min mor til og være den store stygge ulven. Men, ikke alt er negativt. Når han spiller sin gode side så er han virkelig god. Som en far skal være. Ta deg med på fisketur, kino, gå i sentrum, osv. Og dette er jo noe man kan ha glede av, helt til man finner ut at det hele er et spill og en taktikk som blir brukt for og vinne tillit. Kan også nevne at en sosiopat er et menneske uten følelseliv, altså et menneske som ikke føler glede eller sorg. Noe mer? Bare og spørre i vei, skal svare etter beste evne, men personlige opplysninger, som navn bosted og lignende blir ikke oppgitt da dette er høyst personlig informasjon. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 De er gjerne ålreite når de skal ha noe ut av det, ja. Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 De er gjerne ålreite når de skal ha noe ut av det, ja. Psykopater er noen luringer. De er gjerne kjempehyggelige når de skal ha seg noe... Men når ting går imot dem blir de nok vanskelige..... Men det er vanskelig å skille psykopater fra idioter ...... Hva er skillnaden liksom ? Lenke til kommentar
StineMariell Skrevet 11. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2008 Ja, jeg hadde forbindelser med en mann, som opptrer helt "korni". Han kunne tukle med mine følelser så det holdt..... Han virker plutselig forelsket i meg, og så svinger han om - hele tiden, til å plutselig snakke seg selv helt imot...... Er en lang historie .... I begynnelsen virket han mer ordentlig ut, men senere så stammer han veldig, og jeg har opplevd sider av han som er veldig merkelige. Han sier at han - tenker kun på seg selv, og det skal jeg også gjøre sier han... Det er menneskelig å tenke kun på seg , sine mål og sitt , uten å tenke på hvordan andre har det - det bryr han ikke i det hele tatt sier han...... Uansett hva som skjer.... om personen dør eller lever betyr det ingenting...... Samtidig så prøver han alltid å få meg til å virke ut som idioten av oss..... Han har gjort mye , som jeg ikke orker å skrive her.... Saken er komplisert...... Men er dette typiske normale trekk / eller drittsekk-trekk / eller psykopatiske trekk ? Tja, faren min er psykopat/sosionom. Noe du lurte på? Hvordan vet du at faren din er psykopat ? ....... Er han diagnosert ? Hvordan er han ? Ja, han er diagnosert av både prest, politi og leger og rettsleger, samt dommere. Hvordan han er. Som du sikkert vet så har en sosiopat 2 sider de spiller. Da tenker jeg ikke på 2 sider som vi mennesker, altså i form av og skjule at vi ikke vet det eller det, evt. noen små minus som vi alle har. Jeg tenker på det og spille snill, og det og spille ond. Er ikke så mye jeg husker fra barndommen, men av fortalt så er han snill når vi hadde gjester, veldig hyggelig, mens når gjestene dro så skiftet han side. Det her er ikke i form av fysisk vold, da min far har en sykelig høy intelligens. Han vet hva han gjør, hvordan han skal gjøre det, og har lurt rettsvesenet i 15 år. Nettopp nå nylig har han fått avslag på rett til og møte meg. Det sier jo sitt, da han har lurt dem trill rundt og fått min mor til og være den store stygge ulven. Men, ikke alt er negativt. Når han spiller sin gode side så er han virkelig god. Som en far skal være. Ta deg med på fisketur, kino, gå i sentrum, osv. Og dette er jo noe man kan ha glede av, helt til man finner ut at det hele er et spill og en taktikk som blir brukt for og vinne tillit. Kan også nevne at en sosiopat er et menneske uten følelseliv, altså et menneske som ikke føler glede eller sorg. Noe mer? Bare og spørre i vei, skal svare etter beste evne, men personlige opplysninger, som navn bosted og lignende blir ikke oppgitt da dette er høyst personlig informasjon. Håper dette hjelper. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 De er gjerne ålreite når de skal ha noe ut av det, ja. Psykopater er noen luringer. De er gjerne kjempehyggelige når de skal ha seg noe... Men når ting går imot dem blir de nok vanskelige..... det der er meg ! , et gjennomsnittelig mannfolk Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ja, jeg føler meg "skutt" og skadet av "skuddet" etter å ha hatt kontakt med denne mannen. Jeg er sjokket over hans tankegang og oppførsel. Han sier at det er normalt å bare tenke på seg selv, og gi blaffen i hva andre føler uansett. Han er en egoist, og hadde du hørt alt han har gjort mot meg, og måten han er på , ville du nok vært lamslått..... men psykopater vet de hva de gjør ? .... eller er de syke ?..... Hvis man skjønner at det eneste man har fullt ansvar for er hva, og hvordan man sier tingene. Hvordan mottakeren behandler den, har man ingen som helst kontroll med. Derfor er det så komplisert å kommunisere. Vi har to språk som vi kommuniserer til hverandre med. Det synlige kan man rasjonellt tolke, mens det usynlige språket må man bruke hele sanseapparatet for å få med seg. Prøv å gjett hvilket språk som til slutt bestemmer hva som er "riktig"? Så på en måte er det han sier helt korrekt. Jeg selv har møtt mange jeg der og da mente var hakkende kaklende sprø. Nå godt i ettertid har inntrykket forandret seg, og derfor skal jeg heretter være varsommere med å diagnostisere andre, før jeg har gjort mitt absolutt beste for å sjekke ut egne følelser først. Dette må ikke oppfattes som at jeg feller noen dom i denne saken. Det er heller ment som deling av erfaringer. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 det der er meg ! , et gjennomsnittelig mannfolk Kanskje i noen tilfeller. Det er noe mye som spiller inn på om man er psykopat eller ikke. Er nok vanskelig å vite helt 100%. Vi får håpe at "psykopatene" våres har noe godt i bunnen, og ikke bare er syke i hodet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Ja, jeg hadde forbindelser med en mann, som opptrer helt "korni". Han kunne tukle med mine følelser så det holdt.....Han virker plutselig forelsket i meg, og så svinger han om - hele tiden, til å plutselig snakke seg selv helt imot...... Er en lang historie .... I begynnelsen virket han mer ordentlig ut, men senere så stammer han veldig, og jeg har opplevd sider av han som er veldig merkelige. Han sier at han - tenker kun på seg selv, og det skal jeg også gjøre sier han... Det er menneskelig å tenke kun på seg , sine mål og sitt , uten å tenke på hvordan andre har det - det bryr han ikke i det hele tatt sier han...... Uansett hva som skjer.... om personen dør eller lever betyr det ingenting...... Samtidig så prøver han alltid å få meg til å virke ut som idioten av oss..... Han har gjort mye , som jeg ikke orker å skrive her.... Saken er komplisert...... Men er dette typiske normale trekk / eller drittsekk-trekk / eller psykopatiske trekk ? Tja, faren min er psykopat/sosionom. Noe du lurte på? Hvordan vet du at faren din er psykopat ? ....... Er han diagnosert ? Hvordan er han ? *snipp* Vel, å få deg til og føle deg som en idiot er drittsekk trekk. (enkelte sosiopater bruker også dette da de har "fanget" byttet sitt for og skade dem med psykisk terror. At han ikke bryr seg følelsemessig er et av symptomene ved en sosiopat. Håper du i beste velgående klarer og velge deg vekk fra denne mannen, da hans identitet ikke gir deg noe verdi, fordi det hele er et spill. Vet at dette kan være vanskelig, men slike mennesker bør man skygge unna, med mindre man vil bli virkelig såra og ødelagt psykisk. Forskjellen mellom en idiot og en sosiopat er at en sosiopat er smart, mens en idiot er mindre intelligent enn gjennomsnittet. At slike virker som idioter kan stemme, men at det er det er noe annet. For og gjøre linja enkel: En sosiopat tar utnyttelse av andres følelser, og psyke. En idiot vet jeg ikke mye om. Vet at de er for dumme til og utføre et mål slik som en sosiopat gjør, da tankegangene er i en helt annen klasse. (Ikke for å trakke ned på noen.) Endret 11. januar 2008 av Slettet-1ZSK0pUMX2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå