Gå til innhold

Forhindre støy ved lang lukkertid


Anbefalte innlegg

Når jeg tar bilder med lang lukkertid, opplever jeg at det følger med endel støy på himmelen. Tar for det meste bilder i Oslo-området, der det er endel "lysforurensing", men kan dette forklare alt? La ved utsnitt av to bilder.

 

Hvordan kan man få en "renere" himmel?

 

Iso 400

f18

8 sek

post-24566-1200002306_thumb.jpg

 

Iso 250

f29

25 sek

Blendet ned 3 hakk

post-24566-1200002359_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingen er at med lengre lukkertider så genererer sensoren litt varme, og det blir dermed støy og 'hot' pixels. Skal så vidt jeg har forstått være et litt mindre problem med CMOS sensorer.

 

På mitt kamera kan jeg stille inn 'noise reduction' slik at kameraet tar ett bilde til (med speilet/lukker nede) som skal være helt svart, så fjerner det 'støyen' etterpå ved å sammenligne.

Dette er gjerne en funksjon man må slå på.

 

Videre er det på mitt kamera viktig å eksponere riktig for å unngå støy på høyere ISO-verdier... Helst overeksponere bildet, uten å brenne ut høylysene. Dette gjelder vel helst for å ikke få så mye forstyrrende støy på selve motivet.

 

Du bruker veldig små blendere (store blendertall), og diffraksjon vil være et reellt problem ved de verdiene du har... f/11 og hvertfall ikke høyere enn f/16 er en fordel for å unngå diffraksjon. Dog har nok ikke det noen innvirkning på støyen.

 

Det kan være at en del er tåke/smog og lys i kombinasjon som gjør at det blir støy. Hadde det vært klar luft og stjernehimmel, så skulle det ha blitt helt 'sort'...

 

Mvh,

Beej80

EDIT: Presiserte noe.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Å bruke ISO-100 og eksponere rett. gjør underverker.

Jeg tar ofte flere bilder med forskjellig eksponering så jeg har litt å velge mellom.

Det kan også hjelpe å bruke et støyreduksjonsprogram i etterbehandlinga.

Hvis man må tyne eksponering på dataen kommer støyen veldig fort på nattbilder.

Støyreduksjon i kaeratet hjelper også vet ikke hvordan det virker på Nikon (sjekk bruksanvisninga)

RAW er et must.

Lenke til kommentar
Å bruke ISO-100 og eksponere rett. gjør underverker.

Jeg tar ofte flere bilder med forskjellig eksponering så jeg har litt å velge mellom.

Det kan også hjelpe å bruke et støyreduksjonsprogram i etterbehandlinga.

Hvis man må tyne eksponering på dataen kommer støyen veldig fort på nattbilder.

Støyreduksjon i kaeratet hjelper også vet ikke hvordan det virker på Nikon (sjekk bruksanvisninga)

RAW er et must.

 

Hvorfor er raw et must? Hører det stadig vekk, men begrunnes det?

Lenke til kommentar
Hvorfor er raw et must? Hører det stadig vekk, men begrunnes det?

Dersom støyen er et resultat av at ulike sensorpunkter måler lyset litt forskjellig i forhold til faktisk verdi er det kanskje lettere å justere i ettertid dersom man har måleverdiene fra hvert enkelt sensorpunkt og ikke en komprimert smørje av bildedata.

Lenke til kommentar
Å bruke ISO-100 og eksponere rett. gjør underverker.

Jeg tar ofte flere bilder med forskjellig eksponering så jeg har litt å velge mellom.

Det kan også hjelpe å bruke et støyreduksjonsprogram i etterbehandlinga.

Hvis man må tyne eksponering på dataen kommer støyen veldig fort på nattbilder.

Støyreduksjon i kaeratet hjelper også vet ikke hvordan det virker på Nikon (sjekk bruksanvisninga)

RAW er et must.

 

Hvorfor er raw et must? Hører det stadig vekk, men begrunnes det?

Det burde en som er så flink som deg vite.

Lenke til kommentar
Å bruke ISO-100 og eksponere rett. gjør underverker.

Jeg tar ofte flere bilder med forskjellig eksponering så jeg har litt å velge mellom.

Det kan også hjelpe å bruke et støyreduksjonsprogram i etterbehandlinga.

Hvis man må tyne eksponering på dataen kommer støyen veldig fort på nattbilder.

Støyreduksjon i kaeratet hjelper også vet ikke hvordan det virker på Nikon (sjekk bruksanvisninga)

RAW er et must.

 

Hvorfor er raw et must? Hører det stadig vekk, men begrunnes det?

Det burde en som er så flink som deg vite.

 

stemmer det. ble jo oppklart i tråden jeg dro igang med stort aktivitet. Ble vel oppsummert godt med at de som ikkje vet ka de driver med er helt avhenig av stylter innen foto (les raw) ellers går det galt.

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke mye forståelse for å forstå at bilder som ikke er komprimert inneholder mer informasjon enn de skamkomprimerte filene som i alle fall min 20D leverer. Fargedybden er mye større, for eksempel. Det må forresten av og til juksing i "mørkerommet" til grunnet forskjellige lysforhold i bildet. Da hjelper det ikke om man er verdens aller beste fotograf. Selv verdens beste fotograf kan oppheve naturlover, men i den digitale verden kan vi jukse med rawfilene. Det er helt fantastisk i forhold til det å jobbe med slides, for eksempel. Vi gjorde jo akkurat det samme i mørkerommet før i tiden. Ja, verdens beste også. Dvs de hyret verdens beste laboranter til å gjøre det for dem.

 

Sorry, stockboy. Du er altfor historieløs og uten erfaring til at du bør uttale deg om krykker og slikt. Det er mulig du har sykepleien, men fotohistorie har du i alle fall ikke studert.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...