Gå til innhold

Kjøpe DVD-spiller eller Blu-ray?


Anbefalte innlegg

Holder på å kjøpe meg "hjemmekino".

Nå står valget mellom "vanlig" dvd-spiller eller Blu-ray(ps3).

Hva er de store forkjellene visulet mellom en vanlig dvd-film og en Blu-ray spiller?

Har en Optoma hd70 prosjektor som skal vise filmene.

 

Håper noen tar seg bryet med å svare for en som ikke har peiling på sånne ting....Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder på å kjøpe meg "hjemmekino".

Nå står valget mellom "vanlig" dvd-spiller eller Blu-ray(ps3).

Hva er de store forkjellene visulet mellom en vanlig dvd-film og en Blu-ray spiller?

Har en Optoma hd70 prosjektor som skal vise filmene.

 

Håper noen tar seg bryet med å svare for en som ikke har peiling på sånne ting....Takk

 

800px-Common_Video_Resolutions_2.svg.png

Her kan du se hvor stor forskjellen er mellom 576 og 720(I ditt tilfelle).

Du har en HD-ready prosjektor. For å få full utnyttelse av denne bør du så absolutt gå for en HD-spiller.

I klassrommet på skolen spilte vi først av noen DVD filmer på en HD-ready prosjektor. Kvaliteten var rundt 3/6. Etter det så satte vi på HD-filmer. Du ser betydelig større forskjell(spørs hvor nærme du sitter da).

 

Prismessig er jo HD-spillere litt dyrere, men når man først skal ha så må man jo tenke på hva som holder seg framover. Og DVD kommer jo til å bli mer og mer borte. Så kjøper du en HD-spiller har du en spiller som holder i mange år framover.

 

Mitt råd:

 

Gå for HD-spiller.

Om du ikke velger PS3 så kan jeg anbefale denne. Kvalitet til lav pris :cool:

Lenke til kommentar
3000??? Den linken du gav meg er pris eks. mva.... legg på mva'en du så blir nok prisen 3800

 

 

Aaah, så ikke det jeg. Den ligger her til 3419. Men går du for PS3 er det så absolutt et godt valg også, da har du jo et underholdningssenter som holder i mange år. Uansett bør du gå for HD og ikke DVD. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Holder på å kjøpe meg "hjemmekino".

Nå står valget mellom "vanlig" dvd-spiller eller Blu-ray(ps3).

Hva er de store forkjellene visulet mellom en vanlig dvd-film og en Blu-ray spiller?

Har en Optoma hd70 prosjektor som skal vise filmene.

 

Håper noen tar seg bryet med å svare for en som ikke har peiling på sånne ting....Takk

 

Blu-Ray har en lagringskapasitet på 50GB, mens DVD har opptil 8.5 GB. Altså det er over 5 ganger så mye lagringsplass på en BD plate. Dette betyr at det er plass til mye mer informasjon. Bildemessig gir det en rekke forddeler som at den kan vise en mye høyere oppløsning (Opptil 1920*1080P). Filmene idag er spillt inn i 1080P/24.

Altså en oppløsning på 1920*1080 og 24FPS (Frames per second). Noe som sørger for en jevnere avspillingshastighet, i praksis betyr dette eks mindre hakking ved panoreringer.

 

Lyden er også betraktelig bedre, Blu-Ray har en høyere bitrate og har en høyere samplingfrekvens med 24 bits bitdybde, og har støtte for surround til opptil 8 kanaler (7.1).

 

I praksis betyr dette at det ikke er noen kvalitstap, imotsetning til DVD som er komprimert. Dette gjør at det kommer flere detaljer frem i bildet, fargene er mettere og det er ett bedre dybdefølese i bildet. Lyden har bedre dynamikk, vokalen blir fyldigere og også her hører man flere detaljer i lydbildet.

 

Din HD70 har ikke støtte for Full-HD, men HD-Ready. Du har da mulighet til å velge mellom 720P og 1080i. Forskjellen er at 720P har en oppløsning på hovedsakelig 1280*720 pixler, P står for progressiv. Det vil si at bildet oppdateres med en progressiv opptegning av bildet da slipper man linjeflimringen som kan oppstå med linjefletting. Da tegnes nemlig bildets antall linjer opp i én sekvens, i stedet for to.

 

1080I har en oppløsning på 1920*1080 pixler, i står for intrelaced. Her avtegnes den første, tredje, femte osv linjen tegnes opp i en sekvens, deretter tegner den andre, fjerde osv. Altså istedet for og oppdatere hele bildet samtidig, så hopper den over annet hvert punkt nedover for å så gjøre dette i neste omgang. Grunnet denne linjeflettingen så bruker den like stor båndbredde som 720P.

 

1080P er det samme som 720P, bare med en oppløsning på 1920*1080.

 

Så; hvis du skal velge mellom 720P og 1080i:

Ville jeg valgt 720P, dette grunnet at ved raske bevegelser som sport og actionfilmer er 720P og foretrekke siden det gir mindre etterslep og hakking i bilet. Ved rolige bilder er 1080i best grunnet det har en høyere opppløsning.

 

Jeg vil absolutt anbefale deg og kjøpe en Blu-Ray spiller slik at du får utnyttet din nye prosjektor fullt ut, når man først har sett på en BD-Film er det nesten en skuffelse hver gang jeg må se en DVD film.

Lenke til kommentar
hvor lang digital kabel må til for å merke tap? snakker nå både om bilde og lyd...

 

Det pleier som oftest å være med lengder over 10 meter, det vanligste er at kabelen ikke klarer å overføre Full-HD oppløsning med en slik lengde, da det stiller høyere krav til hvordan kabelen behandler signalene. Dette har noe med hvordan den overfører firkantpulser, disse pulsene kan da bli svekket i lengre lengder. Altså med HDMI-kabler i denne lengden så har kvaliteten på hvordan kabelen klarer å bevare disse signalene over en viss lengde med uten tap av kvalitet hovedforskjellen.

 

I korte strekk kan man da kjøpe en billig-kabel, da du ikke vil merke forskjell.

Lenke til kommentar
Holder på å kjøpe meg "hjemmekino".

Nå står valget mellom "vanlig" dvd-spiller eller Blu-ray(ps3).

Hva er de store forkjellene visulet mellom en vanlig dvd-film og en Blu-ray spiller?

Har en Optoma hd70 prosjektor som skal vise filmene.

 

Håper noen tar seg bryet med å svare for en som ikke har peiling på sånne ting....Takk

SNIP...

 

Din HD70 har ikke støtte for Full-HD, men HD-Ready. Du har da mulighet til å velge mellom 720P og 1080i. Forskjellen er at 720P har en oppløsning på hovedsakelig 1280*720 pixler, P står for progressiv. Det vil si at bildet oppdateres med en progressiv opptegning av bildet da slipper man linjeflimringen som kan oppstå med linjefletting. Da tegnes nemlig bildets antall linjer opp i én sekvens, i stedet for to.

 

1080I har en oppløsning på 1920*1080 pixler, i står for intrelaced. Her avtegnes den første, tredje, femte osv linjen tegnes opp i en sekvens, deretter tegner den andre, fjerde osv. Altså istedet for og oppdatere hele bildet samtidig, så hopper den over annet hvert punkt nedover for å så gjøre dette i neste omgang. Grunnet denne linjeflettingen så bruker den like stor båndbredde som 720P.

 

1080P er det samme som 720P, bare med en oppløsning på 1920*1080.

 

Så; hvis du skal velge mellom 720P og 1080i:

Ville jeg valgt 720P, dette grunnet at ved raske bevegelser som sport og actionfilmer er 720P og foretrekke siden det gir mindre etterslep og hakking i bilet. Ved rolige bilder er 1080i best grunnet det har en høyere opppløsning.

 

Det er ingen HDTV'er/HD Ready TV'er som tegner opp bildet interlaced slik du beskriver. Alle LCD/Plasma o.l. bruker progresiv billedopptegning uansett hva slags signal den får - enten det er 1080i eller noe annet. Og det som er verdt å merke seg er at i et 1080i signal fra BD film fra en BD spiller så er all informasjonen fra 1080p/24 bildet tilstede og kan i gjenskapes perfekt. Det er det ikke i et 720p signal.. 1080i sendes riktignok interlaced (annen hver linje slik du beskriver) via kabelen, men når det kommer fram til TV'n blir det de-interlaced til et progesivt signal og avtegnet progresivt også.

 

Intelaced billedopptegning forklart slik du gjør var gyldige på gamle CRT monitorer, store tunge billedrørs HDTV'r i Japan på 90 tallet og USA før flatskjermene slo igjenom. Denne gamle vitenen henger dessverre igjen hos en del.

 

Det som er interessant er hvem som gjør de-intelacingen best - avspiller eller TV'n. Jeg ville i utgangspunktet sendt BD film over som 1080i til TV'n og la den gjøre jobben. Dette fordi de fleste HD Ready TV'er ikke har en eksakt 720p oppløsning, men 1366x768 for LCD evt 1024x768 for plasma. Sender du 720p til en slik TV' så har du fjernet halvparten av billedinformasjonen i nedskaleringen til 720 linjer allerede i avspiller(!), men så må TV'n oppskalere det igjen til sin egen panel oppløsning for å fylle TV bildet. Så her skjer det to konverteringer, en i avspiller og en til i TV'n. Sender du 1080i signalet til TV'n så får TV'ns billedchip hele BD signalet/film informasjonen til rådighet og kan skalere dette riktig til sin panelstørrelse og de-interlace.

 

Åkke som - det er rett og slett bare å teste på sin BD spiller og sin HD Ready TV hva som gir best bilde, skalering og de-interlacing i avspiller før sending eller la TV'n (projektoren) gjøre dette selv når den får 1080i signalet.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...