V_B Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Hei. Jeg var da i banken for omtrent 4 månder siden angående lån for leilighet. Jeg spurte også om jeg kunne få lage en bank konto der jeg kunne sette inn penger men ikke ta ut før jeg skulle kjøpe. Rådgiveren i banken kunne i få sagt hvor mye bedre det var å ha fond, selv om det bare var en 4-5 månders periode jeg skulle spare. Jeg satte pengene i Odin SMB og Maritim. Her kommer mitt følgende spørsmål. Er det vits for meg å forsette å ha pengene der ettersom jeg har gjennomsnittlig tap på 2000,- kr månden til nå ? Vil disse utider snu, eller vil kursen forsette nedover ? Beløpet jeg har satt inn er 40 000,- kr. Burde jeg ta mine resterende 32 000,- å takk for meg, eller burde jeg lage en avtale med banken om at jeg på en måte kan få ett lån og la pengene stå i fondet (har bare deler av pengene på fond) og prøve å vinne litt tilbake ? 8000,- kr i profitt på kort tid er relativt vanskeligt å få til, og fondene har sunket i snitt 1% til dagen i det siste. Trenger noen gode råd. -Vegard Lenke til kommentar
thekid Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Vanskelig å spå markedet, men han rådgiveren (les:selgeren) kan du få billig av meg, ikke direkte smart å anbefale sette inn i fond når markedet er på vei ned for så kort tidshorisont. Skal du spare i fond, ha langsiktig perspektiv. Mulig du kan få dekket tapet ditt pga dårlig råd? Noen som vet? Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Ta kontakt med bankklagenemda. De kan bistå deg videre. Å anbefale fond for kortsiktig sparing er ikke akkurat noen genistrek. Lenke til kommentar
tokakv Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) At en bankfunksjonær anbefaler fond til en person som har en tidshorisont på 3-4 måneder er horribelt. At han anbefaler i tillegg ODIN Maritim, som har en glimrende avkastningshistorie vel og merke, er enda mer horribelt. ODIN Maritim er et bransjefond noe som gir det en høyere risiko enn f.eks. et globalt fond. Du kan rote rundt på morningstar.no og finne div. statistikk som std. avvik, sharpe-ratio og andre mål på risiko. Angående gode råd så må du tenke igjennom om du trenger disse pengene nå. Dersom du kan la de stå i noen år, så kan de like så godt gjøre det. Akkuratt nå er jo markedet inne i en nedgang, men om du ser f.eks. avkastningen til Oslo Børs over en tidsperiode på 12+ måneder så ser du at vi var også nesten like lavt bare for et halvår siden, med en pen oppgang. Markedet vil svinge opp og ned, og dessverre akkuratt nå, veldig mye med pga. uroen i USA. Så spørsmålet er her om du trenger pengene i dag, eller om du kan vente. Endret 11. januar 2008 av tokakv Lenke til kommentar
gorber Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Det høres ikke ut som den råeste rådgiveren nei. Blir som å selge liten sportsbil til vordende foreldre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå