Gå til innhold

Er ute etter ny prossesor, helst "Dual Core"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ute etter en ny prossesor som kan ta over for min gamle "Pentium 4".

Jeg har ikke så¨mye peil på prossesorer, men er ute etter "Dual Core" ettersom jeg har hørt det skal være bra.

Jeg har 2,80 Ghz nå så vil gjerne ha mer enn det hvis jeg skal kjøpe nytt, 3-4 Ghz, jeg vil helst ikke bikke over 1500 kr.

Takker for svar.

Endret av Glaurung
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke bare å bytte en prosessor. Først så må hovedkortet ditt støtte den nye prosessoren. Ser du har en Dell, noe som kompliserer situasjonen enda mer. Tror ikke maskinen din støtter nyere prosessorer.

MHz har ikke noe særlig å si utenom i samme CPU-serie.

Du kan finne ut hvilket hovedkort du har ved å bruke CPU-Z

Tror jeg ville droppet hele greia!

Lenke til kommentar
Glem nå heller ikke at en ny core2duo på f.eks 2.4ghz vil yte betraktelig bedre enn den du har.

Det var vel dagens underdrivelse, en E2140 på 1,6 Ghz vil nesten kjøre i ring rundt en gammel 2,8 Ghz P4 (regner med at det er en Northwood, men det kan jo også være en Prescott).

Det ser alt ut som noe oppgradering er gjort, f.eks strømforsyning.

Men som alt påpekt, trolig er PC-en ikke verdt å oppgradere, men det avhenger av følgende.

* Er minne DDR eller DDR2

* Er skjermkort AGP eller PCIe.

* Hvilken sokkel (478 eller 775) har HK

* Hvilket HK har maskina og hvilket "format" er det på HK (ATX, mATX)

Alt dette betyr mye for om det i det hele er mulig å oppgradere. HK må man garantert skifte, men for ca 2 000 kr får man CPU og HK av god kvalitet. Skulle minne være DDR, får man 2 GB DDR2 for under 400 kr, og 4 GB for 600 - 700 kr. Med XP 32-bit trenger man ikke mer enn 2 GB. Skulle skjermkortet være AGP, får man skjermkort som yter bedre for 1200 - 1300 kr.

Så i verste tilfellet kan man få til en god oppgradering (delvis nybygg) for under 4 000 kr, og i beste fall for ca 2 000 kr.

Lenke til kommentar
Glem nå heller ikke at en ny core2duo på f.eks 2.4ghz vil yte betraktelig bedre enn den du har.

Det var vel dagens underdrivelse, en E2140 på 1,6 Ghz vil nesten kjøre i ring rundt en gammel 2,8 Ghz P4 (regner med at det er en Northwood, men det kan jo også være en Prescott).

Det ser alt ut som noe oppgradering er gjort, f.eks strømforsyning.

Men som alt påpekt, trolig er PC-en ikke verdt å oppgradere, men det avhenger av følgende.

* Er minne DDR eller DDR2

* Er skjermkort AGP eller PCIe.

* Hvilken sokkel (478 eller 775) har HK

* Hvilket HK har maskina og hvilket "format" er det på HK (ATX, mATX)

Alt dette betyr mye for om det i det hele er mulig å oppgradere. HK må man garantert skifte, men for ca 2 000 kr får man CPU og HK av god kvalitet. Skulle minne være DDR, får man 2 GB DDR2 for under 400 kr, og 4 GB for 600 - 700 kr. Med XP 32-bit trenger man ikke mer enn 2 GB. Skulle skjermkortet være AGP, får man skjermkort som yter bedre for 1200 - 1300 kr.

Så i verste tilfellet kan man få til en god oppgradering (delvis nybygg) for under 4 000 kr, og i beste fall for ca 2 000 kr.

Jeg har DDR2 minne.

Skermkort er PCI-E

Jeg vet ikke hva sokkel og hva slags HK maskina har.

(kan jeg finne ut det med CPU-Z ?)

Men det jeg egentlig trenger er en prossesor som drar Age of Conan bra, min Pentium 4 drar nok Age of Conan, men ikke så veldig bra.

Endret av Glaurung
Lenke til kommentar
Jeg har DDR2 minne.

Skermkort er PCI-E

Jeg vet ikke hva sokkel og hva slags HK maskina har.

(kan jeg finne ut det med CPU-Z ?)

Men det jeg egentlig trenger er en prossesor som drar Age of Conan bra, min Pentium 4 drar nok Age of Conan, men ikke så veldig bra.

Har du PCI-e og DDR2, er det et HK med sokkel 775, dvs at du har en P4 "Prescott" (varmeovn).

HK er trolig bygd på 915 eller muligens 945 brikkesett (tror mest på 915 i og med at du har enkeltkjerne P4, men sjekk med CPU-Z, ja den forteller hvilket HK). Uansett et det særdeles lite trolig at finnes biosoppgraderinger som gir mulighet til å bruke Core 2 CPU-er. Det er mulig du kan bruke Pentium D (925, 945), som det går å få tak i, men ikke sikkert. Jeg ville uansett ikke brukt penger på disse når du faktisk kan oppgradere HK og CPU for under 2000 kr, og faktisk ha et system med svært bra ytelse og i tillegg ha muligheten til å oppgradere til firekjerne senere.

Lenke til kommentar
På CPU-Z i Motherboard kategorien står det : Chipset: Intel i945G/GZ

HK = Hovedkort (vi er glade i forkortelser). På samme bør det også stå Manufacturer og Model (med modelnavn kan du søke på Google etter CPU-støtte, men vet ikke hva du vil finne). Men uansett tror jeg det ikke hjelper særlig, da dette er kort spesiallaget for Dell. Du må derfor finne fram til hva slags CPU-er som er støttet og eventuell BIOS-oppgradering på Dell sine supportsider. En kort sjekk viser at det er kun en, som trolig ikke gir støtte for CPU-er utenom "Intel® Pentium® 4 5XXX and 6XXX processors with Hyper-Threading technology". Og de kan du bare glemme å få tak i utenom brukt. Det er også særdeles lite å vinne (null og niks) på mulig oppgradering på det hovedkortet.

HK er også mATX.

Min anbefaling er som følger (i og med at du har bra PSU, greitt skjermkort og akseptabelt minne, om du da ikke har DDR2 400Mhz minne):

Bygg deg en ny PC med følgende deler:

Cooler Master Centurion 534 kabinett, kr 500,-

Gigabyte GA-P35-D3S hovedkort, kr 650,-

Intel Core 2 Duo E4600, CPU, kr 1 000,-

Bruk PSU, minne, skjermkort, harddisk, DVD-brenner, tastatur, mus og skjerm fra din nåværende PC. Da er du også kvitt de begrensinger formfaktoren setter, og du får god utnyttelse av de oppgraderingene du alt har gjort.

Jeg regner med at du har byttet PSU i Dellkabinettet og således har den opprinnelige. Du vil dersom du ønsker kunne bruke den gamle maskina som en filserver (Linux eller Home Server), dersom du kjøper harddisk til den. Men da må du kjøpe nytt minne til den nye. HK har innebygd grafikk slik at du kan få satt den opp. Delene får du ingenting for.

Jeg anbefaler E4600 pga at den har en FSB som passer til det minne du trolig har i dag. E6550 og E6750 som yter noe bedre vil kreve DDR2-666 Mhz minne, og du har maks 533 Mhz minne. Det minne du har vil neppe la seg klokke opp nok til at CPU-en kan kjøre med full hastighet.

Skal du kjøpe nytt minne, får du 4GB fra 600,- kr (DDR2-800Mhz) eller 2 GB fra 300,- kr.

Skulle du insistere på å bruke Dell kabinettet så er Gigabyte GA-G33M-DS2R er aktuelt HK. Pris kr 770,-.

Begge HK linket til kan bruke 45nm CPU-er, firekjerne og 8 GB minne.

Vil du gå noe ned i ytelse (f.eks E2160) eller velge AMD klarer vi å få til en oppgradering inklusive nytt kabinett til mellom 1 500 - 1 800 kr.

@Dragavon: Se du nærmere etter har han alt oppgradert PSU og skjermkort til relativt akseptabel vare. Det er derfor mest et spørsmål om det er mulig å få en bedre ytende CPU på eksisterende HK, noe det i realiteten ikke er mulig å få til. Men som vist ovenfor, det er fullt ut mulig å få til en akseptabel oppgradering for 1 800 - 2 300 kr.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
På CPU-Z i Motherboard kategorien står det : Chipset: Intel i945G/GZ

HK = Hovedkort (vi er glade i forkortelser). På samme bør det også stå Manufacturer og Model (med modelnavn kan du søke på Google etter CPU-støtte, men vet ikke hva du vil finne). Men uansett tror jeg det ikke hjelper særlig, da dette er kort spesiallaget for Dell. Du må derfor finne fram til hva slags CPU-er som er støttet og eventuell BIOS-oppgradering på Dell sine supportsider. En kort sjekk viser at det er kun en, som trolig ikke gir støtte for CPU-er utenom "Intel® Pentium® 4 5XXX and 6XXX processors with Hyper-Threading technology". Og de kan du bare glemme å få tak i utenom brukt. Det er også særdeles lite å vinne (null og niks) på mulig oppgradering på det hovedkortet.

HK er også mATX.

Min anbefaling er som følger (i og med at du har bra PSU, greitt skjermkort og akseptabelt minne, om du da ikke har DDR2 400Mhz minne):

Bygg deg en ny PC med følgende deler:

Cooler Master Centurion 534 kabinett, kr 500,-

Gigabyte GA-P35-D3S hovedkort, kr 650,-

Intel Core 2 Duo E4600, CPU, kr 1 000,-

Bruk PSU, minne, skjermkort, harddisk, DVD-brenner, tastatur, mus og skjerm fra din nåværende PC. Da er du også kvitt de begrensinger formfaktoren setter, og du får god utnyttelse av de oppgraderingene du alt har gjort.

Jeg regner med at du har byttet PSU i Dellkabinettet og således har den opprinnelige. Du vil dersom du ønsker kunne bruke den gamle maskina som en filserver (Linux eller Home Server), dersom du kjøper harddisk til den. Men da må du kjøpe nytt minne til den nye. HK har innebygd grafikk slik at du kan få satt den opp. Delene får du ingenting for.

Jeg anbefaler E4600 pga at den har en FSB som passer til det minne du trolig har i dag. E6550 og E6750 som yter noe bedre vil kreve DDR2-666 Mhz minne, og du har maks 533 Mhz minne. Det minne du har vil neppe la seg klokke opp nok til at CPU-en kan kjøre med full hastighet.

Skal du kjøpe nytt minne, får du 4GB fra 600,- kr (DDR2-800Mhz) eller 2 GB fra 300,- kr.

Skulle du insistere på å bruke Dell kabinettet så er Gigabyte GA-G33M-DS2R er aktuelt HK. Pris kr 770,-.

Begge HK linket til kan bruke 45nm CPU-er, firekjerne og 8 GB minne.

Vil du gå noe ned i ytelse (f.eks E2160) eller velge AMD klarer vi å få til en oppgradering inklusive nytt kabinett til mellom 1 500 - 1 800 kr.

@Dragavon: Se du nærmere etter har han alt oppgradert PSU og skjermkort til relativt akseptabel vare. Det er derfor mest et spørsmål om det er mulig å få en bedre ytende CPU på eksisterende HK, noe det i realiteten ikke er mulig å få til. Men som vist ovenfor, det er fullt ut mulig å få til en akseptabel oppgradering for 1 800 - 2 300 kr.

Men jeg har 4GB minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Så burde jeg ta en annen prosessor da, som E6550, er det bedre ?

Endret av Glaurung
Lenke til kommentar
Men jeg har 4GB minne: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Så burde jeg ta en annen prosessor da, som E6550, er det bedre ?

Faktisk vanskelig å si da CPU-en i E6550 faktisk har litt lavere hastighet enn i E4300, nemlig 2,33 Ghz kontra 2,4 Ghz. Men så har E6550 mer cache (4 MB) enn E4300 (2 MB). Busshastigheten har også noe å bety når det gjelder reell minneytelse.

Dessverre finner jeg ingen direkte sammenligninger av disse, heller ikke noen overklokkingstester av E4300 som kan indikere hvordan Allendale (det er kodenavnet på C2D med 1 og 2 MB cache) yter ved høyere klokkehastigheter enn 1,8 Ghz.

Sammenligning av E4300 og E6320 (som har omtrent samme klokkehastighet, men 2 kontra 4 MB cache og 200 kontra 266 Mhz FSB) indikerer at høyere FSB gir noe positiv effekt. E6320 har 3,6 % høyere klokkehastighet og yter slik jeg klarer å lese data på Toms hardware ca 8 - 9 % høyere i snitt (grovt anslått, jeg har ikke beregnet forskjellen). Dvs cache og høyere FSB gir en ytelsesøkning på 5 - 6 %. Men hvor mye av ytelseøkningen som skyldes cache og hvor mye som skyldes raskere FSB vet jeg ikke.

Dersom Conroe (Conroe er 65 nm CPU-ene med dobbeltkjerne og 4 MB cache) og Allendale skalerer likt, og vi vet at E4600 har en klokkehastighet som er 2,8 % høyere enn E6550. Så du forstår at det blir relativt "close call". Med mine estimerte tall yter en E6550 ca 2 - 4% høyere enn E4600. Så dersom vi snakker ytelse pr kr vinner nok E4600, selv om den ikke nødvendigvis vinner på ytelse.

Men i ditt tilfelle ville jeg heller vurdere enn E6750 (koster 150 - 200 kr mer). Den gir akkurat samme ytelse pr krone som E6550 (med de norske prisene vil jeg si litt bedre). E6750 er også på et knekk når det gjelder ytelse pr krone. Steget opp, nemlig E6850 gir faktisk mindre igjen i ytelse pr kr, selv om den yter bedre.

Ikke sikkert dette hjalp så mye, vi snakker som du forstår om ytelsesforskjeller som man bare oppdager ved benchmarking.

Men personlig mener jeg E6750 til kr 1350 - 1400 kr er et fornuftig kjøp dersom man har budsjett til det. Har man ikke det er trolig E4600 svært fornuftig til en pris 350 kr lavere. E4600 skal også være svært klokkevennlig.

Lenke til kommentar
Bra :)

Men når jeg først skal kjøpe kabinett har jeg litt lyst på Thermaltake Soprano Sort eller noen andre kule kabinetter .

Men et kabinett vel passe til hovedkortet og sånn :hmm:

Så er det mulig og finne ut det, om det passer eller ikke ?

Alle kabinett angitt med formfaktor ATX har plass til hovedkort med samme formfaktor eller mindre (mATX/microATX). Gigabyte Gigabyte GA-P35-D3S er et ATX hovedkort og passer således greit i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...