Gå til innhold

Hjelp - maskinen starter ikke opp.

Anbefalte innlegg

Har hatt litt problemer med å starte maskinen i det siste. Den finner ikke hardisken med en gang. Så jeg må vente litt før jeg kan komme inn i windows oppstarten.

Men idag skjedde det noe nytt. Den finner hardisken i bios, men før den kommer til windows oppstarten får jeg denne melding om : disk read fail occurd. Kommer ikke forbi dette. Rett før meldinga kommer hører jeg små jobbelyder fra ?hardisken?. Regner med det er den som ikke kan leses..

Noen som tror de vet hva som er feilen?

PS: I jula hadde jeg hardisken min som slave i en annen maskin og det vart skiftet litt på om den var primary eller slave.. Har ikke så mye peiling på dette..

mvh

nevermind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd alle innstillinger med primary/slave, virker ikke som det er det som er feilen. Har til og med hatt hardisken i en annen maskin som slave, men det funker ikke.¨

Hardisken blir funnet i bios. Men det blir en feil ved lesing.

Er hardisken ødelagd?

Lenke til kommentar

Kjør enkel feilsøking. Koble ut alle IDE device (ekstra HDD, cd-rom etc) UNTATT HDD'en med OS. Med OS HDD satt til Master, bør pc starte greit opp - ellers har du nok et større problem.

Har du fått opp systemet, bør du kun koble opp en device om gangen.

Lenke til kommentar

Hmm.. hvordan kan du vite at det er master/slave innstillingene som er feil. Har prøvd en del varianter alså. Men på hardisken står det flere måter å stille inn master slave. En for 16 heads og en for 32 gb eller noe. Hvilken skal jeg velge?

Men jeg har jo kjørt hardisken en stund med de innstillingene jeg har nå før maskina klikka. Hvorfor skal det plutselig være feil innstillinger..? Jeg har riktignok hatt problemer med å finne hardisken i oppstarten helt siden jeg tuklet med master/slave innstillingene..

Når jeg starter opp nå, finner jeg hardisken, men så inni det dos greiene før windows starter opp får jeg beskjed om at disken ikke kan leses. Jeg hører 3*3 små jobbe lyder før beskjeden kommer opp..

Hvordan kan jeg kjøre feilsøking? gjør du det i bios. fant ikke noe sånnt der...

Håper dere kan gi meg noen flere tips...

mvh

nevermind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...