jpsalvesen Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Har aldri sett folk glo så mye som når jeg vandrer rundt med kameraet, nei. Skremmende! Du bør prøve å gå rundt med et par bambusstokker stikkende opp av ryggsekken! (Det er forresten interessant at vekterne lar meg gå bevæpnet, men at jeg ikke får bruke kamera...) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg var ofte å fotograferte på Nidarø, og der ble jeg ofte stoppet av andre fotografer, både med og uten kamera. Fikk en koslig samtale på 15-30min som handlet om alt fra Kamera, fugler, optikk. Syns slikt er hyggelig, og får på en måte en grunn hvorfor de sto å så på meg i en evighet, sikkert for å sjekke kameraet mitt. Så når jeg ser andre fotografer, som ikke er veldig opptatt så tar jeg gjerne ture bort til han, spesielt om jeg selv går med blitsen og tokina/makroen. Tror de fleste syns det er morro å se at man ikke er de eneste som går rundt å blir beglodd. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Kalle: Gå bort mot han, smil og si : "Stop!", de fleste kjønner det... Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg rigget meg opp med stativ på fortauet på en bro en kveld for å teste litt med lang lukkertid på bilene som kjørte under. De som kjørte bak meg på broen formelig hang ut av vinduet, mest sannsynslig fordi de lurte om det var UP-kontoll eller noe. Tilslutt var det en som stoppet midt på boren og rullet ned vinduet og ropte meg bort. Han hadde kjørt forbi 3 ganger for å prøve å se hva det var jeg gjorde på, men skjønte det ikke før jeg forklarte det. Når det gjelder generellt det å bli tatt bilde av av folk man kjenner synes jeg det har endret seg voldsomt. Da jeg fikk mitt første IXUS V i 2001 (mener jeg) stilte folk gladelig opp på flest mulig bilder på fester, på byn osv. Nå har trenden endret seg til at folk er svært skeptisk til å bli tatt bilde av og jeg har fått en del komentarer på at "ånei, kommer du med det kameraet nå igjen". Det som er irriterende er at det er gjerne de samme som kommer dagen etter og har lyst til å se bilder. Unntaket for dette er nyttårsaften, da vil alle på bilder:-) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Tror forresten ikke jeg ville tatt bilder av en truende mann med hagle om jeg ikke hadde teleoptikk..Feiging ;o) 4.5mm fisheye er tingen! Len solblenderen på hagle avløpet Er du heldig tar kameraet av for støyten, er du ikke fullt så heldig har du et Canon... Tja, et 1Ds MkIII stopper nok noen hagl. Det hadde forresten vært mongomoro (om dere forlater begrepet) å finne ut om det er noen kamerahus som tåler et hagleskudd. Ellers opplevde jeg noe som jeg synes var litt ubehagelig når jeg var i Roma på en severdighet der. En person begynte å ta bilder av meg og min samboer "fra hofta" med et digitalt kompaktkamera. Vi flyttet oss litt, men han flyttet da kameraet etter, så det var helt klart ikke severdigheten han skulle ta bilde av. Synes særlig det var ubehagelig med tanke på at Roma har et STORT lommetyvproblem. Selv om han så "normal" ut, lurte vi på om han prøvde å finne ut hvor jeg hadde lommeboka e.l. Endte med at jeg rettet min egen 350D mot ham, og knipset i vei på "flerskudd". Da tuslet han vekk... Ringo Star skaffet seg jo et Nikon med motordrive som han jevnlig avfotograferte journalister og fotografer. Men speilrefleks vil jo selvfølgelig skrike ut "haha, min er større enn din". Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 simon. Mine efaringer på gaten er også de du nevner. Sist var eg ute for å ta nattbilder. Ente opp med å ta bilder av 9 par, og sendte dem bildene dagen etterpå på mail. Artig erfaring. Småunger er spessielt masete har eg merket meg. Har vært ute flere ganger med brann feiringen, og de maser stort sett til du trykker av :_) God fotohelg til alle! Lenke til kommentar
Eirikant Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Har hatt en positiv reaksjon som eneste hittil trur jeg, bortsett fra at mange glor:P Var ute på en fotball bane for å teste litt med lang lukker tid, så kommer det en gammel mann i 50-60 årene forbi å roper: ÅØY er det lang lukkertid du leker med? han begynner å spør mye om hva slags blender jeg bruker og sånn. Så forteller han om når han fotograferte for mange 10årsiden(han sa ikke noe spesifikt) Men så Spør han hvordan kamera jeg bruker. Jeg bruker jo canon som jeg forklarte. Også sier han at han har en del optikk liggende å ruste på lofte som han egentlig har tenkt å kaste men de var for nikon. Å så sa han"Men siden du bruker canon har vel du neppe bruk for de" også går han, før jeg rekker å si noe. OM dette var noe han bare sa på trass eller om jeg nesten var veldig heldig er usikkert. ELLER om jeg var imøte med en halveis pedo, i will never know. Men det er jo morsomt når folk kommer sånn i alle fall:) Lenke til kommentar
pian Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Har ikke hatt noen negative opplevelser enda. Litt gloing må man regne med. Nyttårsaften sto jeg på Sinsen i Oslo og skulle ta bilder, på et fint utsiktspunkt. Var edru og hadde stativ og et par objektiver, plutselig kom masse fulle folk ravende for å se fyrverkeriet... Men ingen av de kom og tulla eller rota seg foran kamera. Hørte til og med noen si "oj, han har stativ også!"... Har gått noen turer på Grorud også, hvor folk kommer bort og faktisk tipser meg om ting jeg må ta bilde av. Hundeslagsmål, søppel, aviser som har blitt dumpet i elva... hehe. Ganske fint synes jeg. Men har jo også hørt om de som har blitt slått ned og rana... lurt med forsikring :thumbup: Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. januar 2008 Del Skrevet 12. januar 2008 Men har jo også hørt om de som har blitt slått ned og rana... lurt med forsikring :thumbup: *kremt* riktig *kremt* Lenke til kommentar
Asmod Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Jeg har vært med kamera og stativ nede i sentrum av Bergen noen ganger og da har det alltid kommet folk bort til meg og tatt kontakt. Enten så har de lurt på om jeg var fra en avis ("Kommer du fra Åsaneposten?" ) eller så har de vist interesse for kameraet mitt (som forsåvidt er et helt vanlig DSLR-kamera.). Tror det må være stativet som gjør susen. Er ikke så ofte man ser folk som bruker stativ når de tar bilder så da er det nok noen som automatisk resonerer seg fram til at det må være en profesjonell fotograf Har heldigvis ikke opplevd at folk har reagert negativt, men det skyldes nok mer at jeg er en forsiktig fotograf enn at bergensere er ekstra hyggelige. Når været blir bedre utover våren så kommer jeg nok til å ferdes ut mer så da får jeg se om jeg får noen negative opplevelser. Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) Selv har jeg opplevd å bli nektet å filme innenfor murene på Akershus festning. Kameraet var helt standard, men en av gardistene hadde reagert på stativet jeg hadde med og varslet kommandanten. Han kom så gående og sa at jeg ikke fikk lov å filme uten hans tilatelse. Når du tenker på antall turister som tar bilder/filmer der årlig så høres det litt merkelig ut. Svaret var rett og slett at vi så for proffe ut med stativ. Så det er mulig det er det som henger igjen hos folk... Den skjønte ikke jeg.. har selv stått vakt som gardist på akershus festning. Synes det er tåpelig at de gjør noe slikt. Er stross alt flere hundre turister innom der hver dag og tar bilder. Der hadde ikke jeg gitt meg. Artig tråd forresten. Mange morsomme historier som dukker opp. Endret 4. februar 2008 av Dewil Lenke til kommentar
tulling03 Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Ellers opplevde jeg noe som jeg synes var litt ubehagelig når jeg var i Roma på en severdighet der. En person begynte å ta bilder av meg og min samboer "fra hofta" med et digitalt kompaktkamera. Vi flyttet oss litt, men han flyttet da kameraet etter, så det var helt klart ikke severdigheten han skulle ta bilde av. Synes særlig det var ubehagelig med tanke på at Roma har et STORT lommetyvproblem. Selv om han så "normal" ut, lurte vi på om han prøvde å finne ut hvor jeg hadde lommeboka e.l. Hmm, tror nok kanskje ikke det var lommeboken han var ute etter... Tipper det var et litt mer perverst preg over situasjonen, da det er mange som driver å tar bilder av (jenters)bakdeler på denne måten... Sick, but true! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-q5ES5fDk Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Var selv langt inn på fjellet, og tok bilder av gamle setere osv. Skulle prøve HDR, så ble stående ganske lenge på hvert sted. Så kom det kjørende en gammel fyr, som stoppet på veien nær der jeg stod. Jeg fortsatte som før, men etter kansje 10 min vinket han meg bort og spørte hva jeg drev med. Jeg forklarte at jeg fotograferte landskapet osv. Han bare momler noe, snur og kjører tilbake der han kom fra. Det var litt irreterende og distraherende. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Mye idioter rundt om kring Har selv opplevd å få noen rare blikk når jeg har vært ute og fotografert landskap. Stativ og selvutløser er tydligvis ikke daglig kost for Ola Nordmann Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Digital Camera har 6-7 sider denne måneden om fotografering på offentlig sted og lovverket (i England riktignok). Bare et tips. Interessant: De forsvarer fotografen kraftig mot pedoryktet mht å a bilder av andres barn, og mener en viktig del av "gatefotografiet" er i ferd med å dø ut pga det. Kunne ikke vært mer enig. Lenke til kommentar
Asmod Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Interessant: De forsvarer fotografen kraftig mot pedoryktet mht å a bilder av andres barn, og mener en viktig del av "gatefotografiet" er i ferd med å dø ut pga det.Kunne ikke vært mer enig. Unger er gøy å ta bilde av fordi de er ofte full av energi og utstråling, men tror ikke jeg (bevisst) har tatt bilder av ukjente unger nettopp pga. følelsen av å bli mistenkeliggjort. Litt dumt, men jeg skjønner engstelsen til en del foreldre etter alle oppslag i media om den ene og andre pedo'en som "herjer" rundt omkring. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 4. februar 2008 Del Skrevet 4. februar 2008 Den skjønte ikke jeg.. har selv stått vakt som gardist på akershus festning. Synes det er tåpelig at de gjør noe slikt. Er stross alt flere hundre turister innom der hver dag og tar bilder. Der hadde ikke jeg gitt meg. Vi skjønte vel aldri helt logikken vi heller, men de ville vel kanskje ikke ha en gjeng unger (var vel rundt 13år)rekende rundt. Vi klarte vel kanskje ikke komme med de mest overbevisende argumentene heller... men men...lenge siden nå Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Tror det må være stativet som gjør susen. Nå fikk jeg ulidelig lyst til å kjøpe en monopod og ta bilder på Karl Johan.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 5. februar 2008 Del Skrevet 5. februar 2008 Faktisk en del intressante regler når det gjelder foto. Man har faktisk lov til å ta bilde av en tilfeldig forbipasserende så lenge ikke akkurat den personen er viktig for hovedmotivet. Freebird!.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå